Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsignRo
"Man kan dock inte frånta henne ansvar".

Ett 13-årigt barn som i en chatt uppger att hon är 17 år, som där utsätts för grooming av en 23-årig vuxen man som av allt att döma är ute efter att utsätta ett 17-årigt barn för sexualbrott är inte på något sätt ansvarig för det brott som begås. Det är bland deras vanligaste försvar, att de inte förstod att det var ett barn de våldtog. Ansvaret förskjuts från förövaren till brottsoffret och omgivningen är duktig på att hjälpa till.

"[...] lura till sig samlag med äldre."

Det här är en skev och skadlig syn på sexualbrott mot barn som gynnar förövarna.

Jag personligen skulle aldrig ha sex med någon under 18 år oavsett hur vuxen personen ser ut, det är liksom en självklarhet. Nu vet jag inte hur gammal hon sagt att hon är, det får utredningen visa.

Men jag står fast vid min åsikt. Om man är exempelvis 14-16 år, men man hävdar att man är äldre än vad man är(myndig), då ska det vara straffbart att göra så i syfte att ingå en relation eller ett samlag.
Även om man är tonåring så har man ett ansvar. Man kan inte bara helt frånta folk deras ansvar. De är inte förskolebarn. Det ska vara direkt straffbart att göra så anser jag.
Citera
2022-10-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Så min fråga är då, ( kanske håller på att få en demenssjukdom nu,Om folk inte förstår vad jag menar..)

Kommer dessa "vänner" till 23-åringen,som eventuellt varit inblandade,att även de få redogöra/förhöras/eventuellt misstänkliggöras för grooming??
Allt annat vore fel!
Så är det. Att denna story slutar med glass och tårta och allt är frid och fröjd är nog endast en illusion. Nu kommer socialen att slå på den stora sekretessen. Nu kommer mycket att hanteras i det dolda. Angående Naemis vidare förhör om denna resa kommer vi inte att få höra om något mer.

Sedan då det rättsliga efterspelet om hon nu blivit sexuellt utnyttjad kommer väl i så fall att visa sig långt senare. Vi får då försöka koppla samman när ex tre personer blivit anhållna för misstänkt våldtäkt i Göteborg. Ungefär så.
Citera
2022-10-12, 16:12
Medlem
vonDys avatar
Citat:
"Man kan dock inte frånta henne ansvar".

Ett 13-årigt barn som i en chatt uppger att hon är 17 år, som där utsätts för grooming av en 23-årig vuxen man som av allt att döma är ute efter att utsätta ett 17-årigt barn för sexualbrott är inte på något sätt ansvarig för det brott som begås. Det är bland deras vanligaste försvar, att de inte förstod att det var ett barn de våldtog. Ansvaret förskjuts från förövaren till brottsoffret och omgivningen är duktig på att hjälpa till.

"[...] lura till sig samlag med äldre."

Det här är en skev och skadlig syn på sexualbrott mot barn som gynnar förövarna.

Ja. Men mamman i detta fall lär ju ha ringt upp 23-åringen,då hon fått uppgifter att han betalat dotterns tågbiljett till Gbg.
Och då informerat om att dottern är 13 år,ej 17 som dottern uppgett på chatt där de träffats.
Så där och då,borde ju 23-åringen ha reagerat - inte sprungit iväg med flickan??
Om han inte är extremt lågbegåvad.Eller lågbegåvad i kombination med extremt farlig.
??
Citera
2022-10-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Ja. Men mamman i detta fall lär ju ha ringt upp 23-åringen,då hon fått uppgifter att han betalat dotterns tågbiljett till Gbg.
Och då informerat om att dottern är 13 år,ej 17 som dottern uppgett på chatt där de träffats.
Så där och då,borde ju 23-åringen ha reagerat - inte sprungit iväg med flickan??
Om han inte är extremt lågbegåvad.Eller lågbegåvad i kombination med extremt farlig.
??

Självklart!
Men nu är ju han en återkommande barnvåldtäktsman, så det kanske inte är så förvånande att han gör som han gör.

Fast det måste bli ett stopp och ansvarskrävande från ungdomar som låtsas vara vuxna i syfte att få samlag eller ingå "äventyrliga relationer". Det skulle gynna både ungdomarna själva och de vuxna.
Citera
2022-10-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Man kan dock inte frånta henne ansvar om det skulle visa sig att hon ljugit om sin ålder och sagt att hon är äldre än vad hon är. 15 åringar som skjuter ihjäl folk, ska inte de ha nått ansvar, är de oskyldiga spädbarn? Det borde vara brottsligt att ljuga om sin ålder och på så sätt lura till sig samlag med äldre.

Med det sagt vill jag inte försvara den häktade. Han har begått så många våldtäkter och så mycket vidrigt att man undrar vad han ens gör ute på våra gator. Hur många fler som han ränner omkring ute kan man undra. Skrämmande.
Det där är intressant frågeställning eftersom många vill sänka åldern när man blir straffmyndig till 12-13 år när det gäller ungar som begår brott. Kommer det att gälla barn som ljuger på nätet också? Kommer byxmyndighetsåldern att sänkas? Är man ett baarn när man rymmer hemifrån och kontaktar äldre män, men inte när man rånar någon?
Citera
2022-10-12, 16:21
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Så är det. Att denna story slutar med glass och tårta och allt är frid och fröjd är nog endast en illusion. Nu kommer socialen att slå på den stora sekretessen. Nu kommer mycket att hanteras i det dolda. Angående Naemis vidare förhör om denna resa kommer vi inte att få höra om något mer.

Sedan då det rättsliga efterspelet om hon nu blivit sexuellt utnyttjad kommer väl i så fall att visa sig långt senare. Vi får då försöka koppla samman när ex tre personer blivit anhållna för misstänkt våldtäkt i Göteborg. Ungefär så.

Usch och förlåt då,men i någon "morgonsoffa på TV4 då;

"Jag blev utsatt..bla blå bla... "
Om tio år med bok att Outa från förlag..

Förlåt!
Blir så trött! Någon annan här,som också blir?
Citera
2022-10-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är inte ovanligt att en 23 årig kille har en 17 årig tjej eller på en fest har en tillfällig sex med henne, det sistnämnda är nog vanligast.

Sedan har vi den här 13 åringen där det är en enorm åldersskillnad även om hon skulle redan haft samlag med andra killar så ska en 23 åring inte ligga med en 13 åring.

17 årig tjej med make-up och sexiga kläder som redan haft en massa killar och blivit knullad på alla upptänkliga sätt har en sådan mognad och tittar på män med en blick som om hon var 25 år.
Hon beter sig inte som en flicka längre. Hon har blivit blasé.

Och när hon blir vuxen kommer hon att se ner på dem och dig precis som jag. Perverterade kräk.
Citera
2022-10-12, 16:28
Avstängd
Citat:
För normala vuxna människor är det ljusår mellan en kortvarig sexuell relation med en 25-årig vuxen och ett 17-årigt barn.

På vilket sätt? Utveckla ditt svar.
Citera
2022-10-12, 16:28
Medlem
Citat:

Nej det är det inte. Är man tonåring och normalbegåvad så vet man varför man ljuger om sin ålder. Och gör man det med anledning av att ha sex eller ingå relation med en som är äldre, då ska det som brottsligt. Genom att göra det brottsligt så kanske man kan minska det sexuella umgänget mellan vuxna och tonåringar. Det gynnas inte minst ungdomarna själva av. En 15 åring som mördar någon har ett ansvar, på samma sätt bör en 15 åring som ljuger om sin ålder för att få sex också ha ett ansvar. Annat är väldigt konstigt.
Citera
2022-10-12, 16:34
Medlem
Citat:
Jag personligen skulle aldrig ha sex med någon under 18 år oavsett hur vuxen personen ser ut, det är liksom en självklarhet. Nu vet jag inte hur gammal hon sagt att hon är, det får utredningen visa.

Men jag står fast vid min åsikt. Om man är exempelvis 14-16 år, men man hävdar att man är äldre än vad man är(myndig), då ska det vara straffbart att göra så i syfte att ingå en relation eller ett samlag.
Även om man är tonåring så har man ett ansvar. Man kan inte bara helt frånta folk deras ansvar. De är inte förskolebarn. Det ska vara direkt straffbart att göra så anser jag.

Då vet vi att du anser att det är 13-åriga flickor som ska ta ökat ansvar för sådana sexualbrott mot barn som denna tråd handlar om. Genom att det ska bli förbjudet för barn att säga i en chatt att de är äldre än de är och därmed förhindra att de slugt lurar till sig att få utsättas för sexualbrott av de stackars vuxna männen.

Resonerar du så här kring andra brottsoffer också eller bara just barn som utsätts för sexualbrott?
Citera
2022-10-12, 16:43
Medlem
Citat:

För det första är man inte myndig när man är 17. Sedan blir man "byxmyndig" vid 15 års ålder i Sverige och det är då tyvärr "lagligt" att ligga med äldre. Även om syftet med lagen inte är att det ska vara grönt ljus för att 20 åringar eller äldre ska ligga med 15 åringar så fungerar eller utnyttjas bestämmelsen som ett skyddsnät av hebefiler.

Hur har du tänkt att det ska vara straffbart? Utegångsförbud? Då det i regel aldrig utdöms någon påföljd för barn under 15 även om det i absolut värsta fall för henne skulle göras en bevistalan vilket är extremt långsökt. Nej det blir halloween på Liseberg för barnet och saft och bullar på socialkontoret.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-10-12 kl. 16:45.
Citera
2022-10-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
På vilket sätt? Utveckla ditt svar.

Normala vuxna vill inte ha sexuella relationer med barn. Varken med 3-åringar, 13-åringar eller 17-åringar.

Om det ändå är obegripligt för dig så kanske du kan gå till närmaste bibliotek och fråga efter lämplig bok att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in