Citat:
Ursprungligen postat av
EnsignRo
"Man kan dock inte frånta henne ansvar".
Ett 13-årigt barn som i en chatt uppger att hon är 17 år, som där utsätts för grooming av en 23-årig vuxen man som av allt att döma är ute efter att utsätta ett 17-årigt barn för sexualbrott är inte på något sätt ansvarig för det brott som begås. Det är bland deras vanligaste försvar, att de inte förstod att det var ett barn de våldtog. Ansvaret förskjuts från förövaren till brottsoffret och omgivningen är duktig på att hjälpa till.
"[...] lura till sig samlag med äldre."
Det här är en skev och skadlig syn på sexualbrott mot barn som gynnar förövarna.
Jag personligen skulle aldrig ha sex med någon under 18 år oavsett hur vuxen personen ser ut, det är liksom en självklarhet. Nu vet jag inte hur gammal hon sagt att hon är, det får utredningen visa.
Men jag står fast vid min åsikt. Om man är exempelvis 14-16 år, men man hävdar att man är äldre än vad man är(myndig), då ska det vara straffbart att göra så i syfte att ingå en relation eller ett samlag.
Även om man är tonåring så har man ett ansvar. Man kan inte bara helt frånta folk deras ansvar. De är inte förskolebarn. Det ska vara direkt straffbart att göra så anser jag.