Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsignRo
Då vet vi att du anser att det är 13-åriga flickor som ska ta ökat ansvar för sådana sexualbrott mot barn som denna tråd handlar om. Genom att det ska bli förbjudet för barn att säga i en chatt att de är äldre än de är och därmed förhindra att de slugt lurar till sig att få utsättas för sexualbrott av de stackars vuxna männen.

Resonerar du så här kring andra brottsoffer också eller bara just barn som utsätts för sexualbrott?

Men vadå ansvar?
Klassar du det som sexualbrott mot barn om en ungdom ljuger om sin ålder och påstår sig vara myndig?
På vilket sätt är det ett sexualbrott då? Om en vuxen tror att individen som den har sex med är myndig på grund av att individen påstår det och utseendemässigt skulle kunna vara det, har den vuxne då begått en brottslig handling?

Det är i så fall bara ungdomen som begått ett brott anser jag.
Citera
2022-10-12, 16:49
Medlem
vonDys avatar
Återigen,min "märkliga" fråga för somliga här??
Vad sker härnäst? Med 23-åringen i häktet? "Bästa Vänner i Borås?/Flickan"?
Allt lock på då??
Slutet gott,allting gott?
Citera
2022-10-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
För det första är man inte myndig när man är 17. Sedan blir man "byxmyndig" vid 15 års ålder i Sverige och det är då tyvärr "lagligt" att ligga med äldre. Även om syftet med lagen inte är att det ska vara grönt ljus för att 20 åringar eller äldre att ligga med 15 åringar så fungerar eller utnyttjas bestämmelsen som ett skyddsnät av hebefiler.

Hur har du tänkt att det ska vara straffbart? Utegångsförbud? Då det i regel aldrig utdöms någon påföljd för barn under 15 även om det i absolut värsta fall för henne skulle göras en bevistalan vilket är extremt långsökt. Nej det blir halloween på Liseberg för barnet och saft och bullar på socialkontoret.

Är det lagligt för vuxna att ligga med 15 åringar? Det kände inte jag till. Jag trodde det räknades som våldtäkt mot barn. Alltid lär man sig nått nytt.

Men för att svara på din fråga. Man får väl ändra lagarna då. Hela rättssystemet bör ju överlag ses över, speciellt för ungdomar. Ett lämpligt straff för en 13 åring som låtsas vara 18 i syfte att få samlag skulle kunna vara få spendera sommarlovet på uppfostringsläger. De måste ju lära sig vad som är rätt och fel.
Citera
2022-10-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Men vadå ansvar?
Klassar du det som sexualbrott mot barn om en ungdom ljuger om sin ålder och påstår sig vara myndig?
På vilket sätt är det ett sexualbrott då? Om en vuxen tror att individen som den har sex med är myndig på grund av att individen påstår det och utseendemässigt skulle kunna vara det, har den vuxne då begått en brottslig handling?

Det är i så fall bara ungdomen som begått ett brott anser jag.

Den här tråden handlar om ett 13-årigt barn som utsatts för sexualbrottet grooming. Förövaren är en 23-årig vuxen man. Barnet har enligt uppgift uppgivit att hon är 17 år. Inte myndig alltså utan mannen har minst vetat om att det är ett 17-årigt barn han utsätter för grooming.

Enligt ditt resonemang är det tvärtom barnet som är brottslingen medan förövaren har utsatts för ett brott. Det är riktigt skevt tänkt av dig.
Citera
2022-10-12, 16:59
Medlem
Citat:
Är det lagligt för vuxna att ligga med 15 åringar? Det kände inte jag till. Jag trodde det räknades som våldtäkt mot barn. Alltid lär man sig nått nytt.

Men för att svara på din fråga. Man får väl ändra lagarna då. Hela rättssystemet bör ju överlag ses över, speciellt för ungdomar. Ett lämpligt straff för en 13 åring som låtsas vara 18 i syfte att få samlag skulle kunna vara få spendera sommarlovet på uppfostringsläger. De måste ju lära sig vad som är rätt och fel.

Under 15 år är det våldtäkt mot barn och det finns inget uppsåts krav utan ett oaktsamhets krav för att kunna dömas för brottet. Det räcker med att MGM varit oaktsam i förhållande till barnets ålder, tex att han borde insett risken eller misstänkt att hon är yngre an vad hon sagt. Nu vet ju ingen vad som har hänt så det känns egentligen lite onödigt att att diskutera det absolut värsta scenario när det gäller sexualbrott.

Det är tyvärr inte olagligt att ljuga om sin ålder så länge det sker med samtycke. Men som partner har du ett ansvar om de skulle visa sig att personen är under 15.

Om man påstår sig vara 17 och behöver få 80kr för transport/tåg borde det hos en normal människa ringa ett par varningsklockor. På biljetten om han nu köpt den måste han ha angett namn och ålder. Men det är som sagt endast uppgifter från tråden att han köpt hennes biljett, mer sannolikt att han swishat pengarna och mamman genom den vägen fått tag på numret eftersom de då tydligt syns på senaste transaktioner.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-10-12 kl. 17:21.
Citera
2022-10-12, 17:05
Medlem
Citat:
Den här tråden handlar om ett 13-årigt barn som utsatts för sexualbrottet grooming. Förövaren är en 23-årig vuxen man. Barnet har enligt uppgift uppgivit att hon är 17 år. Inte myndig alltså utan mannen har minst vetat om att det är ett 17-årigt barn han utsätter för grooming.

Enligt ditt resonemang är det tvärtom barnet som är brottslingen medan förövaren har utsatts för ett brott. Det är riktigt skevt tänkt av dig.

Du lägger orden i munnen på mig. Jag har bara hävdat att en ungdom som ljuger om sin ålder i syfte att få sex med vuxna ska straffas, eftersom jag anser att det är brottsligt. Sedan har jag aldrig försvarat 23 åringen i tråden. Men man kan inte frånta ungdomar deras ansvar hela tiden. Även om 23 åringen har ett stort ansvar och han bevisligen är en fara för samhället, så legitimerar inte det att ungdomar manipulerar och ljuger i syfte att göra handlingar som inte är tillåtna.

Ungdomar är smartare än du tror, kan vara mer manipulativa och beräknande än du tror. Vi pratar om tonåringar här, inga spädbarn eller förskolebarn.
Citera
2022-10-12, 17:30
Medlem
Citat:
Det är tyvärr inte olagligt att ljuga om sin ålder så länge det sker med samtycke. Men som partner har du ett ansvar om de skulle visa sig att personen är under 15.

Om man påstår sig vara 17 och behöver få 80kr för transport/tåg borde det hos en normal människa ringa ett par varningsklockor. På biljetten om han nu köpt den måste han ha angett namn och ålder. Men det är som sagt endast uppgifter från tråden att han köpt hennes biljett, mer sannolikt att han swishat pengarna och mamman genom den vägen fått tag på numret eftersom de då tydligt syns på senaste transaktioner.

Det måste göras straffbart att ljuga och manipulera sig till sex med vuxna för ungdomar. Det är moraliskt väldigt fel. Tänk dig själv att du har sex med någon du tror är 18 år, för att personen fått dig att tro det genom lögner. Sedan visar det sig att personen var 13 år. Det är väldigt väldigt fel.

Du har rätt angående 23 åringen såklart. Själv hade jag inte ens övervägt ha något att göra men en individ som jag misstänker är omyndig. Gäller både sexuell kontakt, men också kompisrelationer. Och självklart finns det flera indikationer på att hon kanske inte var mer än en tjej i yngre tonåren. Men antagligen, om man fritt får spekulera, så struntade han i det. Med tanke på att han är dömd för flera barnvåldtäkter så känns det inte som att han är den som skulle bry sig om åldern inte stämde.

Men som sagt. Ungdomar som ljuger till om sin ålder i syfte att få sex av vuxna, de hör hemma på uppfostringsläger. Och vuxna som förgriper sig på barn och utgör en fara, de ska förvaras på obestämd tid.
Citera
2022-10-12, 17:34
Medlem
Citat:
Du lägger orden i munnen på mig. Jag har bara hävdat att en ungdom som ljuger om sin ålder i syfte att få sex med vuxna ska straffas, eftersom jag anser att det är brottsligt. Sedan har jag aldrig försvarat 23 åringen i tråden. Men man kan inte frånta ungdomar deras ansvar hela tiden. Även om 23 åringen har ett stort ansvar och han bevisligen är en fara för samhället, så legitimerar inte det att ungdomar manipulerar och ljuger i syfte att göra handlingar som inte är tillåtna.

Ungdomar är smartare än du tror, kan vara mer manipulativa och beräknande än du tror. Vi pratar om tonåringar här, inga spädbarn eller förskolebarn.

Vi pratar om sexualbrott mot barn här. Inte dina påhittade brott.

Du är en av de som kallar barn för drivande och jag skrev ett inlägg till er för några sidor sedan.
Citera
2022-10-12, 17:39
Medlem
Citat:
Vi pratar om sexualbrott mot barn här. Inte dina påhittade brott.

Du är en av de som kallar barn för drivande och jag skrev ett inlägg till er för några sidor sedan.

Tro fan att du är drivande om du ljuger om din ålder och manipulerar information i syfte att ha sex med en vuxen, när du vet att den vuxna skulle tacka nej till umgänge om den kände till din ålder!?
Då är man väll drivande i allra högsta grad.

Sexualbrott mot barn är vidriga och ska bekämpas, de ska resultera i mycket allvarliga konsekvenser. Förvaring på obestämd tid är ett bra alternativ för många av de. Men det förutsätter att ett brott begås. Och jag anser inte att en vuxen begår ett brott om den har manipulerats och lurats in i en relation, som den hade tackat nej till om den kände till hur det verklige förhöll sig.
Citera
2022-10-12, 18:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Under 15 år är det våldtäkt mot barn och det finns inget uppsåts krav utan ett oaktsamhets krav för att kunna dömas för brottet. Det räcker med att MGM varit oaktsam i förhållande till barnets ålder, tex att han borde insett risken eller misstänkt att hon är yngre an vad hon sagt. Nu vet ju ingen vad som har hänt så det känns egentligen lite onödigt att att diskutera det absolut värsta scenario när det gäller sexualbrott.

Kan vara det mellan 15-18 om detta med beroendeställning råder.

Jo finns ett eget ansvar där. Sedan även om det är lagligt med sex så finns det ju andra regler där. Om en person under 18 skickar nakenbilder så är det ju barnporr.

Där är det ju rätt skevt egentligen. Med att över 15 byxmyndig men under 18 om filmer, bilder är det BP. Just den skillnaden hänger förmodligen ihop med att man gått efter USA där det i de flesta stater är 18 som är byxmyndig.
Citera
2022-10-12, 18:13
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Man behöver inte ange någon ålder när man köper tågbiljetter. Fast du kanske är under 18 och måste ange ålder för att få åka på ungdomsbiljett?
Citera
2022-10-12, 18:35
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:

Han måste förstått att hon var under 15 för att det ska vara grooming.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in