Citat:
Ursprungligen postat av
OvissFramtid
Det surrades om det mjligtvis, men regeringsmakt har aldrig varit Jimmies frmsta ml. Mlet har varit att ndra riktning fr Sverige.
Det terstr att se. SD har ju ndrats rtt mycket sedan jag gick ver till dem 2010, ppen svenskhet, EU, NATO, frivillig tervandring osv. De har kvar att bevisa vad de ftt igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Nej denna regering r s bra den kan bli. Att vara i regering innebr alltid ett snke, du vill allts att det ska g smre fr SD? Ulf var klar ganska tidigt med att han ville ha en M/Kd regering och nu nr L r med minskar risken radikalt fr att vissa Sd-hatare inom L fattar dliga beslut d hela regeringen faller. Det r smart. Sd fr igenom sin politik vilket r det viktigaste. Exakt samma scenario skedde i Danmark 2015 nr Dansk Folkeparti (SD) blev nst strsta parti (efter danska sozzarna) och bildade en sttteregering med bl a Venstre (liberala) dr de sjlva inte ingick. Politik r kohandel och verenskommelser, alla kan inte f allt man pekar p, detta mste du inse.
Med tanke p att SD r andra strsta parti och strsta oppositionsparti s r det nd rtt uppseendevckande att de varken har statsministerposten eller ens sitter i regeringen. Det krvs nog att MYCKET av deras politik gr igenom under den hr mandatperioden fr att SD-vljarna ska vara njda. Sjlv rstar jag AfS och jag vlkomnar alla nationalistiskt sinnade.
Citat:
Ursprungligen postat av
awoke11
Tnkte p det ocks, han r vl galet nervs eftersom L behvt att kompromissa bort hela sin politik fr att sitta med i regeringen, allts slt sin sjl till djvulen.
Kan ju alltid hoppas. Bst fr svensk politik vore om MP, C och L kte ur. De har gjort sitt.
Citat:
Ursprungligen postat av
melvein
Ni som rstade p SD borde vara supernjda. SD fr ju igenom hela sin politik bde p det rttspolitiska och migrationspolitiska omrdet med ngra mindre restriktioner. Allt som Jimmie nmnde i termer av "ska utreda" fr vl dock tyvrr tolkas som att det inte kommer att hnda denna mandatperiod, om ens ngonsin. Att SD fr ha tjnstemn i regeringskansliet har jag svrt att utvrdera, men det borde ju innebra viss insyn och pverkan det ocks. Att sitta i en regering under en mandatperiod som sannolikt kommer att prglas av en djup lgkonjunktur r inte optimalt, och det samarbete som man nu lgger grunden fr gr att man nstan fr frutstta att SD kommer att ing i en regering efter valet 2026 om vi p nytt fr en blgul majoritet.
Trodde man att regeringsmedverkan fr SD var en mjlighet redan nu har man inte fljt svensk politik alls det senaste ret, det har inte ens funnits p kartan.
1. terstr att se.
2. Hrt om 20/20 hindsight? Det var inte alls uteslutet att SD skulle sitta i regeringen. Hade inte M-vljare (antagligen) stdrstat p L sista 2 mnaderna hade L kt ut eftersom de hade 2,8% i maj eller i juni. Vid fullbordat faktum r det allt ltt att "spela klok" fr att blnda de oinsatta.