Citat:
Ursprungligen postat av Menea
15:58
Putin: En direkt sammandrabbning mellan Nato-trupper och den ryska armén är ett mycket farligt steg, det kommer att leda till en global katastrof, jag hoppas att de är smarta nog att inte ta det.
Det fascinerar mig att såväl Putin som de som beundrar honom tycks tro att han inte har någon som helst agens. Uppfattningen verkar vara ungefär: Putin är ett djur som bara följer sin natur och det innebär att han skövlar sina grannländer. Resten av världen måste förhålla sig till detta och det är alla andra som bär ansvaret för om situationen eskalerar när man reagerar på hans framfart.
Det är lite som man brukar resonera kring vilda djur eller småbarn. De vet inte bättre, de är impulsiva, de agerar utfallande när de känner sig trängda. Som vuxen rationell människa är det din plikt att hantera detta på ett klokt och konstruktivt sätt och inte sänka dig till samma nivå.
Det är så jag tolkar uttalanden som "vi får inte provocera Putin" eller "Putin får inte känna sig trängd". Detta samtidigt som Putin uppför sig på ett extremt provocerande sätt och får större delen av världen att känna sig trängd.
Det är som sagt som om man pratar om ett djur.
Samma sak är det när Putin säger att NATO behöver undvika en konfrontation med Ryssland. Ja, fast omvänt behöver ju Ryssland förstås också undvika en konfrontation med NATO. Den ryska militärens agerande utgår inte direkt ifrån något slags naturlag, det styrs av politiska beslut som medvetet fattas i Kreml. Om någonting övergår till en global katastrof så kommer Putin att ha varit en avgörande del i den utvecklingen.