2022-10-22, 09:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Massiv attack mot hela ukraina i gryningen, host host vem sa något om att Ryssland har slut på vapen

Det är ju tur att ryssarna använder momentet att följa upp med markoffensiv och inte offrar alla sina strategiska vapen på civila mål.
Citera
2022-10-22, 09:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Förstår inte varför det var så viktigt att fort hålla "folkomröstningar" och annektera områden som man nu i hög takt förlorar?
Det är ju bara ur ett ryskt propagandaperspektivt att skjuta sig i foten.
Var man så desperat att visa ryska folket en bedrift eller vad tänkte man?

Fast det handlade ju bara om en fåfäng förhoppning om att Ukraina då inte skulle våga fortsätta sin offensiv in på det som Ryssland kallade sitt territorium. Sanningen är den att den ryska krigsmakten är slutkörd och allt de har kvar att komma med är en massa patetiska hot. Man har förlorat så mycket trupp och utrustning att allt som återstår är en utdragen förnedring där allt de kan göra är att skicka kamikazedrönare som de köpt från Iran mot Ukraina. Ryssland kan fortfarande ställa till med en hel del skada, men de kan inte vinna nåt jävla krig längre. Frågan är väl om Ryssland ens finns kvar särskilt länge till.
Citera
2022-10-22, 09:50
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Snart 3 timmar senare och flyglarmet tjuter ännu över hela Ukraina;

https://t.me/DonbassDevushka/30733

Gräsklippare har setts också;

https://t.me/missilesnukes/6153?single

Good morning 🌅🌻 missiles and drones 🥳 , another sweet escalation day
Gud vad duktiga ni är.
Upp med ett allah akbar klipp på tiktok från nån pekfingerviftande tjetjen också så har ryssarna vunnit dagen.
Citera
2022-10-22, 09:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Nej, det är ingen terrorbombning. Det är en strategisk bombning av civila kraftnät. Det är lagligt under internationell lag. Det är inte bostäder de bombar - även om det säkert brinner även i dem (sidoskada - collateral damage). Detta kan betyda flera saker. Jag tror det betyder att Ryssland har nått en punkt där de måste börja förstöra civil infrastruktur för att bromsa den ukrainska offensiven. Som du säkert noterat har Ukraina tagit tillbaka rätt mycket mark. Om du förstör kraftnäten kommer den ukrainska offensiven av naturliga skäl reduceras till en lägre hastighet. Detta är ingen urskillningslösa bombningar. Aftonbladet är sist på bollen och berättar som vanligt inget för oss;

Kritisk infrastruktur är kraftnäten. Som jag skrev för flera veckor sedan - skicka MIM-104 Patriot - men icke!

Det är "lights out" i Ukraina. Vad jag kan läsa befinner sig nu nio stycken Tu-160 bestyckade med Kh-101 missiler i luften. Det kan vara läge för EU/USA att skicka mer prylar - men jag antar att det räcker med hysteriska utfall.
Ingen terrorbombing? Har du druckit på morgonen?

Man har i en vecka diskuterat i rysk stats-tv hur angreppen på el- och VA-system i Ukraina skall driva miljoner civila i flykt mot väst. Hur mycket mer ”terror” kan det bli, tycker du?
https://twitter.com/juliadavisnews/s...GC6RTZyecE31NQ

Notera att Skabb-Olgas gäster sitter i Duman, och Andrey Gurulyov är tidigare vice befälhavare för Södra Militärdistriktet. Inga random dårar, således.
Citera
2022-10-22, 09:51
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det finns ingen rysk reträtt i Kherson och Bakhmut är nära att falla.

Så det finns ingen Rysk reträtt? Ryssarna har aldrig tappat landområden i Ukraina?

Om det finns en konstant sak här i livet så är det vänstermänniskornas hat mot USA. Av någon obegriplig anledning så får det dom att tänka att min fiendes fiende är min vän. Det sista visar akademikerfyllo prov på i denna diskussionstråd. "Usa är bajs så jag måste heja på Ryssland" Problemet här är bara att Ryssland är tio resor värre än dom väderkvarnar som Akademikerfyllo nu försöker slåss emot.

Med det så följer det att akademikerfyllot har så mycket mer fel än rätt i vad han eller hon gör eller försöker påvisa.

Intressant att observera men fan vad irriterande dom personerna är, det blir bara skit och elände när dom är i farten. (Personlig reflektion)
Citera
2022-10-22, 09:52
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Lögn? Du fick ett klipp från rysk stats-tv där man uppenbarligen är mycket bekymrad över läget i Kherson.

Att man evakuerat civila tyder på att man antingen förväntar sig en reträtt till Kherson stad med påföljande strider där, eller att försörjningsläget kommer att bli svårare pga transporterna över Dnepr. Vilket av alternativen tror du själv på?

Som sagt, pinsamt dåligt försök till rökridå från din sida. Vad jag tror? Jag vet att ryssen barrikaderar sig och befäster staden, och då vill man inte ha civila i vägen. Dessutom är förstärkningar på väg. Det finns inte en tillstymmelse till reträtt. Nu har jag arbete att utföra. Återkommer.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Gregg med en morgonuppdatering.

Citat:
Morgonuppdateringen 22.10.2022. Vi börjar i Kharkiv Oblast där ryzzarna flyttat fram sina positioner vid Kovalivka och Karmazynivka sydväst om Svatove i ett försök och skydda staden. Momentant har vi tagit in förstärkningar från själva Kharkiv och bygger upp en ny offensiv som sätts i rörelse inom kort. Vårt problem här är de öppna landskapen vi måste över och attacken måste komma överraskande för att minska förluster av manskapet. Samma gäller väst om Kriminna var vi har goda linjer på urbant område och ryssarna i skogen. Mellan oss har vi platta öppna landskap.
Vid Donbass fortsätter orcerna enligt dagsagendan mot Bakhmut men de slås tillbaka, här har båda sidorna haft ansenliga förluster de sista dygnen.
Vid Kherson sker kontinuerligt saker, bla fick ryzzarna order om att ta tillbaka en mistad position och resultatet blev 200 döda och 300 skadade ryzzar, denna episod finns dokumenterat på ett avlyssnat tel samtal. Soldaten som ringer hem säger att de sårade som inte lyckades krypa tillbaka lämnades att dö. Samtidigt kommer uppgifter om att militär personal och ammunition forslas över till östbanken av Kherson och "nytt" manskap forslas in. Enligt uppgift är det nymobiliserade som tas in och mera erfarna soldater tas ut. Detta betyder att orcerna kommer att offra de nymobiliserade i en fördröjningsstrid.
Nu har det också i Kyiv och Kyiv Oblast införts elransonering. För medborgarna är elen normalt borta mellan kl 12:00 och 18:00, undantaget industrin. Myndigheterna har beslutat att bygga/köpa in mobila kraftverk som skall försöka lindra den värsta krisen i de tillbakaerövrade områdena. Igen ser vi vad en koncentrerad elförsörjning ställer till med i kristider. Därför kan jag inte förstå den nordiska viljan att gå tillbaka till kärnkraft, en gammal teknologi som kräver stora investeringar i både byggandet av anläggningen och slutförvaringssystem. Dessutom tar det 10-15 år innan ett kärnkraftverk är up and running. Den nya sCO2 teknologin är redan så pass utvecklad att ett sådant kraftverk som motsvarar Olkiluoto 3 kan vara startklar på 5 år. Under mellantiden kunde man bygga upp mindre lokala kraftverk på lokal råvara (jag har i tidigare inlägg presenterat vissa av dem). Eftersom vi har fått känna på nackdelen med stora koncentrerade kraftverk så disskuterar man nu allmänt här i Ukraina att efter kriget kommer energiförsörjningen att bli lokal och den konsumeras också lokalt.
Om 24 timmar kommer vi att få mera information om vad som egentligen sker på de olika fronterna. Låt oss hoppas på att vi får Kakhovka dammen under kontroll.
Det börjar bli kallt på nätterna så vi behöver flera kaminer, just nu är vi uppe i 300 st av vårt utvidgade mål på 500 st. Natalya är kordinatorn av detta. FYI så är Jonas i Ukraina och har med mera combat mat.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är ju tur att ryssarna använder momentet att följa upp med markoffensiv och inte offrar alla sina strategiska vapen på civila mål.

Nu går ukraina ut med att Ryssarna inte försökt skona civilbefolkningen för första gången och att de dragit upp kriget en nivå , helt rätt av Ryssland Tror zelenski får dra en extra lina idag
Citera
2022-10-22, 09:53
Avstängd
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Shcherbina
Så det finns ingen Rysk reträtt? Ryssarna har aldrig tappat landområden i Ukraina?

Om det finns en konstant sak här i livet så är det vänstermänniskornas hat mot USA. Av någon obegriplig anledning så får det dom att tänka att min fiendes fiende är min vän. Det sista visar akademikerfyllo prov på i denna diskussionstråd. "Usa är bajs så jag måste heja på Ryssland" Problemet här är bara att Ryssland är tio resor värre än dom väderkvarnar som Akademikerfyllo nu försöker slåss emot.

Med det så följer det att akademikerfyllot har så mycket mer fel än rätt i vad han eller hon gör eller försöker påvisa.

Intressant att observera men fan vad irriterande dom personerna är, det blir bara skit och elände när dom är i farten. (Personlig reflektion)

Daglig påminnelse att Ukraina är mindre till ytan idag än den 24 februari.
Citera
2022-10-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Som sagt, pinsamt dåligt försök till rökridå från din sida. Vad jag tror? Jag vet att ryssen barrikaderar sig och befäster staden, och då vill man inte ha civila i vägen. Dessutom är förstärkningar på väg. Det finns inte en tillstymmelse till reträtt. Nu har jag arbete att utföra. Återkommer.
Kikar på din track record i den här tråden och ser fram emot din återkomst.
Citera
2022-10-22, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Snart 3 timmar senare och flyglarmet tjuter ännu över hela Ukraina;

https://t.me/DonbassDevushka/30733

Gräsklippare har setts också;

https://t.me/missilesnukes/6153?single

Good morning 🌅🌻 missiles and drones 🥳 , another sweet escalation day

Har du fått tag i filmer bilder, det ska visst vara en stor attack det kan bli krig nu.
Citera
2022-10-22, 09:56
Avstängd
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Gregg med en morgonuppdatering.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Mobilförbud bland Ryska styrkor så din boomerkälla ljuger, many such cases.

https://t.me/DonbassDevushka/29182
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in