Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Ryssland har moderna robotar - där bland Kh-47M2 Kinzhal, 9K720 Iskander, 3M-54 Kalibr, 3M22 Zircon osv. Det är inte en fråga om att Ryssland inte har vapen. Det är en fråga om de har råd att använda dem. Den här typen av moderna robotar kostar mycket pengar och är det något som Ryssland inte har är det pengar.
Det är därför Ryssland använder sig av primitivt artilleri och billiga gamla sovjetiska robotar. Det har inte så mycket med Rysslands tekniska kapacitet att göra. USA har råd att använda tomahawks även mot mål som inte är värda 20 miljoner kronor. Det är vad en tomahawk kostar. Om Ryssland drog i väg en 3M22 Zircon - som kostar ett par miljoner kronor skulle Ryssland ganska omgående hamna i en prekär ekonomisk situation. De sämre robotarna Ryssland använder sig av har en träffsäkerhet på ungefär 30m - så uppenbarligen missar de mål och träffar civila.
Vidare är indirekta skador (collateral damage) naturligt i krig. Det är inte så att Ukrainas vapen inte skadar civila byggnader och människor. Civila dör i krig - tyvärr. När det kommer till lag som reglerar krig så får du inte medvetet skada civila men om du missar ett mål så är det inte en "terrorbombning" så länge din intention inte är att skada civila och civil infrastruktur. Viss civil infrastruktur är undantagen - där bland kraftstationer så Ryssland kan skjuta (lagligen) hur mycket de vill på ukrainska kraftstationer. Problemet är bara att detta inte uppskattas av civila. USA gjorde det här misstaget i Irak. De förstörde civil infrastruktur och sedan har de fått kämpa mot en arg civilbefolkning i snart tjugo år. Ryssland, om de av någon händelse vinner, kommer få göra samma sak.
Till sist. Jag skulle inte vilja sova i Ukraina överhuvudtaget. Inte heller skulle jag vilja sova längs den ryska gränsen. Detta beror på att jag vet att både ukrainska och ryska vapensystem tenderar att missa mål. Det sker hela tiden. Amerikanska robotar missar också mål - konstant. Det finns en lösning på det här problemet. Det är tämligen simpelt. USA måste skicka MIM-104 Patriot men USA har hittills vägrat skicka den typen av system trots att Ukraina efterfrågat detta i flera månader. Om Ukraina hade fått tillgång till detta vapensystem hade det varit betydligt svårare för Ryssland strategiskt bomba ukrainsk infrastruktur.
Istället för att medvetet stava Ryssland fel borde du medvetet fundera på varför USA inte skickar korrekta och begärda vapensystem till Ukraina.
Jag vet inte vad som kommer ske i Ryssland. Jag har inte tillgång till insiderinformation och jag har inte tillgång till annat än öppna källor. Om det kommer en rysk motoffensiv kommer vi få se det. Men som sagt. Det kan handla om att Ryssland retirerar och försöker sakta ned den ukrainska offensiven.
Detta är över mitt huvud. Jag har inte den militär-akademiska bakgrunden för att kunna spekulera i detta på ett bra sätt.
Vi får helt enkelt se.
"Ryzzland har moderna robotar - där bland Kh-47M2 Kinzhal, 9K720 Iskander, 3M-54 Kalibr, 3M22 Zircon osv. Det är"
Skriver du..
Och då åker Tsaren till Iran o mängdköper iranska skräpdrönare mitt under brinnande krig..med mopedmotorer som drivare
Mycket fåglar I skogen nu och troll på forumen.
Trovärdighet 0.
Självklart terrorbombning, självklart krigsbrott under hela ryzka invasionen.
Minns roboten, drönaren, raketen som träffade det jättestora varuhuset i Ukraina med resultatet att mängder av civila dog och lemlästades?
Ryzzka förklaringen vapenförråd. Roboten missade sitt mål, ett militärt förråd, flera kilometer från varuhuset.
Roboten målvakten på största metallföremål, vilket katastrofalt nog visade sig vara det fullbesökta varuhuset..
Bara som ett exempel.