Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-25, 14:49
  #517
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Rubriken har en särställning.
Må så vara. Men ordet "neger" istället för det missvisande "svart" har ju bara med betraktarens öga att göra. När uppgraderas dessa osynliga särställningar? Om det är lagligt och använda sig av ordet varför ska FB förbjuda det? Varför är det inte "sakligt","beskrivande" att skriva "neger".
Det faller helt inom regelverket du citerar.
Alla förstår ju.
Det är det som är eran uppgift att förtydliga
Användarna ska inte behöva försvara denna hållning.
Det är som sagt ett flytande begrepp ang, "åldrande" ord. Min gamla mor säger fortfarande neger om en afrikan och på landsbygden säger man "svarting".
Är det verkligen så att även Flashback ska gå helt PK när det finns så myclet andra förbättringar för diskussionsnivån.

Ska vi förbjuda andra åldrande ord?
Citera
2022-10-25, 14:58
  #518
Medlem
Epimaness avatar
Neger är ju ett träffsäkert ord.

Alla omskrivningar förändrar betydelsen eller är mer vagt.

Afrikan- Elon musk med sydafrikanska rötter?
Mörkhyad- Vad kallar du albino-negrer?

Så i vissa fall bör det vara påkallat just för klarhets skull.
Citera
2022-10-25, 15:04
  #519
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Må så vara. Men ordet "neger" istället för det missvisande "svart" har ju bara med betraktarens öga att göra. När uppgraderas dessa osynliga särställningar?

Om du klickar på länken till sv.wikipedia, så kan du bl.a. läsa:

Citat:
Ordet "neger" i SAOL
Fram till och med 11:e upplagan (1986) av Svenska Akademiens ordlista (SAOL) stod ordet helt utan kommentar om värdering. I den 12:e upplagan (1998) förekommer noteringen något nedsättande, och i den 13:e upplagan från 2006 står det kan uppfattas som nedsättande. I den 14:e utgåvan från 2015 togs bland annat "negerboll" bort ur ordlistan och "neger" belades med varningstext om att det är nedsättande. Istället rekommenderades läsaren att använda termen "svart". Varianten "nigger" infördes i 9:e upplagen (1950) med noteringen "skämtsamt"; i senare upplagor är den markerad som "starkt nedsättande".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger#...eger%22_i_SAOL
Citera
2022-10-25, 15:08
  #520
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men nedsättande ord och tröskeln för förolämpningar ska ju enligt upogift vara hög på Flashback.
Kör Flashback numera någon avstämmning med svenska språkforskare. För ordet "neger" har olika neutralitet beroende på land region och användare.
Om det inte är förbjudet enligt svensk lag att använda det så borde det vara OK.

Att använda ett ord som "Vänsterbliven" är ju också nedsättande och kränkande.

Ser du det i en rubrik så rapportera. Det är allt annat än sakligt och neutralt samt det riskerar exkludera vänsteranhängare som kanske inte ens vill klicka på tråden.
Citera
2022-10-25, 15:13
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
En titt på vad regelsamlingen säger?


Neger är ett värdeladdat ord och kan knappast anses ingå i ordet "neutral".

Neutrala ord IMHO är "svart man" alt "färgad man".

I Svensk Ordbok (SO) så står det att ordet färgad "kan uppfattas som nedsättande".

https://svenska.se/so/?sok=f%C3%A4rgad&pz=4

Citat:
färgad

1 ⟨kan uppfattas som nedsättande⟩ som har annan hudfärg än ljus särsk. om mörkhyade personer
Citera
2022-10-25, 15:15
  #522
Medlem
Beckombergalandets avatar
Det är väl bara att konstatera det faktum att ordet "neger" sedan länge nått bäst-före-datum och numera med råge betraktas som ett negativt extremt nedlåtande ord. Att det fortfarande finns personer som har som sitt främsta mål att kalla folk för ''negrer'' är ganska skrattretande. Jag ser att dessa personer på allvar till och med antyder att de själva känner personer med afrikanskt ursprung och att dessa skulle bli accepterade att bli kallar neg*r, vilket givetvis bara är bullshit. Finns inget utrymme i dagens samhälle att sitta och prata bland folk eller inom arbetslivet på det viset, i alla fall inte om man har arbeten på någon högre nivå, men knappt på längre nivå heller.

Ni som vill använda detta ord på Flashback är fria att göra det i diskussionerna, men inte i ämnesrubrikerna- det måste kännas vädligt jobbigt för er. Jag växte upp då man pratade både om "negr*r" och "negerboll*r" men jag har inte det minsta problem att inte använda dessa ord i min vardag nuförtiden, varför skulle jag?


Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ser du det i en rubrik så rapportera. Det är allt annat än sakligt och neutralt samt det riskerar exkludera vänsteranhängare som kanske inte ens vill klicka på tråden.
Rubriker på Flashback ändras ju allt som oftast av moderatorer utan att det gnälls, men såfort n-ordet censureras så blir en del visst väldigt kränkta, man kan ju undra vad det handlar om egentligen..
__________________
Senast redigerad av Beckombergalandet 2022-10-25 kl. 15:24.
Citera
2022-10-25, 15:40
  #523
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
[/spoiler]

Om du klickar på länken till sv.wikipedia, så kan du bl.a. läsa:



https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger#...eger%22_i_SAOL

Är SAOL admins på Flashback?
Jag trodde vi följde vårat eget regelverk här.
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ser du det i en rubrik så rapportera. Det är allt annat än sakligt och neutralt samt det riskerar exkludera vänsteranhängare som kanske inte ens vill klicka på tråden.
Hajjar.
Ska göra det.
Rysstroll och Miljömupp finns en del. Men det är slut med putslustiga trådrubriker..
Det var roligt så länge det varade ivf,.
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2022-10-25 kl. 15:42.
Citera
2022-10-25, 15:43
  #524
Medlem
fluff995s avatar
Att använda ordet "neger" är ett självändamål.
Samma med "muslimjävel", "böghora", "feministfitta", "kommunistsvin", "fascistrasist", "miljömupp", "stockholmare" osv.

Hela grejen med Flashback har i alla år varit att vi

1: Hyllar yttrandefriheten just genom att vara vulgära. Och visar omdöme genom att göra det på ett anonymt forum designerat för ändamålet istället för på riktiga sociala medier eller ute på stan.

2: Får släppa ut lite sumpgas genom säkerhetsventilen Flashback efter att vi kommer hem från 8 timmar av tortyr på våra jobb inom offentlig sektor eller valfri annan genuscertifierad, regnbågsflagge-dekorerad arbetsplats. Det är också ett ställe man kan ventilera avsky och frustration varje gång någon av ovanstående kategorier människor mördar, våldtar, förnedringsrånar osv. Det är liksom ingen lisa att skriva "jag är negativt inställd till afrikanska invandrare" när man egentligen vill skriva "jag hatar negrer". Och får man inte skriva vad man känner, kanske man går ut och avreagerar sig på en neger IRL istället.

3: Löpande testar om gränsen för yttrandefrihet flyttats genom att se om man fortfarande tillåts använda ord av ovanstående typ. En tryckfrihetlig kanariefågel i kolgruvan, typ. Den dag man ser att man inte tillåts använda dylika ord längre, vet man att det är överhängande risk för att även andra friheter är på väg att tas ifrån en.

4: Får ha roligt, för det är kul att kalla folk för neger.

Nu är detta en gammal tråd osv, men om TheLucky tror att han gör forumet bättre genom att rensa okvädningsord, tror jag forumet blir bättre utan TheLucky som moderator. Gå och moderera faktiska problem istället. Eller börja jobba för Facebook.
__________________
Senast redigerad av fluff995 2022-10-25 kl. 16:01.
Citera
2022-10-25, 16:00
  #525
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Är SAOL admins på Flashback?
Jag trodde vi följde vårat eget regelverk här.

Det gör vi.

(FB) Får man inte säga neger längre på flashback? (moderatorn Thelucky vill ha "kvalité")
Citera
2022-10-25, 16:24
  #526
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Att använda ordet "neger" är ett självändamål.
Samma med "muslimjävel", "böghora", "feministfitta", "kommunistsvin", "fascistrasist", "miljömupp", "stockholmare" osv.

Hela grejen med Flashback har i alla år varit att vi

1: Hyllar yttrandefriheten just genom att vara vulgära. Och visar omdöme genom att göra det på ett anonymt forum designerat för ändamålet istället för på riktiga sociala medier eller ute på stan.

2: Får släppa ut lite sumpgas genom säkerhetsventilen Flashback efter att vi kommer hem från 8 timmar av tortyr på våra jobb inom offentlig sektor eller valfri annan genuscertifierad, regnbågsflagge-dekorerad arbetsplats. Det är också ett ställe man kan ventilera avsky och frustration varje gång någon av ovanstående kategorier människor mördar, våldtar, förnedringsrånar osv. Det är liksom ingen lisa att skriva "jag är negativt inställd till afrikanska invandrare" när man egentligen vill skriva "jag hatar negrer". Och får man inte skriva vad man känner, kanske man går ut och avreagerar sig på en neger IRL istället.

3: Löpande testar om gränsen för yttrandefrihet flyttats genom att se om man fortfarande tillåts använda ord av ovanstående typ. En tryckfrihetlig kanariefågel i kolgruvan, typ. Den dag man ser att man inte tillåts använda dylika ord längre, vet man att det är överhängande risk för att även andra friheter är på väg att tas ifrån en.

4: Får ha roligt, för det är kul att kalla folk för neger.

Nu är detta en gammal tråd osv, men om TheLucky tror att han gör forumet bättre genom att rensa okvädningsord, tror jag forumet blir bättre utan TheLucky som moderator. Gå och moderera faktiska problem istället. Eller börja jobba för Facebook.

Jag tycker man kan hylla yttrandefriheten på andra sätt än att vara vulgär i rubriken. Sen är debatten som den är ändå, och det är inte något problem. Men att "smutsa ner" sitt eget ämne genom att vara vulgär redan i rubriken kommer bara putta bort en del skribenter och främjar inte diskussionen.

Tycker inte det är mycket begärt att åtminstone rubriken är neutral så alla kan lockas att göra sin röst hörd i frågan. Kan man sedan inte hålla sig från att använda tillmälen och vulgärt språk i sin trådstart i övrigt så får det väl för all del vara så. Man kan inte begära att alla ska kunna uttrycka med samma eftertänksamhet. Och utrymme för att använda "säkerhetsventilen" finns det ändå så det räcker och blir över när man diskuterar, den delen är inte hotad så länge man följer regelverket i övrigt.
Citera
2022-10-25, 16:24
  #527
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
Det är väl bara att konstatera det faktum att ordet "neger" sedan länge nått bäst-före-datum och numera med råge betraktas som ett negativt extremt nedlåtande ord. Att det fortfarande finns personer som har som sitt främsta mål att kalla folk för ''negrer'' är ganska skrattretande. Jag ser att dessa personer på allvar till och med antyder att de själva känner personer med afrikanskt ursprung och att dessa skulle bli accepterade att bli kallar neg*r, vilket givetvis bara är bullshit. Finns inget utrymme i dagens samhälle att sitta och prata bland folk eller inom arbetslivet på det viset, i alla fall inte om man har arbeten på någon högre nivå, men knappt på längre nivå heller.

Ni som vill använda detta ord på Flashback är fria att göra det i diskussionerna, men inte i ämnesrubrikerna- det måste kännas vädligt jobbigt för er. Jag växte upp då man pratade både om "negr*r" och "negerboll*r" men jag har inte det minsta problem att inte använda dessa ord i min vardag nuförtiden, varför skulle jag?



Rubriker på Flashback ändras ju allt som oftast av moderatorer utan att det gnälls, men såfort n-ordet censureras så blir en del visst väldigt kränkta, man kan ju undra vad det handlar om egentligen..
Då kanske man får förtydliga reglerna då att ord som är lagliga att använda i allmänheten men inte i yttrandefrihetens Flashback listas så alla vet reglerna.
Jag fattar inte hur icke negrer orkar hålla på och tjafsa om betydelsen av ordet.
Det är ju sjukt i sig.
Citera
2022-10-25, 16:29
  #528
Moderator
Carlboms avatar
Rubrik justerad.

Tidigare: Får man inte säga neger längre på flashback? (moderatorn Thelucky vill ha "kvalité")

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback