Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-07, 08:54
Medlem
Rotwangs avatar
En stor del av lärarkåren uppger att de inte tänker ange elever som vistas olagligt i landet.
De anser att det strider mot deras uppdrag som lärare då det skulle äventyra elevernas förtroende till dem.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand:

– En sådan lag går inte i linje med lärares yrkesetik. Att vara en profession är i grund och botten att ha allmänhetens förtroende. Då måste det förtroendet gå att lita på. I vårt fall handlar det om att ingen ska behöva tvivla på att vi alltid har barn och elevers bästa för ögonen. Dit hör inte att ange barn, säger hon.

Har de rätt i att tidöavtallet strider mot deras uppdrag som lärare?
Eller är det viktigare att alla myndigheter samarbetar för att kunna hitta de som bör utvisas?
Citera
2022-11-07, 08:57
Medlem
SvenHelsings avatar
Hur fungerar det där egentligen? Är de inskrivna på skolan? I så fall borde det vara en smal sak att hitta dem även utan lärarens hjälp.
Citera
2022-11-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur fungerar det där egentligen? Är de inskrivna på skolan? I så fall borde det vara en smal sak att hitta dem även utan lärarens hjälp.

Vi är skyldiga att tillhandahålla skola till barn som befinner sig långvarigt i landet. Därför är kommunal grundskola och gymnasium fritt även för papperslösa. När ungdomarna sedan blir antagna till universitetet måste de betala en studieavgift på runt 100.000 kr per år för att få registrera sig på utbildningen, om de inte får uppehållstillstånd. Eftersom de räknas som "free mover-studenter". Pratade med en tjej som hade funnits i landet i cirka 8 år och hade mycket bra svenska och bra studieresultat, men hon kunde inte plugga på universitet för att hon inte kunde betala studieavgiften och inte kunde/vågade söka uppehållstillstånd.

Ju hårdare migrationspolitiken blir desto fler papperslösa får vi i landet tror jag.
Senast redigerad av guru1966 2022-11-07 kl. 09:12.
Citera
2022-11-07, 09:24
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Vi är skyldiga att tillhandahålla skola till barn som befinner sig långvarigt i landet. Därför är kommunal grundskola och gymnasium fritt även för papperslösa. När ungdomarna sedan blir antagna till universitetet måste de betala en studieavgift på runt 100.000 kr per år för att få registrera sig på utbildningen, om de inte får uppehållstillstånd. Eftersom de räknas som "free mover-studenter". Pratade med en tjej som hade funnits i landet i cirka 8 år och hade mycket bra svenska och bra studieresultat, men hon kunde inte plugga på universitet för att hon inte kunde betala studieavgiften och inte kunde/vågade söka uppehållstillstånd.

Ju hårdare migrationspolitiken blir desto fler papperslösa får vi i landet tror jag.

Fast de befinner sig här långvarigt pga att de inte anmäls. Så det argumentet håller inte.
Citera
2022-11-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Spelar det någon roll?!

Ja trådens fråga gällde om lärare ska behöva anmäla papperslösa barn, och då stämplar vissa fördomsfulla personer här dem som grovt kriminella, när det problemet är vanligast bland andra generationens invandrare som får F i betyg.
Citera
2022-11-07, 09:39
Medlem
Citat:
Var det verkligen en papperslös?

Enligt uppgifter jag fått så ja
Citera
2022-11-07, 09:42
Medlem
Citat:
Tillhandahåller inte din dator Google?

FN rekommendear att man använder ordet undocumented immigrant istället för illegal immigrant. På svenska heter det papperslös invandrare.
Kan du inte tänka själv? Bara ett påhittat ord. Det här är olagliga immigranter.

& varför stöder ni olagligheter i Sverige kan man undra?
Citera
2022-11-07, 09:43
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Lyfter inlägget. Det där undrar jag också. Om man är papperslös, hur fixar man att skriva in sig? Hur kan man få betyg? Behöver man inte BankID för att logga in sig på skolan osv?

Är det kommunen som hjälper till, eller är det trafficker som hör av sig till skolan "jag har en sjuåring som bor hos mig, får denne gå i skolan hos er?"

Kan någon förklara processen?
Citera
2022-11-07, 09:45
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:

Hur får de betyg?
Citera
2022-11-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Lyfter inlägget. Det där undrar jag också. Om man är papperslös, hur fixar man att skriva in sig? Hur kan man få betyg? Behöver man inte BankID för att logga in sig på skolan osv?

Är det kommunen som hjälper till, eller är det trafficker som hör av sig till skolan "jag har en sjuåring som bor hos mig, får denne gå i skolan hos er?"

Kan någon förklara processen?

De har rätt att gå i skolan sedan 2013, de papperslösa s.a.s.

Citat:
Elever som är papperslösa och deras vårdnadshavare saknar personnummer men kan ha ett samordningsnummer. Det är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. Om samordningsnumren finns i ert system bör de tas bort för att elevens identitet inte ska röjas. Ni bör istället använda det system som ni har tagit fram för arbetet med elever som är papperslösa.
När den sökande saknar personnummer och inte heller vill lämna ut sin adress kan ansökan till skolan bli ofullständig. Kommuner och skolor behöver då frångå sina vanliga rutiner för ansökan. .

Finns antagligen ett system för detta.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-11-07 kl. 09:53.
Citera
2022-11-07, 10:04
Medlem
Det är bättre att de går skola än att driva runt på stan. Utbildningen bidrar till ett drägligare liv. Jag förstår varför en lärare inte vill ange: barnet går under jorden och blir en del av gatan och kriminalitet, hat etc kommer att öka.

Knappast så att barnet stannar kvar och frivilligt tar emot en utvisning.
Citera
2022-11-07, 10:08
Medlem
Att ange elever som är vita och har "fel" åsikter däremot skulle dessa 9 av 10 inte ha några som helst problem med.

Att skolan inte samarbetar med myndigheter angående illegala invandrare, är såklart problematiskt, men inte förvånande.

Det är ändå fascinerande hur man är så villiga att ge gratis sjukvård och skola till illegala invandrare och samtidigt klia sig i huvudet över att skatter och andra kostnader ökar i samhället överlag och ändå blir varken skola eller sjukvård bättre för den arbetande svensken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in