2022-11-11, 08:46
Medlem
Värt att jobba tycker ni?

"En pensionär med slutlön på 30 000 som föddes 1950 och som jobbat i 40 år, får över en tusenlapp mindre i pensionsutbetalning än en garantipensionär. Även de som tjänade 35 000 i slutlön får det knapert i jämförelse.

30 000 kronor i slutlön = 1 419 kronor lägre pension än garantin
35 000 kronor i slutlön = 707 kronor lägre pension än garantin
40 000 kronor i slutlön = 954 kronor högre pension än garantin
Källa: SPF Pensionärerna"

EDIT: Alltså för er som inte vet så är garantipensionen inflationsjusterad till typ 100%, så om vi har 10% inflation ökar garantipensionen med samma % medans inkomstpensionen inte ökar med samma mängd så dina pengar du arbetat in förlorar i värde i takt med inflationen.
Från artikeln:
"Garantipensionen stiger med 8,7 procent från och med den 1 januari. Det motsvarar 850 kronor och är den högsta höjningen någonsin. Inkomstpensionen stiger en dryg tredjedel så mycket: endast tre procent. Det innebär i praktiken en negativ pensionsutveckling eftersom inflationen är rekordhög. Detta eftersom inkomstpensionen följer löneutvecklingen istället."

https://www.dagensps.se/privatekonom...40-ars-arbete/
Senast redigerad av Fizzo 2022-11-11 kl. 09:13.
Citera
2022-11-11, 08:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är märkligt hur den lägsta pensionen (garantipension) kan vara högre än för den som har arbetat och haft en medellön...
Citera
2022-11-11, 09:00
Medlem
Handlar det inte om bostadstillägg för garantipensionären?
Citera
2022-11-11, 09:00
Medlem
du måste ju tala om hur mycket personen jobbat i tid per vecka..vilket yrke å var det fulltid ?? pensionen är ju inget lotteri...kanske sjukskriven mycket.
Senast redigerad av chonard 2022-11-11 kl. 09:03.
Citera
2022-11-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzo
Värt att jobba tycker ni?

"En pensionär med slutlön på 30 000 som föddes 1950 och som jobbat i 40 år, får över en tusenlapp mindre i pensionsutbetalning än en garantipensionär. Även de som tjänade 35 000 i slutlön får det knapert i jämförelse.

30 000 kronor i slutlön = 1 419 kronor lägre pension än garantin
35 000 kronor i slutlön = 707 kronor lägre pension än garantin
40 000 kronor i slutlön = 954 kronor högre pension än garantin
Källa: SPF Pensionärerna"

https://www.dagensps.se/privatekonom...40-ars-arbete/
Sådan är staten...
Citera
2022-11-11, 09:03
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
du måste ju tala om hur mycket personen jobbat i tid per vecka..vilket yrke å var det fulltid ?? pensionen är ju inget lotteri...
Jo. Det är ett lotteri i så mån att det är komplext och beslutas om av folk vars kärnkompetens är att äta kakor på möten. Dvs våra folkvalda.
Citera
2022-11-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Jo. Det är ett lotteri i så mån att det är komplext och beslutas om av folk vars kärnkompetens är att äta kakor på möten. Dvs våra folkvalda.
Jag är nybliven pensionär....du får det som du betalt in...
Citera
2022-11-11, 09:05
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Jag är nybliven pensionär....du får det som du betalt in...
Hur många gånger har detta ändrat sig under ditt liv?

Edit: Ersättningens utformning dvs...
Citera
2022-11-11, 09:08
Medlem
Citat:
Hur många gånger har detta ändrat sig under ditt liv?

Edit: Ersättningens utformning dvs...
Vilket har ändrats sig...jag har flera bekanta nu som gnäller som fan...oftast med difusa sjukskrivningar å väldigt få arbetstimmar totalt.
men till saken..visst är det dåligt å jag tycker att har du jobbat fullt i 40 år borde man inte betala skatt mer.
Senast redigerad av chonard 2022-11-11 kl. 09:13.
Citera
2022-11-11, 09:12
Medlem
Det har väl att göra med den fiffiga bromsen i pensionssystemet. När börsen går ner, då går också pensionsfonderna ner och då sänks pensionerna automatiskt.

Vänsterpartiet vill göra om pensionssystemet så att alla pensionärer får minst 65% av sin slutlön oavsett hur det går för kapitalisterna på börsen.
Citera
2022-11-11, 09:13
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Vilket har ändrats sig...jag har flera bekanta nu som gnäller som fan...oftast med difusa sjukskrivningar å väldigt få arbetstimmar totalt.
Korrekt. Själv har jag ungefär 15 år till pension. Eller kanske 18 år? 20? Fan vet, inte ens det går att förutsäga.

Långt mindre då huruvida jag faktiskt kommer att få del av de ganska obscena summor jag bidragit till systemet med. Känns mer och mer troligt att det blir en låg enhetspension.

Staten borde inte ha hand om pensionerna.
Citera
2022-11-11, 09:17
Medlem
Citat:
Korrekt. Själv har jag ungefär 15 år till pension. Eller kanske 18 år? 20? Fan vet, inte ens det går att förutsäga.

Långt mindre då huruvida jag faktiskt kommer att få del av de ganska obscena summor jag bidragit till systemet med. Känns mer och mer troligt att det blir en låg enhetspension.

Staten borde inte ha hand om pensionerna.
Jag som snickare får nu ut ca 22000kr totalt...när jag jobbade fick jag ut runt 30000kr...i mån...klart som fan man inte kan sitta med lån på flera miljoner då ?? sånt får man ju lösa långt innan...därför undrar jag hur folk med dyra lån löser detta ?? tiden går fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in