Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-12, 09:51
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Säger inte att du har fel, men din upprördhet är bortslängd energi, när fick någon senast ta ansvar för något i Sverige. Nej man kan bara garva åt fördärvet.

Indeed.

Att anställa en iranier är ett brott i sig själv. Det vittnar om att de är fullkomligt olämpliga som tjänstemän. Det vittnar även om en aningslöshet över invandrares modus operandi. En blatte kommer alltid att stjäla på sin arbetsplats och ha noll lojalitet. De är kort sagt inte svenskar.
Citera
2022-11-12, 09:58
Medlem
Polis2010s avatar
Jag har träffat Peyman och hans kollega. Båda såg ut att kunna komma från Iran-trakten. Den lilla konversation som bör ha uppstått har jag inget större minne av. Väldigt korrekt och intresserad av mina uppgifter och hur jag fått fram dessa. Detta var inget han kunde göra då utrustningen fanns inlåst på min avdelning och hade svår inloggning. Bör ha varit för mer än tio år sedan.
Citera
2022-11-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3745
Visserligen född i ett muslimskt land, men inte direkt praktiserande muslim.
Skitsnack skulle jag säga.
Är det fråga om två asylanter som omfamnats av die dumme Schweden? Om så, vad anfördes för asylskäl - kommunism kanske ?
Citera
2022-11-12, 10:07
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Alla dokument finns här:

(FB) 41-årig fd anställd på Säpo och Försvarsmakten gripen av Säpo 2021-09-20
Har lyckats ta mig igenom några av dokumenten. Men det var arbetsamt och gav inte mycket. Eviga samma frågor om beslagtagna prylar ex v.
Är det något av dokumenten som är givande?

Nån som orkat gå igenom alla?
Citera
2022-11-12, 10:09
Medlem
Vilka oryska namn de har.
Citera
2022-11-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Läser här att Peyam varit sjukskriven och svår att nå till den milda grad att SÄPO/MUST(?) var tvungna att göra ett hembesök hos honom för att avrusta honom. Tydligen skulle Peyam haft en extremt hög frånvaro från jobbet pga sjukskrivning. Personen som utfrågas tror även att Peyam var en "disgruntled employee" då Peyam hade sökt en chefsposition men den rollen gick istället till en av hans medarbetare.

https://www.bildtagg.se/bild/azu2nfuo3j4blrn80ucqek9u

Citat:
Ursprungligen postat av 3745
Visserligen född i ett muslimskt land, men inte direkt praktiserande muslim.
Skitsnack skulle jag säga.

Foll verkar inte fatta… detta var två iranska , bröder med väldigt europeisk mentalitet. Ingen religion i dessa killar kan jag lova… dom gjorde det helt enkelt för pengar och det blev säkert ett beroende… dom hade aldrig fått hjälp att försvinna, så proffsiga var dom inte eller inblabdade med ryssar eller vem dom nu jobba för. Inte så att någon skickat ut dom förno utföra jobb…. Jag tror dom själva sökt ut kontakt för att sälja uppgifter. Dom var som sagr penga kåta… detta e min hypotes … men att dom var från iran har ingen betydelse… jag läste i ett av förhören att en av anledningarna till att dom också ville flytta var att sverige eller där dom bor var allt för mycket invandrare… så nej,,,, dom var verkligen inga praktiserande muslimer.. men snacka om två idioter…. Dom hade ingen som backa dom upp eller shjälpa dom ur en knipa…. Så smarta var dom… därför tror jag dom enbart gjorde för pengar. Om dessa två var så speciella och viktiga för någon hade dessa förhör aldrig kommit ut eller deras namn så öppet… detta tyder bara på hur dumma dom e oavsett hur utbildade dom var …
Citera
2022-11-12, 10:27
Medlem
Detta har säkert svarats på flera gånger och ber då om ursäkt..

Men vad för historik och utbildning har Peyman så att han kunnat få dessa topptjänster inom statliga myndigheter
Citera
2022-11-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Driver du eller? Den äldsta brodern har såvitt jag vet dabblat med den absolut högst säkerhetsklassade informationen som existerar inom den svenska staten, både inom säkerhetspolisen och försvarsmakten. Man tar sig inte så högt upp och långt in om man är en idiot, det säger väl sig självt. Han är snarare mycket intelligent, oerhört charmig och extremt manipulativ. Skulle inte förvåna mig om killen ligger på psykopat-spektrat då delar av hans förehavanden många gånger hade varit extremt emotionellt påfrestande för en normal person, samt att de är notoriska spänningssökare och kan åsamka individer och/eller organisationer ofattbar skada bara för sakens skull.

"Samtidigt som brottsanklagelserna är ogrundade till viss del."

Jaså? Vad grundar du det på?

Jag ser poängen med din beskrivning av karaktärstypen. Däremot så tror jag att det krävs en annan sorts intelligens för att inte hamna i den sorts fällor som han sitter fast i. En känsla för rimlighet kommer med åren.

I media kan man läsa att han har begärt och fått tillgång till SÄPOs personallista utan några särskilda förbehåll. Verkar otroligt om du frågar mig.

Jag har gått igenom förhörsprotokollet på 430+ sidor. Noterat förhörsledarens ständiga skifte av fot. Att åtminstone Peyman varit övervakad en längre tid. Det finns osäkerheter kring säkerhetsklassningen av berörda handlingar. Mmm. Hans ständiga tystnad mot slutet är svår att tolka.

Jag har för mig att många länders säkerhetspoliser konstruerar troféer från tid till tid.

Jag har noterat att inga konsekvenser har registrerats med avseende på rikets säkerhet, fram till idag. Med andra ord, ”spridningen” som han anklagas för verkar inte frambringat verkliga risker.

Det återstår att se hur hela spektaklet utspelar sig.
Citera
2022-11-12, 10:33
Medlem
Vilka superspioner! 😂

”Försvinna i Sverige”
”Kan man åtalas innan förhör”
”Hålla sig undan lagen”.
Payam Kia började paniksöka på internet när Säpo var spionbröderna på spåren.
Citera
2022-11-12, 10:50
Medlem
jugbandbluess avatar
vilket straff kommer rekryteraren att få, och på vilken anstalt kommer vederbörande sitta (i brist på strängare straff) ??

någon, antagligen en kärring, har ju nämligen anställt dessa iranier.
Citera
2022-11-12, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Har lyckats ta mig igenom några av dokumenten. Men det var arbetsamt och gav inte mycket. Eviga samma frågor om beslagtagna prylar ex v.
Är det något av dokumenten som är givande?

Nån som orkat gå igenom alla?

Nej, men pröva vittnesförhören:

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 194, Bilaga, A3.1 vittnesförhör.pdf

Och ev. förhör med Payam (den yngre).

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 193, Bilaga, A2.1 förhör med Payam .pdf
Senast redigerad av B.R.Donut 2022-11-12 kl. 10:59.
Citera
2022-11-12, 10:56
Medlem
Det måste tveklöst vara ett misslyckande för en organisation i Säpos-klass att inte lyckas vara med när en eventuell överlämning/drop skulle göras till ryssarna när man hade det informationsövertaget som man hade.

Någon kommer få bära hundhuvudet om detta inte går hela vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in