Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-13, 04:14
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Så skulle det absolut kunna vara. Peyman har fått i uppgift att köpa dessa böckerna av GRU. Sedan kan han få meddelanden från GRU att ta ta första ordet på sidan 77 i bok X, sedan ta tredje ordet på sidan 143 i bok Y... för att på så sätt få fram ett meddelande från GRU.

Jag kan ju inte se att SÄPO skulle bemöda sig att ta i dessa böcker om de inte vore viktiga på ett eller annat sätt. Jag får läsa igen när Peyman förhördes och jag vill minnas att böckerna var bland det första han föhördes om. Kanske ville SÄPO redan där och då ge indikationer på att de visste hur Peyman antingen skickat eller mottagit information till/från ryssarna. Det är min hypotes.

Det där med hur i det här fallet böcker används av spioner tror förekommer bland världens alla underrättelsetjänst och även Sveriges så tillvägagångssätten är ganska lika tror jag för alla underrättelsetjänster, sen är det mer i just ett specifikt fall man gör det som kan variera en hel del beroende på hur de inblandade lagt upp planen.

För vanliga människor kan det väcka frågor om varför man tar böcker, men de som har detta som yrke vet direkt vad som kan vara av intresse. USB, siffror, bokstäver osv. får direkt deras uppmärksamhet, sedan så behöver det inte nödvändigtvis betyda något mer än att de bara är böcker, men det kan man ju inte ta reda på i förhand så det är klart att man tar med allt sånt. I bästa fall har de massa olika detaljer däribland böckerna och när de lägger ihop detaljerna så skapas en bättre helhet.
Citera
2022-11-13, 04:17
Medlem
OK70s avatar
Citat:
https://www.bildtagg.se/file/o45iw537ibx17x9fe51h9xa6

20/9 2021 så vill de att Peyman ska berätta vad det är för kod han har till mobiltelefonerna. Koder Peyman inte vill uppge och hänvisar till "dåliga erfarenheter i samband med att jag lämnade arbetsplatsen". Här måste han ju syfta till att SÄPO gjorde hembesök till Peyman då han inte gick att få tag på i slutet av sin period hos SÄPO. Bara det är ju häpnadsväckande.

Tänk dig själv att dina kollegor skulle komma hem till dig för att de inte kunnat nå dig. Det är ju någonting speciellt som har hänt där och då som inte framkommer.

Reagerade också på det där med att han skulle haft dåliga erfarenheter i samband med att han lämnat arbetsplatsen, man undrar ju vad han kan ställt till med så det blivit något stort.
Citera
2022-11-13, 04:27
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
16 november 2021 så händer något märkligt. Peyman vill prata med SÄPO utan sin försvarare. När SÄPO kommer in i besöksrummet så blir han tillsagd av Peyman att lämna sin portfölj utanför rummet. SÄPO blir även tillsagd att dra upp sin tröja så att Peyman ska kunna se att det inte satt någonitng fasttejpat på polisen. Polisen går honom till mötes och sedan blir han även kroppsvisiterad av Peyman.

Peyman verkar inte vilja att det ska bli någon rättsprocess och menar att det finns någonting som heter "avslutningssamtal". Peyman får sedan reda på hur svensk rättsprocess fungerar men polisen säger att han ska för fram det han sagt till förundersökningsledarna.

https://www.bildtagg.se/bild/cl40s1hd4skz4usk0r3es54
https://www.bildtagg.se/bild/7fckaou7813jr284m8ch5ua

Det verkar som om han skulle vilja vara till lags och besvara frågor bara han inte satt häktad och refererar till "det andra" (vilket jag antar är spioneri) och vill att det inte ska vara med i rättsprocessen men verkar hinta om att "grov obehörig befattning" är något han kan svara frågor på.
Citera
2022-11-13, 04:39
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Reagerade också på det där med att han skulle haft dåliga erfarenheter i samband med att han lämnat arbetsplatsen, man undrar ju vad han kan ställt till med så det blivit något stort.

Det framkommer att Peyman har haft "förtroendearbetstid" hos SÄPO. Han har inte klockat in på kontoret utan jobbat fritt och vad jag kan se använt sig av en app för att registrera timmar, sjukfrånvaro etc.

Om jag får spekulera har Peyman antagligen spionerat på iranier, eller kontraspionage på Iran, på ett eller annat sätt. Spioneri är väl inte helt enkelt och det är väl inte otänkbart att hans arbete, eller brist på arbete, inte genererade några resultat så han höll sig hemma. Och det ska väl mycket till för att SÄPO ska komma hem till en medarbetare när denne slutar hos SÄPO.

Det är ju en hund begraven här.
Citera
2022-11-13, 05:18
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Peyman beskriver dels att han jobbat "mot främmande makt" och säger att hans jobb var "fritt och kreativt".

https://www.bildtagg.se/bild/mlod7gktxkcbj5b5ta7k36l

Det är inte många som klarar att jobba fritt och kreativt. Det kan vara där skon klämde vilket sedan resulterade i att han mer eller mindre kände sig nödgad att sluta på jobbet. Detta i kombination med chefsjobbet som han inte fick.
Citera
2022-11-13, 05:34
Medlem
Citat:
På linkedin har hans chef skrivit så här
Idag är det fem år sedan jag plötsligt steg in som t f generaldirektör på Livsmedelsverket. Jag har gillat nästan varje dag sen dess, tack vare fantastiska medarbetare och viktig verksamhet.

Då skriver Peyman det här
Jag minns det väldigt väl 😉 Ett tack även till dig, det är fantastiskt kul att få jobba tillsammans!

Nu i efterhand berättar chefen om att hon sedan 2018 känt till det hela och i hemlighet rapporterat till polisen allt om hans dagar på jobbet. Vilken märklig situation att låtsas vara trevlig och i smyg egentligen ha ögonen på honom hela tiden under alla dessa år.

Det får mig att tänka på två saker. Chefen vill inte ta ansvar i sedvanlig ordning. Han är framavlad.
Citera
2022-11-13, 05:43
Medlem
Citat:
Peyam verkar vara synnerligen pengakåt. Han har reggat många domäner baserat på den information han hade på Livsmedelsverket och hade sedan hoppat att han, via sin mamma, kunde sälja dem till någon svensk myndighet för 50 000. Han fick även reda på att ett e-nummer skulle förbjudas inom Europa och han hade då kortat (shorting) bolag som han trodde skulle påverkas negativt av det.

50 000 är en bra summa för de flesta av oss men här bör ju ändå Peyman vetat att det fanns en risk att det skulle komma fram att det var han som reggat domänen i hans mors namn och eventuellt skulle det kanske ha lett till att han fått sparken, löneavdrag eller blivit degraderad.

Jag tycker inte det riktigt har framgått vilka summor han sedan skulle eventuellt ha fått från Ryssland. De summorna han fått insatt, och själv satt in på sitt konto och Sarahs, är ju inte speciellt stora. Mycket pengar, ja, men inte "fuck it" pengar.

Den yngre brodern nämner 20% av 800 000. Även om de fått 800 000 så är ju inte det jättemycket pengar i relation till risken att bli upptäckt och få sitta i fängelse.

Den yngre brodern har varit, och är, en NEET och sedan kläckt idén att Peyman ska fixa info som sedan Payam ska sälja. Idén om "easy cash" och pengakåthet + att Peyman inte fick jobbet som chef inom SÄPO tror jag har varit motivationen bakom spioneriet. Inte otänkbart att Peyman tyckt det var rasistiskt av SÄPO att inte ge honom chefsjobbet om det istället gick till en svensk.

Många blattar gillar ju att flasha. Bil, kläder, klockor, hus. Jag är ju sedan skeptisk till att en pool kan kosta 700 000, vilket deras mor säger, men pengarna från ryssarna har säker gått till sånt.

Av förhören framkommer bilden av Sveriges dummaste ”spioner”. Lillbrorsans dagdrömmer är bara löjliga för en 30+. Peyman verkar isolerad, med litet nätverk och mångsysslare. Vem fan köper en pool för 700k. Väcker ju misstankar. Handel med domäner känns som en historia från början av 2000 talet alt slutet av 90 talet. Var är den höga chefen Säpo must mm ?
Citera
2022-11-13, 06:42
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Av förhören framkommer bilden av Sveriges dummaste ”spioner”. Lillbrorsans dagdrömmer är bara löjliga för en 30+. Peyman verkar isolerad, med litet nätverk och mångsysslare. Vem fan köper en pool för 700k. Väcker ju misstankar. Handel med domäner känns som en historia från början av 2000 talet alt slutet av 90 talet. Var är den höga chefen Säpo must mm ?

Jag får bilden av Peyman som en sliskig storstadsbo som vill göra klipp här och där. Jag skulle ju gissa att hans jobb på Livsmedelsverket gav någonstans mellan 40 000 - 60 000 i månaden. Det är en bra lön med svenska mått mätt även om det "bara" skulle vara 40 000. Nu är han ju även gift och har en fru som jobbar. Även hon har ett, med svenska mått mätt, bra jobb. De har även delad ekonomi till viss del så tillsammans bör de dragit in 70 000 - 90 000 i månaden. Det är inte småpotatis för de flesta av oss.

Att han sedan reggar massa domäner i hopp om att olika svenska myndigheter ska köpa dem för 15 000 - 50 000 är ju i mina ögon underligt. Sedan tillkommer ju hans aktieköp som han på sätt och vis gör tillsammans med en annan iranier i Uppsala, Sh*hin At*sh *oush (*a*a*p), från IT-kompassen.

Sedan framkommer det att de, också det med en annan iranier i Uppsala, skulle starta ett HVB-hem för flickor, för där fanns det massa cash att hämta in.

Myglare är väl kanske rätta ordet.

Hans lillebror verkar vara en misslyckad arbetslös dagdrömmare som även han vill tjäna pengar snabbt.

Sverige är nog inte mycket annat än ett Schlaraffenland för många icke-svenskar. Man vill pumpa staten på så mycket bidrag det bara går eller mygla sig till pengar på olika sätt och vis.
Citera
2022-11-13, 06:58
Medlem
Citat:
Jag får bilden av Peyman som en sliskig storstadsbo som vill göra klipp här och där. Jag skulle ju gissa att hans jobb på Livsmedelsverket gav någonstans mellan 40 000 - 60 000 i månaden. Det är en bra lön med svenska mått mätt även om det "bara" skulle vara 40 000. Nu är han ju även gift och har en fru som jobbar. Även hon har ett, med svenska mått mätt, bra jobb. De har även delad ekonomi till viss del så tillsammans bör de dragit in 70 000 - 90 000 i månaden. Det är inte småpotatis för de flesta av oss.

Att han sedan reggar massa domäner i hopp om att olika svenska myndigheter ska köpa dem för 15 000 - 50 000 är ju i mina ögon underligt. Sedan tillkommer ju hans aktieköp som han på sätt och vis gör tillsammans med en annan iranier i Uppsala, Sh*hin At*sh *oush (*a*a*p), från IT-kompassen.

Sedan framkommer det att de, också det med en annan iranier i Uppsala, skulle starta ett HVB-hem för flickor, för där fanns det massa cash att hämta in.

Myglare är väl kanske rätta ordet.

Hans lillebror verkar vara en misslyckad arbetslös dagdrömmare som även han vill tjäna pengar snabbt.

Sverige är nog inte mycket annat än ett Schlaraffenland för många icke-svenskar. Man vill pumpa staten på så mycket bidrag det bara går eller mygla sig till pengar på olika sätt och vis.

Då fattar jag inte hur han kommit igenom kontrollen.
Citera
2022-11-13, 07:02
Medlem
Citat:
På linkedin har hans chef skrivit så här
Idag är det fem år sedan jag plötsligt steg in som t f generaldirektör på Livsmedelsverket. Jag har gillat nästan varje dag sen dess, tack vare fantastiska medarbetare och viktig verksamhet.

Då skriver Peyman det här
Jag minns det väldigt väl 😉 Ett tack även till dig, det är fantastiskt kul att få jobba tillsammans!

Nu i efterhand berättar chefen om att hon sedan 2018 känt till det hela och i hemlighet rapporterat till polisen allt om hans dagar på jobbet. Vilken märklig situation att låtsas vara trevlig och i smyg egentligen ha ögonen på honom hela tiden under alla dessa år.
vad kan iraniern mena med ogonblinksmiley'n. hur langt gick hon med att halla ogonen pa honom ?
Senast redigerad av Kirev 2022-11-13 kl. 07:05.
Citera
2022-11-13, 07:08
Medlem
Citat:

Kan han haft en medhjälpare och beskyddare på en än högre position?
Citera
2022-11-13, 07:09
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Haha, han bedömdes säkert som "framåt" och "handlingskraftig" av någon nyexaminerad beteendevetare (som enligt mig är bland de mer korkade människor som finns).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in