Citat:
Så skulle det absolut kunna vara. Peyman har fått i uppgift att köpa dessa böckerna av GRU. Sedan kan han få meddelanden från GRU att ta ta första ordet på sidan 77 i bok X, sedan ta tredje ordet på sidan 143 i bok Y... för att på så sätt få fram ett meddelande från GRU.
Jag kan ju inte se att SÄPO skulle bemöda sig att ta i dessa böcker om de inte vore viktiga på ett eller annat sätt. Jag får läsa igen när Peyman förhördes och jag vill minnas att böckerna var bland det första han föhördes om. Kanske ville SÄPO redan där och då ge indikationer på att de visste hur Peyman antingen skickat eller mottagit information till/från ryssarna. Det är min hypotes.
Jag kan ju inte se att SÄPO skulle bemöda sig att ta i dessa böcker om de inte vore viktiga på ett eller annat sätt. Jag får läsa igen när Peyman förhördes och jag vill minnas att böckerna var bland det första han föhördes om. Kanske ville SÄPO redan där och då ge indikationer på att de visste hur Peyman antingen skickat eller mottagit information till/från ryssarna. Det är min hypotes.
Det där med hur i det här fallet böcker används av spioner tror förekommer bland världens alla underrättelsetjänst och även Sveriges så tillvägagångssätten är ganska lika tror jag för alla underrättelsetjänster, sen är det mer i just ett specifikt fall man gör det som kan variera en hel del beroende på hur de inblandade lagt upp planen.
För vanliga människor kan det väcka frågor om varför man tar böcker, men de som har detta som yrke vet direkt vad som kan vara av intresse. USB, siffror, bokstäver osv. får direkt deras uppmärksamhet, sedan så behöver det inte nödvändigtvis betyda något mer än att de bara är böcker, men det kan man ju inte ta reda på i förhand så det är klart att man tar med allt sånt. I bästa fall har de massa olika detaljer däribland böckerna och när de lägger ihop detaljerna så skapas en bättre helhet.