Citat:
Ursprungligen postat av
Hytrate
Då fattar jag inte hur han kommit igenom kontrollen.
Vad jag vet så har de flesta spioner ett fläckfritt förflutet. För att få tillgång till hemlig information så krävs det att man levt ett normalt liv och sedan skaffat sig olika typer av kompetenser. Och Peyman har läst juridik på UU, han har fått utbildning hos tullen och sedan blev det aspirantprogrammet till SÄPO. Han har fått en räkmacka in till hemlig information.
En kvinna som utfrågas i egenskap av vittne säger något i stil med "Ja vi kom ju inte in på Säpo på samma sätt". Här kan man spekulera i att hon jobbat som polis och sedan jobbat upp sig till SÄPO.
Men det så här kan det gå när man ska addera mångfald till en myndighet. För oss är det ju omöjligt att uppskatta den skada Peyman åsamkat Sverige. Kanske behövdes det göra väldiga omstruktureringar? I värsta fall har det kostat någon spions liv men det får vi ju aldrig veta.
Av de böcker jag läst från Kalugin (KGB) och Ostrovsky (Mossad) så blir spioner avhoppare när de känner sig illa behandlade av organisationen de jobbar för, eller har det struligt i privatlivet eller, som i flera KGB-fall, att man helt enkelt inte delar ideologi med organisationen/staten längre. I några fall finns det väl även komprometterande material som används vid påtryckningar dvs att en främmande makt kan ha video/foto när en spion knullar andra män/kvinnor och det kan ju rasera båda karriär och privatliv beroende på vilket land man kommer ifrån.
Det är med andra ord omöjligt att säga vem som i framtiden kommer förråda sitt land eller inte. Det finns så många olika faktorer som spelar in.