Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-13, 07:13
Medlem
Halte Haralds avatar
Jag läste en del i FUP där P den äldre står och diskuterar med mannen som bla byggt poolen och gjort några fler byggen på tomten.

Där kan man läsa nästan hela deras konversation och det framgår att P den äldre betalar runt 7000:- för något arbete som gjorts kontant.

Glömde kolla hur detta kan ha hörts?
Har dom haft mikrofoner på hans tomt?
Citera
2022-11-13, 07:15
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Då fattar jag inte hur han kommit igenom kontrollen.

Vad jag vet så har de flesta spioner ett fläckfritt förflutet. För att få tillgång till hemlig information så krävs det att man levt ett normalt liv och sedan skaffat sig olika typer av kompetenser. Och Peyman har läst juridik på UU, han har fått utbildning hos tullen och sedan blev det aspirantprogrammet till SÄPO. Han har fått en räkmacka in till hemlig information.

En kvinna som utfrågas i egenskap av vittne säger något i stil med "Ja vi kom ju inte in på Säpo på samma sätt". Här kan man spekulera i att hon jobbat som polis och sedan jobbat upp sig till SÄPO.

Men det så här kan det gå när man ska addera mångfald till en myndighet. För oss är det ju omöjligt att uppskatta den skada Peyman åsamkat Sverige. Kanske behövdes det göra väldiga omstruktureringar? I värsta fall har det kostat någon spions liv men det får vi ju aldrig veta.

Av de böcker jag läst från Kalugin (KGB) och Ostrovsky (Mossad) så blir spioner avhoppare när de känner sig illa behandlade av organisationen de jobbar för, eller har det struligt i privatlivet eller, som i flera KGB-fall, att man helt enkelt inte delar ideologi med organisationen/staten längre. I några fall finns det väl även komprometterande material som används vid påtryckningar dvs att en främmande makt kan ha video/foto när en spion knullar andra män/kvinnor och det kan ju rasera båda karriär och privatliv beroende på vilket land man kommer ifrån.

Det är med andra ord omöjligt att säga vem som i framtiden kommer förråda sitt land eller inte. Det finns så många olika faktorer som spelar in.
Citera
2022-11-13, 07:17
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag läste en del i FUP där P den äldre står och diskuterar med mannen som bla byggt poolen och gjort några fler byggen på tomten.

Där kan man läsa nästan hela deras konversation och det framgår att P den äldre betalar runt 7000:- för något arbete som gjorts kontant.

Glömde kolla hur detta kan ha hörts?
Har dom haft mikrofoner på hans tomt?

Det kommer från en ljudfil som Peyman hade sparat på sin mobil. Det framkommer inte varför han hade spelat in det, men om jag får gissa så är det för att det var en betalning till en hantverkare som gjordes svart. Det finns ingen räkning som man kan hänvisa till att man gjort betalning om nu hantverkaren skulle vara jävlig och påstå att han inte fått betalt för utfört arbete.
Citera
2022-11-13, 07:19
Medlem
Kulturell berikning, inkvotering och utlänningar på Must och KSI chefspositioner?

Ingen kunde se detta komma.

Jag misstänker inblandning i mordet på den där elitsoldaten Deniz Arda.
Citera
2022-11-13, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan han haft en medhjälpare och beskyddare på en än högre position?

Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Haha, han bedömdes säkert som "framåt" och "handlingskraftig" av någon nyexaminerad beteendevetare (som enligt mig är bland de mer korkade människor som finns).

SÄPO mfl kan ha tagit fasta på nåt hos Peyman som möjliggjort att bristerna har kunnat prioriteras bort. Hans profil både innan aspirantprogrammet och hans utveckling i övrigt under 2010-talet indikerar inte styrka. Hans sårbarhet har tom hoppat upp några grader under perioden.

Många här i tråden kör på hypotesen missnöjd anställd som ger igen. Min hypotes är snarare en svag individ som utnyttjats. De berörda myndigheterna får dela på ansvaret för de uppkomna riskerna.
Citera
2022-11-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan han haft en medhjälpare och beskyddare på en än högre position?
Landsförrädaren Fredrik Reinfeldt & Co öppnade Must hjärta.
Citera
2022-11-13, 07:26
Medlem
Citat:
SÄPO mfl kan ha tagit fasta på nåt hos Peyman som möjliggjort att bristerna har kunnat prioriteras bort. Hans profil både innan aspirantprogrammet och hans utveckling i övrigt under 2010-talet indikerar inte styrka. Hans sårbarhet har tom hoppat upp några grader under perioden.

Många här i tråden kör på hypotesen missnöjd anställd som ger igen. Min hypotes är snarare en svag individ som utnyttjats. De berörda myndigheterna får dela på ansvaret för de uppkomna riskerna.
Min hypotes är att aktuell invandrare har svag anknytning till Sverige och starkare lojalitet till främmande makt.

Och bristande vandel.
Citera
2022-11-13, 07:30
Medlem
För oss är det ju omöjligt att uppskatta den skada Peyman åsamkat Sverige. Kanske behövdes det göra väldiga omstruktureringar? I värsta fall har det kostat någon spions liv men det får vi ju aldrig veta.[/quote]

Kanske det kommer upp under rättegången. Att bara ta höjd för möjliga risker som aldrig realiserats kan ju dra ner värdet på åtalet.
Citera
2022-11-13, 07:38
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Det kommer från en ljudfil som Peyman hade sparat på sin mobil. Det framkommer inte varför han hade spelat in det, men om jag får gissa så är det för att det var en betalning till en hantverkare som gjordes svart. Det finns ingen räkning som man kan hänvisa till att man gjort betalning om nu hantverkaren skulle vara jävlig och påstå att han inte fått betalt för utfört arbete.
Ok tack för svar.
Ja så är det såklart, han kallar ju sig själv paranoid.
Undra varför
Citera
2022-11-13, 07:46
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Citat:
För oss är det ju omöjligt att uppskatta den skada Peyman åsamkat Sverige. Kanske behövdes det göra väldiga omstruktureringar? I värsta fall har det kostat någon spions liv men det får vi ju aldrig veta.

Kanske det kommer upp under rättegången. Att bara ta höjd för möjliga risker som aldrig realiserats kan ju dra ner värdet på åtalet.

Jag tror inte det kommer till oss via rättegången. Mycket av den, om inte hela, kommer hållas för stängda dörrar. SÄPO/KSI/MUST vet ju nästan exakt vilka rapporter Peyman fotat av från skärmen och då får ju dessa organisationer anta att de kommer i riktigt orätta händer. Hur de går till väga om de misstänker att all personal blivit röjda i sin organisation har jag ingen aning om, men kan anta att det är kostsamt på många sätt och vis.

Enda sättet för oss att få mer information är ifall någon inom SÄPO läcker till en journalist.
Citera
2022-11-13, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI

Men det så här kan det gå när man ska addera mångfald till en myndighet. För oss är det ju omöjligt att uppskatta den skada Peyman åsamkat Sverige. Kanske behövdes det göra väldiga omstruktureringar? I värsta fall har det kostat någon spions liv men det får vi ju aldrig veta.

Omöjligt att säga vem som i framtiden kommer förråda sitt land eller inte. Det finns så många olika faktorer som spelar in.

Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Kulturell berikning, inkvotering och utlänningar på Must och KSI chefspositioner?
Ingen kunde se detta komma.

Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Min hypotes är att aktuell invandrare har svag anknytning till Sverige och starkare lojalitet till främmande makt.
Och bristande vandel.
Men störst av allt är suget efter PENGAR och att känna att man är en VIKTIG person, Ingen vanlig, trist knegare.
Citera
2022-11-13, 08:52
Medlem
Tycker det inte framkommer supertydligt bevisläge efter ha läst förhören med de två bröderna.

Dock ska sägas att man som läsare inte får hela bilden iom sekretesstämplingen.

Det hetaste rysspåret verkar vara en gru-kommentar från brorsan Payam i hans i övrigt väldigt flummiga textmassa. Han framstår mer ha en grov haschpsykos än att vara spion.

Vart är pengarna???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in