Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-13, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Tycker det inte framkommer supertydligt bevisläge efter ha läst förhören med de två bröderna.

Dock ska sägas att man som läsare inte får hela bilden iom sekretesstämplingen.

Det hetaste rysspåret verkar vara en gru-kommentar från brorsan Payam i hans i övrigt väldigt flummiga textmassa. Han framstår mer ha en grov haschpsykos än att vara spion.

Vart är pengarna???

Antar pengarna legat hos mamman… på något sätt har han ju “lånat” flera gånger av henne.

Jag undrar hur dom sökt upp denna kontakt att sälja information.. hans fru verkar också dölja info enligt förhör… hon verkar komma från övre medelklass, svenska, kanske har hon eller hennes familj blivit uppsökta att kunna sälja info via sin man? Jag tycker bara hela upplägget e konstigt……

Har dom ens haft riktig koll på vem dom faktist har sålt till? Dessa e två amatörer,,, ingen peoffs nivå… men någon har utnyttjat dom och deras kanal.. och garanterat någon med svensk bakgrund som triggat dom eller deras familj..(med frun inblabdad)
Citera
2022-11-13, 09:17
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
1 juni 2022.

Landsförrädaren Peyman är i så pass dåligt skick att han bara sitter och gråter och kan inte tala när han ska förhöras.

https://www.bildtagg.se/bild/uj9um7qc5kdfjfaoiznftxk
https://www.bildtagg.se/bild/tu1xgtin73ooowuhvphka6f
Citera
2022-11-13, 09:22
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Tycker det inte framkommer supertydligt bevisläge efter ha läst förhören med de två bröderna.

Av det vi har möjlighet att läsa så är jag enig med dig. Man kan dock fråga sig varför Peyman inte kan förklara vart pengarna som han går till växlingskontoret kommer ifrån. Han säger släktingar utan att precisera vem. Varför har han haft fem olika USB-minnen inkopplat till en hårddisk som blev krypterad med VeraCrypt samma dag? Varför har han tagit foton på olika rapporter på sitt jobb? Varför har han sparat hemliga dokument på sin dator?

Citat:
Dock ska sägas att man som läsare inte får hela bilden iom sekretesstämplingen.

Det hetaste rysspåret verkar vara en gru-kommentar från brorsan Payam i hans i övrigt väldigt flummiga textmassa. Han framstår mer ha en grov haschpsykos än att vara spion.

Vart är pengarna???

Med tanke på hur mycket som är maskat borde det finnas mer bevis.
Citera
2022-11-13, 09:28
Medlem
De kallas för ”Perser” i press/Rv/radio. Varför? Jag misstänker att det är för att media inte vill namnges vilket som är deras ursprungsland.
Citera
2022-11-13, 09:33
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
De kallas för ”Perser” i press/Rv/radio. Varför? Jag misstänker att det är för att media inte vill namnges vilket som är deras ursprungsland.

Svensk regimmedia (SVT, SR, TV4) brukar nästan aldrig nämna när brottslingar är blattar. Dock har jag inte sett att de benämns som perser utan det har stått att de har koppling till Iran.
Citera
2022-11-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Av det vi har möjlighet att läsa så är jag enig med dig. Man kan dock fråga sig varför Peyman inte kan förklara vart pengarna som han går till växlingskontoret kommer ifrån. Han säger släktingar utan att precisera vem. Varför har han haft fem olika USB-minnen inkopplat till en hårddisk som blev krypterad med VeraCrypt samma dag? Varför har han tagit foton på olika rapporter på sitt jobb? Varför har han sparat hemliga dokument på sin dator?

Med tanke på hur mycket som är maskat borde det finnas mer bevis.
Obehörigt anskaffande blir nog ganska mycket lättare att bevisa.

Att bröderna haft kontakt med ryssar och varit spioner för ryssens räkning blir svårare att bevisa. Bevisningen man har är indicier från Payams psykos-anteckningar och lite dollarflöden som inte ens stämmer överens med det som står i anteckningarna.

Är min lekmannamässiga tolkning
Citera
2022-11-13, 10:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa
Men störst av allt är suget efter PENGAR och att känna att man är en VIKTIG person, Ingen vanlig, trist knegare.

Javisst, pengar och VIP är viktiga drivkrafter men
om GRU(ryska militära spionverksamheten) varit inblandade finns det oftast minst en orsak till, hållhaken och befarad skam och hot direkt eller indirekt.
Kanske kommer fram, Kanske inte.
Citera
2022-11-13, 10:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Att bröderna haft kontakt med ryssar och varit spioner för ryssens räkning blir svårare att bevisa. Bevisningen man har är indicier från Payams psykos-anteckningar och lite dollarflöden som inte ens stämmer överens med det som står i anteckningarna.

Givetvis har de och ryska agenter filmats när de lämnar och tömt sina postlådor på stan. Sen finns all all annan bevisning.
Ett säkrare livstidsstraff är nog svårt att hitta.
Den äldre brodern hinner ut till sin 60 års dag, den yngre får nog en permis när han firar 50 år.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-11-13 kl. 10:27.
Citera
2022-11-13, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis har de och ryska agenter filmats när de lämnar och tömt sina postlådor på stan. Sen finns all all annan bevisning.
Ett säkrare livstidsstraff är nog svårt att hitta.
Det du nämner är inget som har tagits upp i förhören med bröderna.

Är det du påstår här inget man frågar två misstänkta spioner?
Citera
2022-11-13, 10:29
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:

Jag är inne på samma spår som dig, men som sagt så ser ju ingen av oss hela bilden. Vi vet ju t.ex. inte om SÄPO/MUS/KSI har fått information av en brittisk spion, som är aktiv i Ryssland, och att då den spionen fått fram information om en mullvad i Sverige. Det här är ju bara ett hitte-på-exempel men bakom det maskade kan det stå precis vad som helst.

Kanske har de inget av substans utan det är indicier rätt igenom eller så kanske det är en salig blandning av indicier och mer "hårda" bevis.

Oavsett så ska det bli intressant att följa och jag försökte tidigare att sammanställa datum så att vi fick ett bättre hum om när Peyman började övervakas. Det rör sig ju iaf om flera år och under den tidsperioden är det ju mycket möjligt att de begått misstag.
Citera
2022-11-13, 10:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det du nämner är inget som har tagits upp i förhören med bröderna.

Är det du påstår här inget man frågar två misstänkta spioner?
Att man haft koll på deras postlådor på stan är redan känt, att de lämnat ut information som skadar rikets säkerhet etc och täcks in rekvisiten för spioneri likaså.
De har övervakats i åratal, så bevisningen lär vara ytterligt omfattande.
Citera
2022-11-13, 10:50
Medlem
Harry_s avatar
Ka9n Deniz Arda som sprängde sig ha nått att göra med det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in