Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-14, 04:51
Medlem
KSIs Fokus?

Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Exakt vad av det jag skrev betraktar du som anekdotisk bevisföring?

Om en Iranier tilldelas toppjobb på KSI visar det att sverige har en mångfaldspolicy som är extremt PK jämfört med andra länders förhållningssätt, även om det bara handlar om en enda iranier.

Om jag hade påstått att alla iranier är ryska spioner, enbart med detta fall som exempel, det hade varit anekdotisk bevisföring.

Eller att KSI target Iran
Senast redigerad av Hytrate 2022-11-14 kl. 04:51. Anledning: Fel efter autocorrect
Citera
2022-11-14, 04:53
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Undra om de andra blattarna som är vänner till Peyman och Payam kommer ställas inför rätta. Det är ju tydligt att Shanin, Korosh och Mazdak varit med och växlat pengar. Någon av dem kommer inte ens ihåg att de fått en summa på ca 70K hela tre gånger utan skyller på att de har en sjukdom. Om en vän skulle få för sig att fråga mig om jag kunde gå in och växla stora summor dollar till SEK så skulle jag fråga om han var dum i huvudet som inte gjorde det själv.

Sarah måste ju även undrat varför Peyman använt sig att hennes bankkort för att göra insättningar. Samma förfarande hade han med sin mors kort. Jag misstänker att både familj och vänner är rejält insyltade i detta.

Är det någon som har någon skärmdump, eller kan hänvisa till ett sidnummer, när Payam förhörs; nämns London något? Det finns ju ett foto av en skärm och på skärmen finns en karta över ett område i London där vissa områden är markerade utav Payam.
Citera
2022-11-14, 04:57
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Här kommer lite uppdatering https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...vensk-personal

men ännu väldigt svaga kopplingar till verkliga risker.

En fd SÄPO-anställd som gör precis som mig och spekulerar ;^) Hoppas att någon med insyn i processen börjar läcka snart.
Citera
2022-11-14, 06:30
Medlem
Enligt arbetskamrater var GM lat och hade mycket luft i kalendern. Uppenbart att invandraren var inkvoterad pga mångfaldspolitik så ansvariga måste med i spionbyket.
Citera
2022-11-14, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Här kommer lite uppdatering https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...vensk-personal

men ännu väldigt svaga kopplingar till verkliga risker.
Det är väl klart att det är allvarligt på riktigt, väldigt allvarligt t o m. Du försöker inte spela ner det här väl? I så fall kan du lika gärna försvara det de har gjort när du ändå håller på. Ja, jag har dömt dem i förväg. SÄK må ha sina brister men så klantiga tror jag inte de är så att det inte finns något att döma dem för. (Annars kommer man att vilja sjunka genom jorden.)

Peyman ska även ha haft tillgång bl a till hur Sveriges vattenförsörjningsystem ser ut och beskrivning av intrångsskyddet till Ringhals och misstänks ha lämnat ut det också, om jag har förstått det rätt.

Det är väl klart att detta är allvarligt på riktigt. Fy fan.
Citera
2022-11-14, 07:06
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Står det i FUPen någonstans hur mycket pengar han hade hos Avanza, Peyman? Finner inte den infon.
Citera
2022-11-14, 07:10
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Ryktet säger att den äldre lite mer än flyktigt passerat KSI, så kontraspionage och underrättelsearbete ligger inom ramarna. Vissa artiklar nämner rollen "analytiker", i värsta fall kan detta innebära att man även varit en liason mot allierade i underrättelse- och inhämtningsfrågor, vilket innebär att personen i fråga haft tillgång till oerhörda mängder känslig information.

Det låter inte så bra. Med tanke på hur känslig information det handlar om. Samt hur mycket av den känsliga informationen har hamnat i fel händer, så att säga.
Citera
2022-11-14, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Det är väl klart att det är allvarligt på riktigt, väldigt allvarligt t o m. Du försöker inte spela ner det här väl? I så fall kan du lika gärna försvara det de har gjort när du ändå håller på. Ja, jag har dömt dem i förväg. SÄK må ha sina brister men så klantiga tror jag inte de är så att det inte finns något att döma dem för. (Annars kommer man att vilja sjunka genom jorden.)

Peyman ska även ha haft tillgång bl a till hur Sveriges vattenförsörjningsystem ser ut och beskrivning av intrångsskyddet till Ringhals och misstänks ha lämnat ut det också, om jag har förstått det rätt.

Det är väl klart att detta är allvarligt på riktigt. Fy fan.

När det kommer till Beavis & Butthead har jag inte spelat ner nånting!

För att riskcirkeln (det jag tolkar från din kommentar allvarligt) ska vara sluten behöver konsekvenserna av idiotbröderna handlingar med avseende på rikets säkerhet bli tydligare. Just nu pratas det enbart om befarade risker och egentligen oro. Ska vi verkligen bry oss så mycket om lite oro hit och dit?

Generellt verkar folk vara oroliga för saker och ting hela tiden. Jag skulle vilja påstå att Sveriges övergång till ett risksamhälle-mindset har börjat likna Englands. Folk har blivit jumpy och är skiträdda hela tiden för diverse möjliga händelser trots att ingenting händer.

Kolla på klimatkrisen som exempel, folk tolkar in väldigt mycket saker från både tillfälliga nederbörd, snöfall men även stormar som kommer varje säsong. Alla väderförändringar anses vara tecken på domedagen.
Citera
2022-11-14, 08:55
Medlem
grey.eagles avatar
Blir spännande detta, kommer åklagaren yrka på utvisning, eller, gissar inte, för även om 10 år vet han ändock hur det allra hemligaste i Sverige har fungerat.

Kanske det kommer in lite mystiska fängelsekunder som får sitta med bröderna på fängelset för att pumpa dem på info, fan detta är en otrolig soppa skapad av oss Svenskar.
Citera
2022-11-14, 08:56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Exakt vad av det jag skrev betraktar du som anekdotisk bevisföring?

Om en Iranier tilldelas toppjobb på KSI visar det att sverige har en mångfaldspolicy som är extremt PK jämfört med andra länders förhållningssätt, även om det bara handlar om en enda iranier.

Om jag hade påstått att alla iranier är ryska spioner, enbart med detta fall som exempel, det hade varit anekdotisk bevisföring.

Det visar att En iranier har fått en säkerhetsklassificerat arbete på KSI.
Inget mer.

Vi vet ingenting om hur KSI anställer.
Om inte du vet mer förstås?
Citera
2022-11-14, 09:41
Medlem
Kan någon meddela på vilken sida som FUP finns? Har scannat igenom det mesta men måste missat det inlägget.
Citera
2022-11-14, 10:03
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Ja vi får inte glömma att de bara är misstänkta. Inte dömda som många i tråden tycks tro.

Lyckas deras advokater bevisa att de inte lämnade över uppgifter för egen vinning utan att de var ute för att brottsprovocera och avslöja spioner enligt arbetsbeskrivningen är nog åklagaren igång med en förlustaffär..

Kan de ha sålt vidare uppgifter även till USA? I så fall är Sverige illa ute om vi blir nästa Afghanistan, Irak eller Libyen…….

Försök inte vända på kakan för att ta fokus från den verkliga fienden, Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in