Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-14, 22:59
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Exakt vad krävs för att det ska betraktas som bevis?

https://www.regeringen.se/49baf8/con...-i-arbetslivet

Till att börja med en text som går att läsa.

Eftersom KSI inte är en öppen organisation så är det oklart hur de väljer att anställa personal.
Vi vet inte.

Om det inte är så att du vet mer om KSI än vad som offentligt?
Citera
2022-11-14, 23:02
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Undrar hur caset motiverades från period till period.

Ett ovärderligt och spännande avbrott från tristessen. Enkla hjärnor, enkla ”nöjen”.

Gör det inte för avancerat i onödan.
Citera
2022-11-14, 23:03
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Läste nånstans att lillebrorsan hade anställts av Säpo vid något tillfälle. Kan det vara för att övervaka Peyman bättre.

Läste också en nyhetsartikel om det men kan inte finna att SÄPO frågat Payam om det i förundersökningen.

Om jag inte minns helt fel så är det inte helt ovanligt att SÄPO-medarbetare anställer familj/vänner för enklare övervakningsuppdrag. Jag vill minnas att i en artikel från Expressen/Aftonbladet från typ ~2015 så berättade en chef inom SÄPO hur hans son hade anställts kort för att övervaka någonting och att detta var vanligt förekommande. Det här är ju från minnet så ta det med en liten nypa salt, men det skulle ju inte vara helt otänkbart att Peyman frågat Payam om att exempelvis besöka en källarmoské där andra iranier träffas eller något åt det hållet.
Citera
2022-11-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Till att börja med en text som går att läsa.

Eftersom KSI inte är en öppen organisation så är det oklart hur de väljer att anställa personal.
Vi vet inte.

Om det inte är så att du vet mer om KSI än vad som offentligt?
Du kan ha rätt i att det inte är lätt att ge konkret bevis att det väldokumenterade mångfaldskravet var en avgörande faktor vid specifikt denna anställningen, så länge anställningsdokumentationen hålls hemlig, men jag tycker det är tillräckligt uppenbart.

Det är inte omöjligt att en sådan detalj kan offentliggöras om han döms. Just den delen behöver inte vara särskilt skyddsvärd annat än politiskt.

Kan du inte läsa texten här, följ länken istället och läs på sid 120.
Citera
2022-11-14, 23:15
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
"FL: Vi har fått information om att han sökte en chefstjänst som han inte
fick.
oc är riktigt, och det är självklart att man skulle kunna bli
missnöjd av en sådan situation. I Försvarsmakten har vi en minnesregel, en
akronym - BESKT - som används i säkerhetstjänsten i olika sammanhang.
Det är en minnesregel med olika indikationer för vem som kan tänkas bli
en insider eller ett säkerhetshot på annat sätt. Förkortningen utläses:
B - besvikelse
E - ekonomisk situation (t.ex. skulder)
S - social situation
K — kontakter (exempelvis med främmande makt)
T - tillfälle (access till information)
Tillämpar man denna minnesregel på Peyman så är det en hel del som
passar in, även om jag inte har så bra koll på Peymans ekonomi vid den
tiden så fanns det en möjlig besvikelse kring att han inte fick chefstjänsten
- den gick till en medarbetare som han jobbat jämsides med. Kontakter
hade han ju definitivt
och tillfälle lika så *CENSUR*"

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 194, Bilaga, A3.1 vittnesförhör, sidan 201

Om nu Peyman hade kontakter via jobbet så undrar jag varför han involverade Payam. Det känns ju då som om han/de måste göra onödiga steg i processen att lämna material och sedan få betalt. Nu verkar ju Payam vara en idiot av den högre kalibern och det hade varit en riktig plot twist om det visade sig vara Payam som initierat det hela.
Citera
2022-11-14, 23:18
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Du kan ha rätt i att det inte är lätt att ge konkret bevis att det väldokumenterade mångfaldskravet var en avgörande faktor vid specifikt denna anställningen, så länge anställningsdokumentationen hålls hemlig, men jag tycker det är tillräckligt uppenbart.

Det är inte omöjligt att en sådan detalj kan offentliggöras om han döms. Just den delen behöver inte vara särskilt skyddsvärd annat än politiskt.

Kan du inte läsa texten här, följ länken istället och läs på sid 120.

Gissningsvis kommer absolut ingenting att berättas om KSI.
Det är hemligt för att det behöver vara hemligt.

Man kan ju tycka en massa olika saker, det gör vi ju till mans.
Däremot vi vet inte.

Vi kan utgå ifrån att Must har en massa anställda från olika länder inte minst därför att de ska kunna hämta in information från främmande makt.
Då funkar det ju inte att heta Anders Svensson och vara blåögd alla gånger.
Araber, Judar, Svarta,asiater, Män, Kvinnor, Bögar, Folks som är mest som andra svenskar. Etc.

Att det skulle finnas några speciella regler för hur rikets säkerhet skulle upprätthållas genom genusperspektiv utarbetade på folkhögskolan på Södertörn tycker jag verkar orimligt.
Men det är bara jag som tycker.
Jag vet ju egentligen ingenting om sånt här..
Citera
2022-11-14, 23:39
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Vad jag kunnat se så har Peyman fått en son år 2011, sedan fick han tvillingdöttrar 2014 och runt 2014 verkar han ha opererat sina fötter. Han ska även ha haft ont i ryggen. Det är nu Peyman sitter och läser i rapporter som han absolut inte har att göra med.

Kan hans sjukdomsbild ha med hans agerande att göra? Peyman har jobbat med kontraspionage vid den här tidpunkten. Han är även gjort utlandsresor inom jobbet. Jag föreställer mig att han har jobbat genom att röra på sig dvs inte gått till ett kontor och suttit framför en dator. Då är det ju av vikt att man kan gå/springa om man är agent/spion you name it.

Han får så ont i fötter/rygg att fötterna måste opereras. Han inser att han inte kan utföra sitt jobb längre. Han söker en chefstjänst som han inte får utan som istället går till en arbetskollega. Sjuk, tre barn, upplever sig förbisedd på jobbet (kanske skyller detta på strukturell rasism inom myndigheten) och beslutar sig för att skada dem som inte sett Peymans värde.

"Uppgifter lämnade i samband med 24 8 förhör
I samband med 24:8 förhöret, 2021-09-20, frågar Kia om hans möjligheter
att kontakta sin familj och hans arbetsgivare för att berätta att han lever. Kia
informeras om att hans familj fått vetskap om att något hänt. Kia skulle vilja
prata med dom själv och att han är gripen. Till sin arbetsgivare, sin närmsta
chef skulle han vilja säga samma sak, dvs att han är gripen men kanske inte
vad brottet är. Han skulle varit på Rånäs Slott för ledningspruppsutveckling
idag.

Det är ok att Säkerhetspolisen kontaktar chefen som är GD Annika
Sohlström.

Kia tillfrågas om koder till mobiltelefonerna. Kia säger då ”Givet det du
läser upp och att jag inte vet nånting mer och jag får väl säga, det går vi väl
in på senare, dåliga erfarenheter i samband med att jag lämnade
arbetsplatsen
så har jag i det här läget ingen lust att prata mer eller bistå. Det
kanske blir så längre fram när jag får bättre grepp om vad det handlar om.”"

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 192, Bilaga, A1.1 förhör med Peyman

Och sedan kan vi se vad en chef säger om samma period.

"FL: Om man tittar på Peymans sista två kvartal på arbetsplatsen - Q4 2013
och Q1 2014
- så förstår jag det som att han dels varit sjukskriven och haft
semester. Vet du ungefär i vilken omfattning som han varit borta från
arbetet respektive på plats?

Jag har tagit del av en sådan förteckning men kan inte nu uppge
någon exakt siffra annat än att konstatera att han generellt sett haft en
väldigt hög bortavaro från arbetsplatsen under perioden.

FL: Har du fått någon information om hur det gick för honom att fullgöra
sina avslutningsrutiner?

[CENSUR] det har jag fått uppgifter om. Jag har fått beskrivningar om hur
han undandrog sig och i någon mån förhalade processen. Han var svår att
få kontakt med under den här perioden vilket ledde till att det behövdes
göras ett hembesök hos Peyman för att genomföra överlämning och
avrustning. Det gick helt enkelt inte särskilt bra.

FL: Och samtidigt har du sett den här anomalin i läsmönstret?

Exakt, och det är därför jag säger att det är ett stort utropstecken
och ett frågetecken
. Hur kan det hänga ihop, om han nu var så ansatt att
han hade svårt att hinna med sina arbetsuppgifter? Varför tog han sig tiden
att läsa på om omfattade arbetsordningen?
Jag kommer att tänka på det här ”disgruntled employee-scenariot” där man
på olika sätt sparar eller kopierar information som man avser ta med sig."

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 194, Bilaga, A3.1 vittnesförhör (vet inte vilken sida det är hämtat ifrån)

Det är ju alltså i början av 2014 som något händer på jobbet som både Peyman och hans chefer reagerar negativt på. Jag kan iaf inte förstå hur någon som jobbar på SÄPO har möjlighet att dra sig undan, inte svara sina chefer på telefon till den grad att de måste åka hem till hans bostad. Mycket underligt!
Senast redigerad av BRASKAMINSKI 2022-11-14 kl. 23:42.
Citera
2022-11-14, 23:48
Medlem
Polis2010s avatar
Om det inte har spekulerats tidigare så finns det många personer som är "oskyldiga" i fallet. Ex Must med KSI, GD på livsmedel, stora delar av Säpo och "alla" på öppna polisen. De som anställt Peyman är de skyldiga. Ev. chefen på KSI som begick s.k självmord 2013, överste L. Ericsson. Jag har faktiskt träffat Peyman 2-3 ggr. Korrekt och tystlåten. Om ni undrar över den utländska personalen så är Säpo nedlusat av dessa. Det är informatörer, tidigare terrorister och bl.a honeytrapped utlänningar. Men eftersom Säpo via Peyman och kollega då begärde uppgifterna så var det korrekt. Polisen hade otrolig respekt för Säpo 1990-2018. Kanske både före och efter. Inga uppgifter lämnades dock utan underskrift av behörig från Interna Utredningar som de bemyndigat. Så var/är det. Ingen vet hur många Säpoanställda det finns.
Senast redigerad av Polis2010 2022-11-14 kl. 23:56. Anledning: Fel
Citera
2022-11-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
"FL: Vi har fått information om att han sökte en chefstjänst som han inte
fick.
oc är riktigt, och det är självklart att man skulle kunna bli
missnöjd av en sådan situation. I Försvarsmakten har vi en minnesregel, en
akronym - BESKT - som används i säkerhetstjänsten i olika sammanhang.
Det är en minnesregel med olika indikationer för vem som kan tänkas bli
en insider eller ett säkerhetshot på annat sätt. Förkortningen utläses:
B - besvikelse
E - ekonomisk situation (t.ex. skulder)
S - social situation
K — kontakter (exempelvis med främmande makt)
T - tillfälle (access till information)
Tillämpar man denna minnesregel på Peyman så är det en hel del som
passar in, även om jag inte har så bra koll på Peymans ekonomi vid den
tiden så fanns det en möjlig besvikelse kring att han inte fick chefstjänsten
- den gick till en medarbetare som han jobbat jämsides med. Kontakter
hade han ju definitivt
och tillfälle lika så *CENSUR*"

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 194, Bilaga, A3.1 vittnesförhör, sidan 201

Om nu Peyman hade kontakter via jobbet så undrar jag varför han involverade Payam. Det känns ju då som om han/de måste göra onödiga steg i processen att lämna material och sedan få betalt. Nu verkar ju Payam vara en idiot av den högre kalibern och det hade varit en riktig plot twist om det visade sig vara Payam som initierat det hela.

Intressant och tankeväckande! Tror du att det kan finnas något pundhuvud som arbetar på SÄPO som läser ditt inlägg, lär sig BESKT och kan förhindra framtida Peyam? Kanske kan det underlätta för SÄPO att skriva BESKT i en Pixi-bok med illustrativa bilder med små djur och figurer?
Citera
2022-11-15, 00:02
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
"PM över samtal med Peyman Kia.

2021-11-16 påkallade Peyman Kia ett samtal med undertecknad. Peyman önskade att samtalet genomfördes utan närvaro av försvarare. Efter beslut av förundersökningsledare togs kontakt med Peyman för att höra varför han påkallat samtalet.

När dörren till besöksrummet stängdes och jag blev ensam med Peyman reste sig Peyman från sin stol och gick fram till mig. Han var tydlig med att min väska innehållande block, penna och diktafon inte skulle vara kvar i rummet. Väskan med innehåll placerades då hos häktespersonalen. När väskan var ute ur besöksrummet och Peyman och jag återigen var ensamma ville Peyman att jag skulle dra upp min tröja och visa att jag inte hade något fasttejpat på kroppen. Jag gick Peyman tillmötes med detta varpå jag drog upp min tröja och visade min överkropp. Efter att ha gjort detta kände Peyman över mig, liknande en skyddsvisitation, med sina händer på utsidan av mina byxor för att säkerställa att jag inte hade något på mig. När detta var gjort satte vi oss på varsin sida om bordet och samtalet kunde börja.

Peyman inledde med att ifrågasätta och fråga om det verkligen förelåg kollusionsskäl i utredningen. Enligt honom så gjorde det inte det men frågade hur det egentligen såg ut i utredningen. Jag förklarade vänligt för honom att jag inte kommer svara på några frågor utan endast lyssna in vad
han önskade framföra då det var han som påkallat samtalet. Peyman uttryckte att vi säkert hade frågor som vi önskade ställa till honom som vi ännu inte ställt och att han var villig att svara på dom frågorna utanför häktet. Att han var villig att i rättsprocessen rörande grov obehörig befattning med hemlig uppgift svara på de frågor som vi önskade ställa till honom där och att andra frågor rörande ”det andra” kunde ställas utanför rättsprocessen i ”samtal” som inte fördes in i rättsprocessen. Peyman pratade om att man i ibland hade något som kallades ”avslutningssamtal”, Peyman fick förklarat för sig hur svensk rättsprocess fungerar men att jag också skulle föra fram hans uttalande till förundersökningsledarna."

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 192, Bilaga, A1.1 förhör med Peyman

Man är ju nyfiken på vad Peyman menar med avslutningssamtal och om han verkligen trodde att SÄPO skulle släppa någon som är misstänkt för spioneri. Är det hybris eller naivitet?
Citera
2022-11-15, 00:16
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Stressen över risken för upptäckt kanske börjar ta ut sin rätt efter 10 år av hemlighetsmakeri och konstant pengatvätteri? Gängkriminella och spioner ligger i riskzonen för utbrändhet sägs det.

Framgår det att han lever ovanligt lyxigt? En hel del betalningar verkar i alla fall ha skett kontant:

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 198, Bilaga, E.1 Ekonomi och samtal.pdf, sid 11.

Ja, av samtalen med vänner och familj kändes kontanterna som en börda och han kändes deprimerad.

Kanske inte ovanligt lyxigt, men ändå rätt bra. Haft städhjälp hemma som han säkert betalat med dollar som han fått från extrajobbet. Sen kan jag tänka mig att han kanske medvetet sett till att inte leva för lyxigt och dra till sig uppmärksamhet. När jag följt olika brottslingar i nyheter och rättsfall så har de varit så livfulla, men Peyman känns så deppig och känns som att han bara gör livets måsten utan att känna glädje över något i livet.
Citera
2022-11-15, 00:20
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Intressant och tankeväckande! Tror du att det kan finnas något pundhuvud som arbetar på SÄPO som läser ditt inlägg, lär sig BESKT och kan förhindra framtida Peyam? Kanske kan det underlätta för SÄPO att skriva BESKT i en Pixi-bok med illustrativa bilder med små djur och figurer?

Jag betvivlar att jag skulle ha något att lära någon på SÄPO. De känner nog alla till BESKT och andra akronymer. Det är ju som så att man kan alltid vara efterklok.

Lät säga att man är på fjällvandring och går vilse. Om man skulle få frågan "När begicks felet så ni kom vilse?" så skulle nog många säga "Det var när vi gick öster när vi gick från stigen" exempelvis. Jag vill säga att felet begicks innan man ens satte sin fot i fjällen. Man hade inte studerat kartan tillräckligt bra hemma vid middagsbordet.

Jag vill påstå att det är samma sak med Peyman. 2014 hade han fru, barn, utbildning och det var andra gången han var på SÄPO/MUST. Det fanns nog inga röda flaggor som någon av hans medarbetare kunde reagera på.

Felet begicks när man velat "mångfaldsbredda" och få in olika raser på svenska myndigheter enkom för att de är av en annan ras än vad vi svenskar är av. Det är där i felet ligger. Mångkulturen, politisk korrekthet, viljan från politikers håll att utradera etniska svenskar i Sverige. Det är med den bakgrunden en tulltjänsteman kunde komma in till SÄPO efter en 10 månaders aspirantutbildning och varför vi nu sitter i en spionhärva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in