Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-15, 10:27
Medlem
Inte en dröm

Citat:
Ursprungligen postat av redshift

Varför inte den reguljära ordningsmakten med en hårdbantad byråkrati och ordentliga inträdeskrav samt lön.

Det går förstås inte att bedriva effektiv verksamhet om man för en tävlan i status och prestige mot sina kollegor och mot grannen hemma i villaidyllen samtidigt som man har honung i sängen på sidan om.

Oj, nu vaknade jag visst från mina drömmar. Det är dags för morgonkaffe.

Fattar inte varför det måste vara en dröm. Bästa upplägget om du frågar mig.
Senast redigerad av Hytrate 2022-11-15 kl. 10:28. Anledning: Kortade texten
Citera
2022-11-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Vad fan håller ni på med. Pratar om överfallsvåldtäkter mitt i spionaget. Grunden är att Peyman hade alla personallistor for Säpo, Must och KSI sedan kanske 10-12 år tillbaka. Ni som förstår hur farligt och hur mycket det är värt hos vissa utrikesmakter. Det går alltså att pentrera hela skiten i Sverige med pengar, horor och hot. Den som blir belastad är tvungen att följa order. Kuken, pungen och framtiden har ryssen, iraniern eller turken när de bestämmer. Bäst att klippa av alla före 2012.

Det är för att Staten har velat betala honom feta löner för staten vill att han skall få ha dessa listor -
sen kan man fråga sig om de som anställt honom o hans omgivning i arbetet också är köpta
rysslakejer - någon på hög nivå måste förklara hur man kunnat anställa denna man statligt o
hos SUPO (SUPO - många alkisar inom ankdammspolisen)
Citera
2022-11-15, 11:23
Medlem
entangleements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mifftoo
Har bara skummat lite i tråden och såg inget om att det nämnts
....

Det, om att Ahoran (eller likvidrig) senast igår (?) upprepar sig om hur bröderna är från Uppsala.
Möjligen i nutid.
Borås. Därifrån ja. Näst efter Iran eller hur det nu låg till.

Borås. Inte Uppsala. Eftersom det snackas bakåt i tiden är det jävligt relevant att desinformation går ut om Uppsala, som "den enda bostadsorten".
Sedan det försvann info om kopplingen till Borås, drar jag den slutsatsen att det inte är oväsentligt...
De är från Uppsala och har växt upp där.
Senast redigerad av entangleement 2022-11-15 kl. 11:33.
Citera
2022-11-15, 11:26
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Fattar inte varför det måste vara en dröm. Bästa upplägget om du frågar mig.

Det blir troligen allt svårt att hitta skickad personal som är lämpad för arbetsuppgiften.

Nej, det är bara att låta näringslivet och det militärindustriella komplexet slå en järnring runt det som är av värde.

Ja, eventuellt ett FRA som lyssnar i kablar och i etern med ett kader elakingar som är redo och kan göra skitjobbet när det kniper.
Citera
2022-11-15, 12:47
Medlem
Citat:

Det blir troligen allt svårt att hitta skickad personal som är lämpad för arbetsuppgiften.

Jag tror
Det du föreslår kan hantera de ev hinder som du menar ovan. Långsiktigt arbete blir bäst.
Citera
2022-11-15, 14:39
Medlem
Statens motiv

Citat:
Jag antar att det bara är grabbarna och tjejerna på FRA som kan erbjuda något av värde i det svenska ”spionaget”. Resten är mestadels en kontraproduktiv och amatörmässig lek med rök och speglar finansierat av skattemedel.

Här kommer åtminstone en antydan till statens motiv varför Peavis & Putthead dumheter ska kablas ut.

https://www.expressen.se/ledare/de-l...om-spionlagen/
Senast redigerad av Hytrate 2022-11-15 kl. 14:40. Anledning: Glömde länken
Citera
2022-11-15, 14:54
Citat:
Jag tror
Det du föreslår kan hantera de ev hinder som du menar ovan. Långsiktigt arbete blir bäst.

Ja, tyvärr är det så.

Bevisligen är det så att i lockelse hittar man sanning. Vilket förstås är användbart för att skilja agnarna från vetet.

Många fula fiskar med labbarna under BH’n snaskande i ”honungen” nuförtiden.
Citera
2022-11-15, 15:06
Citat:
Här kommer åtminstone en antydan till statens motiv varför Peavis & Putthead dumheter ska kablas ut.

https://www.expressen.se/ledare/de-l...om-spionlagen/

Ja, det är onekligen så att dessa filurer med händerna i honungen inte är kapabla att begripa sig på enkel geopolitik och vikten av ett militärindustriellt komplex.

Hade det inte varit för dessa ständiga krig och konflikter hade vi gemensamt fått glömma mikrochip, internet och allt annat mysigt krimskrams vi tar för givet, och i hemlighet föraktar

Sådan är den vildsinta primaten som fort förtränger paradiset nuet till förmån för att klättra upp för någon fiktiv hierarki i sin Freudianska jakt på ”tillgång” (honung) och validering genom ögonen på andra.

Dock är det inte jag som skriver den genetiska koden och de resulterande mentala processerna som färgas av primaters psykosociala ”värdegrund”.

Det är bara acceptera en militär-teknokrati och att få se sig övervakad dag som natt, hur det än tar emot.

Nu gillar vi läget.
Citera
2022-11-15, 19:08
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Inte bara ryssen. Varenda land med ett militärindustriellt komplex.

Det klassiska; algoritmer och utrustning för diverse signalspaning och elektronisk krigföring.

Har inte hört att dessa aspekter spelar in alls i Ukraina. Som tur är kan militären stoppa in sina egna algoritmer eftersom det är mjukvara. Jag tror knappast att Saab flyger runt och övar på skarp elektronisk krigföring.
Citera
2022-11-15, 20:35
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Jag har upptäckt en sak som jag inte förstår varför de censurerat. Payam får frågan om ha vet var den ryska ambassaden ligger.

Payam - Vet du var den ryska ambassaden ligger någonstans? https://www.bildtagg.se/bild/27ms247al1yqg94s34r5yahs

När jag ser på Peymans förhör så kan man se att vissa delar har censurerats två gånger. Första gången har orden censurerats och andra gången har antingen hela rader censurerats (dvs man censurerar HELA raden oavsett hur många ord som stått på raden) och man har även censurerat i hela block istället för enbart orden. Den som läst FUPen förstår nog vad jag menar. Jag tror att först så har SÄPO censurerat och sedn har MUST fått FUPen och censurerat ytterligare.

Men om man kikar lite noggrannare så kan man se att hur mycket som censurerats den första gången och vi får ju även en ledtråd iom att de första orden "Vet du" inte var censurerade och jag antar att de frågat Peyman samma saker i viss mån som de frågat Payam och därmed tror jag att det som censurerats i Peymans fall är "Vet du var den ryska ambassaden ligger någonstans?" och det vill han inte svara på.

Peyman censur + ctrl+v (notera att jag försöker visa hur bra det passar in och har då klistrat in svaret lite lägre ned för att visa hur pusselbiten passar): https://www.bildtagg.se/bild/a62gupydvr0av2meahnv0ww
Peyman original: https://www.bildtagg.se/bild/acux907urkr340mzs20eep8j

Ingen ny information framträder för oss men tyckte det var lite intressant ändå.
Citera
2022-11-15, 20:39
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Det låter troligt att det är buildup av motiv över tiden.

Men hur ser du på sambandet mellan de olika perioderna. Här är några exempel.

FL har gått lite fram och tillbaka vad gäller starten på Brottsperioden. Hursomhelst de första icke behöriga rapporterna ska han ha tagit del av i början av 10-talet, karriärshindren som du noterat ovan är koncentrerade till mitten av 10-talet och Säpo påbörjades spaningar 2017/2018.

PS: Jag hoppas att SVT journalister inte Flashbackar när dem skriver ihop sina artiklar. Samma sak med covid vaxx grejen.

Är tyvärr inte säker på vad du menar. Kan du utveckla din frågeställning?
Citera
2022-11-15, 20:46
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Just den här metoden att kommunicera med nyckelbok finns beskriven i Wilhelm Agrells ”Venona - spåren från ett underrättelsekrig” 2003. Spionen Bertil Eriksson greps 1940 av Radiokontrollavdelningen och berättade sedan för FRA hur han kommunicerade med kontaktperson i Sovjet genom en särskild upplaga av boken Soldaten Svejk. Kommunicerade sifferserier översätts till boksidor och rader och ord på rader.

Mycket intressant! Jag känner ju till "Venona project" och "Venona papers" där det framgick att många juda i USA spionerade för NKVD/KGBs räkning men om jag kommer ihåg rätt så fick USA aldrig mycket användning för informationen de fått fram. Jag kände faktiskt inte till att vi hade en svensk som var med på noterna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Venona_project
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._Venona_papers

Det ska bli spännande att se om vi kommer få reda på varför de visat ett intresse för just de här böckerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in