Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-15, 19:19
Medlem
Går ej förhandla med ryssarna ger man dom fingret så tar dom hela handen och det vet ukrainanarna om.
Citera
2022-11-15, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det är det jag sa. Donbass och Krim lämnar inte Ryssland.
Men du har inte fattat att det nu är förhandlingar.
Det är samma som när facket och arbetsgivaren möts.
Vad pratar du nu om Mary?
Krim och Donbass är Ukraina. Ryssland skapades i Ukraina.
Till alla andra rekommenderar jag er att lägga detta namn på minnet och läs historiken, genomskådad rysst*oll😹haha
Citera
2022-11-15, 19:26
Medlem
wwrs avatar
Det där blir bra. Sedan säger FN, USA, EU och alla andra åt båda idiotpresidenterna att sluta kriga och följa Minsk-avtalet och EU-länderna säger åt EU att lägga ned självmordssanktionerna så kan vi sluta köra Europa i botten och börja ta tag i vår situation tillsammans istället. Så'n här sk-t när vi förgör varandra tjänar bara amerikanerna på (typ WW2).
Senast redigerad av wwr 2022-11-15 kl. 19:41.
Citera
2022-11-15, 19:51
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
föreslår att du läser artikeln jag länkade först

Har jag gjort. Jo, det är rätt att USA i utbyte mot säkerhet vill att man skall köpa amerikanskt. Därför har Gripen sålt dåligt.

Och globaliseringen gör att man köper komponenter från olika håll men det måste drabba Ryssland hårdare då de köper granater från Nordkorea.

Men att vapnen skall ta slut är överdrivet. Och att det inte finns någon Europeisk vapenindustri pga ovanstående också.
Citera
2022-11-15, 20:18
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Lyckas han redan nu tro?

Kan USA och Ryssland inofficiellt ha kommit överens om att sätta press på Zelinsky och att Khersonreträtten varit en del i detta spel?

Jag hade tippat på en lång skyttegravsvinter

https://www.express.co.uk/news/world...0-summit-putin
Jag tror Ukraina är oroliga att tyngre vapen rullar in när marken fryser. Och Ryssland vill ha en väg ut ur fällan NATO gillrade. Båda parter tror sig ha något att vinna, bra läge att förhandla.
Citera
2022-11-15, 20:22
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
jag citerar ur artikeln

"Restoring stockpiles and rebuilding weapons manufacturing capability will be a long process, said Tom Waldwyn, a defense procurement researcher for the IISS."

"The Washington-based Stimson Center research group estimates the Ukraine war has reduced the U.S. stockpiles of Javelin anti-tank weapons by as much as one-third and Stinger missile inventories by 25%. It's also put pressure on artillery supplies because the U.S.-manufactured M777 Howitzer is no longer in production."

inget vidare enligt min mening

Klart det varit påfrestande men vapnen har bromsat upp ryssen och haft verkan på deras teknologi.

Amo är nog ett mindre problem. High tech system är allvarligare.

Vi får se vad som händer under vintern.
Citera
2022-11-15, 20:22
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av migge1985
Vad pratar du nu om Mary?
Krim och Donbass är Ukraina. Ryssland skapades i Ukraina.
Till alla andra rekommenderar jag er att lägga detta namn på minnet och läs historiken, genomskådad rysst*oll😹haha
Och Kiev är Rysslands första huvudstad.
Citera
2022-11-15, 20:23
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Första gången jag hör om en seriös fredsuppgörelse. Första steget.
När marken fryser är det fritt fram.
Bättre att börja förhandla nu.

Jag skäms vara svensk - att inte Sverige erbjudit sig vara fredsförhandlare. Vi har inte gjort annat än eldat på denna konflikten.
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Aha, menar du en fred enbart på b ryssarnas termer? För det var det enda som fanns innan. Skulle vi medlat med den förutsättningen skulle hela världen ser oss som ryssluder, och vi hade antagligen varit lika utskrattade som ryssen är idag med sitt infantila tillvägagångssätt, eller ännu verre bortstötta av våra grannar. Inser du inte det?

Nej jag menar att seriöst lägga fram rollen som medlare i FN. Erbjuda oss vara medlare om parterna är intresserade.
Citera
2022-11-15, 20:27
Medlem
FranzMarcs avatar
I grund och botten har absolut ingenting förändrats i och med Zelenskys fredsplan. Ryssarna går givetvis inte med på detta. De 10 punkterna innebär ju villkorslös Rysk kapitulering mer eller mindre. Något som Zelensky givetvis hade skrivit under på alla dagar i veckan sedan kriget startade. Så nej inget förhandlingsgenombrott.

Det kommer att avgöras på slagfältet.
Senast redigerad av FranzMarc 2022-11-15 kl. 20:30.
Citera
2022-11-15, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Och Kiev är Rysslands första huvudstad.
Nej, Kiev är Ukraina.
Citera
2022-11-15, 20:41
Medlem
Nu när ryssland skjuter in raketer på polsk mark kanske det är dags för ryssen att lägga ner.

Nu har övriga europa en anledning att skänka mer avancerade vapensystem som det tidigare hållits tillbaka på.
Citera
2022-11-15, 20:45
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av migge1985
Nej, Kiev är Ukraina.
Du vet alltså inte att Kiev var Rysslands första huvudstad? Du bör nog googla ryssland och hämta igen historiebasfakta du missade i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in