Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
med skyddad i det här fallet menar jag hemlig för nummerupplysningssajter. facebook kan de ha, om de är så pass friska, men sällan de har egna mobiler och sköter sin egen ekonomi.

om ni tror att ni kan googla fram vilka som bor på ett LSS-hem på en viss adress så tror ni fel. Går inte heller att googla på Hall och se vilka som "bor" där

Jag googlade nyss fram en bekant som jag vet bor på gruppboende. Den personen står där med adress. Alla på det boendet äger mobiler etc. Men det irrelevant i frågan.

Det jag vänder mig emot nu är att du använder termen ”friska”. Autism är i särklass den största anledningen för personer att på dessa boenden. Autism är ingen sjukdom. Intellektuell funktionsnedsättning är ingen sjukdom. Inget av dem är heller anledning till att det begås grova brott.
Citera
2022-11-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Kollega? Du jobbar med psykfallet? Spännande. Berätta mer.

Dags att införa mentalsjukhus igen.

Hon har berättat mer om man går några sidor tillbaka i tråden.
Citera
2022-11-18, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Det hela blir än mer parodi när autisar är igång och klagar på att de inte får bli poliser, militärer och andra yrken där de helt enkelt inte fungerar i vissa situationer.

Vad gäller topic, vad gjorde hon kvar där om hon blev misshandlad av samma person tidigare?

Var det hela bara gjort i "goda ro" och blev hon i snackad att snubben bara fick nåt utfall, att hon inte skulle bli rädd, och att hon naivt kunde jobba vidare?

Eller var hon oförstådd med vad hon gjorde där?

Jag har bekanta som arbetar på LSS och det är knappast något mysig tillvaro om dagarna. Eller nätterna med för den delen.
Man slutar inte på jobbet för att man fått stryk, inte inom LSS. Då hade inte funnits nån personal kvar.
Citera
2022-11-18, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Tragisk händelse för alla inblandade. Dags att införa åldersgräns eller minst 5 års arbetslivserfarenhet innan jobb på LSS? Inte för att det skulle hindrat händelsen men är det rimligt att unga- nyexade- ska vara ”vårdare” för jämnåriga?
Problemet är att det är svårt att rekrytera personal. Folk jobbar hellre inom äldreomsorgen.

I det här fallet är GM en man med ganska högfungerande autism och kanske psykisk ohälsa?
För den typen av brukare har jag sett mer av under senaste åren inom personkrets 1. Och vissa är väldigt utåtagerande. Handlingsplaner löser inte alla problem. Det kommer nog tyvärr bli fler rättsfall likt detta inom närmsta tiden.
Citera
2022-11-18, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, ser honom också. Verkar inte vara så gravt autistisk som "gravt" verkligen är, om det är han.
Gravt autistiska kan inte prata, än mindre använda facebook.
DSM-5 har 3 nivåer och den 3e är grav autism, 2 är omfattande.
3or brukar inte bo på LSS, de bor ofta i egen lägenhet med minst 2 vårdare där hela tiden.
Min familj var stödfamilj till en gravt autistisk pojke och det gällde att ha ständig koll på honom.

Ett typexempel: https://www.youtube.com/watch?v=Iu7C5clA4q0

Jag är autist & du sprider felaktig info.
Senast redigerad av Alienpixie 2022-11-18 kl. 08:47.
Citera
2022-11-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Jobbat länge inom Lss med extremt komplex autism som specialitet och skulle nog våga påstå att personlig lämplighet och talang för mentalisering/theoryofmind trumfar allt man kan läsa sig till i nån skola. Det är sånt jävla kaos av störda högst individuella tankegångar och beteenden som inte går att ens beskriva i text även om det finns mycket mönster som återkommer. Går regelbundet påbyggnadskurser mest för att få sitta och zooma hemma men känner jämt de är helt meningslösa för mitt jobb. Tycker många sk experter har onyanserad och verklighetsfrånvända uppfattningar om autism också. Skit händer ju hela tiden överallt men sånt här är ju ändå sjukt ovanligt.
Sett en 17årig snubbe plocka bort golvlister med pincettgrepp och hiva 3sitssoffa genom rum som det va en liten boll en gång.

Kan bara hålla med har samma erfarenhet som du. Har oxå jobbat i många år med detta, finns ett fåtal bra "experter" att lyssna på.
Man måste ha känslan och ett intresse för att lyssna av o läsa individen. Visst kan du lära dig bemötande o eliminera risker men i slut ändan är det f7ngertopp känslan som du måste ha.

Blir bara värre med åren, hur verklighets frånvarande en del är.
Visst kan man hitta mönster i uttåt agerande men varje person är unik i sitt sätt.
Det är väldigt ovanligt detta som skett nu, med ett mord på personal.

Det är svårt att eliminera alla risker men här verkar det som man missat en hel del från arbetsgivaren om det stämmer att han gett sig på henne för några dagar sen oxå.

Tragisk händelse för alla inblandade.
Citera
2022-11-18, 09:07
Medlem
Citat:
Vad vet du om Nisses hemförhållanden? Syskon?

Vet inget om N, bara BO
Citera
2022-11-18, 09:11
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaD2002
Vet inget om N, bara BO

Då missförstod jag vem du syftade på.
Vet du vad BO hade för utbildning?
Citera
2022-11-18, 09:15
Medlem
BoISarens avatar
MGM var den som larmade själv enligt kvällspressen. Han erkänner också dådet
https://www.expressen.se/nyheter/mis...sjalv-polisen/
Citera
2022-11-18, 09:15
Medlem
Citat:
Då missförstod jag vem du syftade på.
Vet du vad BO hade för utbildning?

Omvårdnadsprogrammet på gymnasiet, mer var han inte säker på.
Citera
2022-11-18, 09:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Det här tycker jag är lite konstigt.
Enligt vd:n har det inte skett några incidenter där förut.
– Det har absolut inte inträffat någon händelse tidigare.
https://www.expressen.se/nyheter/mis...sjalv-polisen/

Och så.
Enligt uppgifter till Enköpings-Posten hade den unga kvinnan tidigare blivit misshandlad på sitt jobb.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-pa-vardboende

Kanske inte samma arbetsplats?
Citera
2022-11-18, 09:19
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Jag googlade nyss fram en bekant som jag vet bor på gruppboende. Den personen står där med adress. Alla på det boendet äger mobiler etc. Men det irrelevant i frågan.

Det jag vänder mig emot nu är att du använder termen ”friska”. Autism är i särklass den största anledningen för personer att på dessa boenden. Autism är ingen sjukdom. Intellektuell funktionsnedsättning är ingen sjukdom. Inget av dem är heller anledning till att det begås grova brott.
Ja, men det betyder itne att alla eller de flesta finns att hitta på eniro. Han nog rätt självständig och inte speciellt vårdkrävande då.
Senast redigerad av qaaq 2022-11-18 kl. 09:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in