2022-11-21, 17:55
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Rörlig eller fast bolåneränta i dagsläget?
Vad tror ni? och varför?

Det beror ju på helt hur din ekonomi ser ut och hur stort lån du har.
Citera
2022-11-21, 18:33
Medlem
OldFashioneds avatar
Bind om du inte är riskbenägen
Håll rörligt om du är riskbenägen
Citera
2022-11-21, 18:52
Medlem
Bundna räntor lönar sig alltid när räntorna är påväg upp
Rörliga räntor lönar sig alltid när räntorna är,på väg ner.

Jag tänkte så här januari 2021, nu kan de inte sjunka mera så jag band på 10 år till en ränta på 1,7%. Tror jag gjorde en bra affär
Citera
2022-11-21, 21:26
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky

Jag tänkte så här januari 2021, nu kan de inte sjunka mera så jag band på 10 år till en ränta på 1,7%. Tror jag gjorde en bra affär

Tror jag också du gjorde..
Tror du de är på väg upp eller ner då?
Citera
2022-11-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Tack för en unik tråd!

Skojar bara.

Men det finns en miljard sidor och trådar om just detta på nätet.

Vi har alltid kört rörligt av det enkla skälet att man då hela tiden betalar "rätt" ränta. Det har ju även varit mest lönsamt historiskt.

Om man däremot binder inför man spekulation i affären. Du måste gissa bättre än bankernas proffs hur räntorna kommer utveckla sig. Tänk på att de jobbar med bara detta på heltid.

De lägger även på en vinstmarginal för att tjäna pengar samt en riskmarginal för att de kan gissa fel.

Bundet är en försäkring om att priset inte ändras och precis som alla försäkringar så kostar den pengar.

Om man har dåliga marginaler kan det vara värt det. Men annars ska man spekulera i annat än boräntor.

Menar du att ditt rörliga lån är bättre än det som jag band i fem år till 1,4%.
Förstår inte vad du menar med att rörligt ALLTID är rätt och lönsamt.
Citera
2022-11-21, 21:33
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Tack för en unik tråd!

Skojar bara.

Men det finns en miljard sidor och trådar om just detta på nätet.

Jo, men är väl en ganska ny situation samtidigt? har ju varit låga räntor för "evigt" och nu rusar de upp.
Samtidigt så vet jag inte om man kan jämföra med hur det varit innan för vi är överbelånade men samtidigt finns det bostadsbrist och hög inflation och de har ju hållit räntan låg lång tid.

Känns som en helt ny situation.
Men jag är verkligen ingen expert så jag kanske har helt fel. Bara känns som är väldigt stor skillnad mot tidigare.
Folk säger vi är på väg till låkkonjuktur.. men samtidigt har vi väl på sätt och vis haft det redan för vissa marknader i och med covid men på samma sätt högkonjuktur för andra marknader.

Jag vet inte... Jag har lite svårt att greppa ekonomiska läget just nu... förvirrande.

Jag antar jag försöker säga att jag har ingen aning om jag ska ta det säkra före det osäkra. Eller om man bara är dum för man får historiskt bättre med rörlig..
Senast redigerad av duden83 2022-11-21 kl. 21:35.
Citera
2022-11-21, 21:34
Medlem
Citat:

På torsdag kommer riksbanken att höja 0,75 eller 1 procentenhet så räntorna är på väg upp men frågan är hur högt vi når. Jag tror 5% är nån sorts normalränta och över det blir det för svårt för många.
Så hade jag haft rörliga lån idag hade jag bundit innan torsdag, kan ju vara så att bankerna redan ökat sina räntor på långa lån så det kanske är för sent redan, svårt att sia

Jag tror dessutom att vi inte kommer tillbaka till låga räntor på väldigt länge om nånsin
Citera
2022-11-21, 21:55
Medlem
Citat:

Ska bara tillägga att kollar man på hitta.se`s livsstilskarta så ligger de flesta på en belåning mellan 2-3 miljoner, snitt kanske 3, så det är ju inte så farligt med 5% ränta egentligen
Citera
2022-11-21, 22:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Inte orolig de höjer då?

Det lär de göra men bindtåget har nog gått så det lär sannolikt inte löna sig att binda nu.
Citera
2022-11-21, 22:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Räntorna är på väg upp nu men det behövet definitivt inte betyda att det lönar sig att binda nu!
Citera
2022-11-21, 22:38
Medlem
Citat:

Citat:
På torsdag kommer riksbanken att höja 0,75 eller 1 procentenhet så räntorna är på väg upp men frågan är hur högt vi når. Jag tror 5% är nån sorts normalränta och över det blir det för svårt för många.
Så hade jag haft rörliga lån idag hade jag bundit innan torsdag, kan ju vara så att bankerna redan ökat sina räntor på långa lån så det kanske är för sent redan, svårt att sia

Jag tror dessutom att vi inte kommer tillbaka till låga räntor på väldigt länge om nånsin
Ditt tips på räntemarknaden är lika bra som mitt tips på börsen; köp när börsen är billig och sälj när den är dyr!

5% på rörligt kommer vi nog bara se på listpriser, medan snittpriserna kommer vara lägre än så. Angående mötet på torsdag och dess påverkan på bundna räntor så blir det nog mer vad dom säger om framtiden än den faktiska höjningen som kommer påverka.

Senaste veckorna har bankernas upplåningskostnader stigit för kortare bindningstider medan dom gått ner ganska mycket på längre bindningstider. Marknaden tolkar alltså det hela som att räntorna är på väg upp på kort sikt, men kommer falla tillbaka därefter.
Citera
2022-11-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Ditt tips på räntemarknaden är lika bra som mitt tips på börsen; köp när börsen är billig och sälj när den är dyr!

5% på rörligt kommer vi nog bara se på listpriser, medan snittpriserna kommer vara lägre än så. Angående mötet på torsdag och dess påverkan på bundna räntor så blir det nog mer vad dom säger om framtiden än den faktiska höjningen som kommer påverka.

Senaste veckorna har bankernas upplåningskostnader stigit för kortare bindningstider medan dom gått ner ganska mycket på längre bindningstider. Marknaden tolkar alltså det hela som att räntorna är på väg upp på kort sikt, men kommer falla tillbaka därefter.

Fast räntorna låg ju nära noll, det gör inte börsen.
Jag förstår inte varför folk inte tänkte att nu kan det inte sjunka mera och gör det det så spelar det ingen roll.
Jag tror du har rätt att inflationsförväntningarna framåt är viktigare än själva höjningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in