Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-25, 17:20
  #1
Medlem
Jag är inte så intelligent. Har en verbal iq på 133 men minnet är numera kasst och i övrigt är ligger jag runt medel. Känner mig inte alls intelligent själv. Men de jag känner att jag vill prata med är folk som är allmänbildade och intelligenta?

Är det vanligt att man som normalbegåvad nästan bara kan ha utbyte av mer intelligenta människor? De jag kommit bäst överens med har varit doktorer och utbildade i hårda vetenskaper. De få jag träffat som jag kommit bra överens med i mitt liv har varit högutbildade. Varit mycket inom psykiatri och gick i lugnare skola i gymnasiet så varit relativt isolerad. De flesta jag möter är från arbetarklassen.

Borde inte alla vilja umgås med människor som kan lära dem något?
Citera
2022-11-25, 17:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Jag är inte så intelligent. Har en verbal iq på 133 men minnet är numera kasst och i övrigt är ligger jag runt medel. Känner mig inte alls intelligent själv. Men de jag känner att jag vill prata med är folk som är allmänbildade och intelligenta?

Är det vanligt att man som normalbegåvad nästan bara kan ha utbyte av mer intelligenta människor? De jag kommit bäst överens med har varit doktorer och utbildade i hårda vetenskaper. De få jag träffat som jag kommit bra överens med i mitt liv har varit högutbildade. Varit mycket inom psykiatri och gick i lugnare skola i gymnasiet så varit relativt isolerad. De flesta jag möter är från arbetarklassen.

Borde inte alla vilja umgås med människor som kan lära dem något?
Lite i samma läge. Känner mig normalintelligent, dock ganska allmänbildad & påläst. Inget studiehuvud dock. Märker dock (bekanta märker/vet även detta) att högintelligenta/bildade/pålästa människor ”dras” till mig & vill ofta höra min input på saker & ting. Andra kallar mig även intelligent/klok & brukar ta till sig av sådant jag säger. Lite smickrande, men märker att jag själv oftast har en helt egen input på saker & ting.

Pratkvarnar & utåtagerande personer brukar dock sky mig som pesten! (?)

Aldrig hört uttrycket verbal IQ dock?
Citera
2022-11-25, 17:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Lite i samma läge. Känner mig normalintelligent, dock ganska allmänbildad & påläst. Inget studiehuvud dock. Märker dock (bekanta märker/vet även detta) att högintelligenta/bildade/pålästa människor ”dras” till mig & vill ofta höra min input på saker & ting. Andra kallar mig även intelligent/klok & brukar ta till sig av sådant jag säger. Lite smickrande, men märker att jag själv oftast har en helt egen input på saker & ting.

Pratkvarnar & utåtagerande personer brukar dock sky mig som pesten! (?)

Aldrig hört uttrycket verbal IQ dock?
Finns verbal och performance. Verbal IQ är mer kopplat till abstrakt resonerande och är mer kopplat till humanistiska vetenskaper.

Känner när jag diskuterar med intelligenta att jag är mindre skarpsinnig och ibland kan säga ogenomtänkta saker.
Citera
2022-11-25, 17:44
  #4
Medlem
Jordgubbes avatar
Eventuellt skulle en något större andel av dem vara toleranta, nyfikna och stabila (mindre benägna utestänga andra eftersom de kan ha känt sig lite utanför, klarar diskutera från olika vinklar, tar inte till käpphästar eller nävarna i tid och otid) ... men lika gärna vara dumdryga och narcissistiska.

Vad är "verbalt intelligent". Intelligensbegreppet är så konstigt, tydligen med diverse undergrupper. Om man maxar i underavdelningen "gå och tugga tuggummi samtidigt" men inte kan addera "ett plus ett" - är man då också "högintelligent", enligt rubriken?
Citera
2022-11-25, 17:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Eventuellt skulle en något större andel av dem vara toleranta, nyfikna och stabila (mindre benägna utestänga andra eftersom de kan ha känt sig lite utanför, klarar diskutera från olika vinklar, tar inte till käpphästar eller nävarna i tid och otid) ... men lika gärna vara dumdryga och narcissistiska.

Vad är "verbalt intelligent". Intelligensbegreppet är så konstigt, tydligen med diverse undergrupper. Om man maxar i underavdelningen "gå och tugga tuggummi samtidigt" men inte kan addera "ett plus ett" - är man då också "högintelligent", enligt rubriken?
Olika intelligensformer

1. Språklig
2. Logisk- matematisk
3. Spatial
4. Musikalisk
5. Kroppslig eller kinestetisk (förmågor som t.ex. atleter och dansare använder sig
av)
6. Intrapersonlig (att kunna reflektera över sina egna känslor och lägga märke till
skiftningar i t.ex. humör)
7. Mellanmänsklig (att förstå andra människors intentioner)

Håller med dig om vad du skriver i översta stycket. Har också träffat många dryga intelligenta. De få som jag känt att jag har kunnat ha som vänner har dock utmärkt sig akademiskt. Men hade en bra relation med en med iq 85 som var outbildad men tror hon hade kontakt med Gud.

Och självklart kan man vara intelligent på olika sätt.
__________________
Senast redigerad av eldpiska 2022-11-25 kl. 17:51.
Citera
2022-11-25, 17:50
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Finns verbal och performance. Verbal IQ är mer kopplat till abstrakt resonerande och är mer kopplat till humanistiska vetenskaper.

Känner när jag diskuterar med intelligenta att jag är mindre skarpsinnig och ibland kan säga ogenomtänkta saker.

Jag känner mig stundtals hyperintelligent i den mening att jag ibland bollar med tankar utifrån allas perspektiv, vilket slutligen leder till depression och att jag "tappar bort mig själv" och mina egna mentala strukturer. Gissar att jag är empat och perfektionist i känsla och tankar.

Hade gärna velat lära mig hur man blir mer verbalt intelligent, men det känns som min hjärna skulle koka över om jag blev det och började tala öppet kring sättet jag tänker, som att det uppstår ett syntax-error i huvudet på mig. Samtidigt utesluter jag inte möjligheten att jag hamnat i ett slags själv-bias i min egna förståelse för mig själv.

Intelligens går runt, runt och "slår ut sig själv" till slut.
__________________
Senast redigerad av Snuthus 2022-11-25 kl. 18:03.
Citera
2022-11-25, 17:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuthus
Jag känner mig stundtals hyperintelligent i den mening att jag ibland bollar med tankar utifrån allas perspektiv, vilket slutligen leder till depression och att jag "tappar bort mig själv" och mina egna mentala strukturer. Gissar att jag är empat och perfektionist i känsla och tankar.

Hade gärna velat lära mig hur man blir mer verbalt intelligent, men det känns som min hjärna skulle koka över om jag blev det och började tala öppet kring sättet jag tänker. Samtidigt utesluter jag inte möjligheten att jag hamnat i ett slags själv-bias i min egna förståelse för mig själv.

Intelligens går runt, runt och "slår ut sig själv" till slut.
Du verkar inte behöva bli mer verbalt intelligent.
Citera
2022-11-25, 17:58
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Du verkar inte behöva bli mer verbalt intelligent.

Skriva kan jag, men vid tal låser det sig jävligt ofta!
Citera
2022-11-25, 17:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Jag är inte så intelligent. Har en verbal iq på 133 men minnet är numera kasst och i övrigt är ligger jag runt medel. Känner mig inte alls intelligent själv. Men de jag känner att jag vill prata med är folk som är allmänbildade och intelligenta?

Är det vanligt att man som normalbegåvad nästan bara kan ha utbyte av mer intelligenta människor? De jag kommit bäst överens med har varit doktorer och utbildade i hårda vetenskaper. De få jag träffat som jag kommit bra överens med i mitt liv har varit högutbildade. Varit mycket inom psykiatri och gick i lugnare skola i gymnasiet så varit relativt isolerad. De flesta jag möter är från arbetarklassen.

Borde inte alla vilja umgås med människor som kan lära dem något?

Människor som är intelligenta är ofta intresserade av idéer. Det är inte så viktigt vilken klocka du har eller din bakgrund. Förmodligen är det därför du kopplar av med sådana människor.
Citera
2022-11-25, 18:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Människor som är intelligenta är ofta intresserade av idéer. Det är inte så viktigt vilken klocka du har eller din bakgrund. Förmodligen är det därför du kopplar av med sådana människor.
Det stämmer nog.
Citera
2022-11-25, 18:07
  #11
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Intelligenta människor har tolerans och kärlek för högmodiga fåfänga självcentrerade människor.
Citera
2022-11-25, 18:08
  #12
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Människor som är intelligenta är ofta intresserade av idéer. Det är inte så viktigt vilken klocka du har eller din bakgrund. Förmodligen är det därför du kopplar av med sådana människor.
Smarta människor hittar man kanske oftare på bänken i parken en Lördag förmiddag, än bland de vackra på Ztureplan tolv timmar senare.
Detta oberoende stad eller land, då Ztureplan bara var ett exempel.

Varför, behöver jag inte utveckla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in