Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-26, 01:23
Medlem
Jag tänker att Eva vad Guds fullkomliga skapelse, hon var som kronan på verket.
Kvinnorna runt Jesus var också viktiga, bara en sådan sak som Jesus mor- hon födde Guds son! Eller när han får smörjelsen, kvinnorna stod vid korsfästelsen, kvinnor upptäckte att han hade återupstått etc.
Visheten heter Sofia som man uppmanas att söka, varför är det en hon?
I flera viktiga händelser så är kvinnor runt Jesus!
Varför kan man fråga sig?
Har du provat meditera med bön om svar kring dina frågor?
Citera
2022-11-26, 01:53
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turn-n-burn
När jag läser så förloras ibland mening för mig när jag reagerar på att att det uppenbarligen inte är skrivet till mig.
Allting handlar inte om dig.

Citat:
Det adresserar män. Kvinnor är något annat, kärl, mödrar, ibland rakt av "dåliga kvinnor".
Bibeln skrevs inte i Sverige 2022 utan måste ses ifrån det perspektiv när det var skrivet. Anta inte att västvärlden i nutid är det korrekta sättet att se på världen (etnocentrism).

Citat:
Gud är fadern, Jesus hans son, det är herrar och kungar hit och dit, inte alltid men en övervägande stor del. Även om båda könens roller kan beskrivas med respekt till och från är kvinnan ändå underordnad. Ingen kan väl argumentera emot att bibeln är patriarkal?

Bara historien om Jesus födelse får mig som feminist att tvivla på allt. Och då VILL jag ändå tro. Maria var "ren", "orörd", det var en jungfrufödsel det understryks tydligt men Jesus släktskap till David härleds ändå genom Josef?! Wtf

Det är vad Gud har anordnat. Vad Gud har anordnat är gott. Det har att göra med federalt huvudskap och är kritiskt till våran frälsning.

Feminism är demoniskt och du måste lägga ned det omedelbart.

Gud skapade Adam av stoft och Eva ur Adam som medhjälpare till honom. Inte tvärt om.

Citat:
1 Mosebok:3 Men ormen var listigare än alla markens djur som Herren Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: "Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla träd i lustgården?" 2 Kvinnan svarade ormen: "Vi får äta av frukten från träden i lustgården, 3 men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: Ät inte av den och rör inte vid den, ty då kommer ni att dö." 4 Då sade ormen till kvinnan: "Ni skall visst inte dö! 5 Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont." 6 Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt.
Ormen ifrågasatte Guds ord och Eva förändrade Guds ord. Eva syndade först men Gud kallade på Adam för att det var under Adams ansvar. Mannen är huvudet i varje hushåll.

Citat:
1 Mosebok 3:16
Till kvinnan sade han:
"Jag skall göra din möda stor
när du blir havande.
Med smärta skall du föda dina barn.
Till din man skall din lust vara,
och han skall råda över dig."

Hur federalt huvudskap är relaterat till vår frälsning:
Citat:
1 Korinthierbrevet 15:
21 Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom en människa. 22 Liksom i Adam alla dör, så skall också i Kristus alla göras levande.
Alla som fortfarande är under Adams huvudskap är under fördömelse. Du måste omvända dig och lägga din tro och hopp i Jesus Kristus. Tro att han dog på korset, begravdes och återuppstod tre dagar senare. Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

Citat:
Hur tänker ni andra som läser bibeln om det här? Om män och kvinnors roll, den historiska kontexten texterna skrevs under, orden som många troende tar för bokstavliga?
Jag tror Guds ord. Jag tror på Gud och att det Han säger är rätt.

Feminism har rötter i Judisk mystistik som anser att Lilith var Adams första fru och hon var rebellisk emot Adam och Gud. Feminism är av antikrists ande och är en revolt emot Guds skapade ordning. Lilith är en ikon i feminism, häxeri och satanism. Feministiska organisationer som FEMEN har kyrkan som huvudsakliga mål för attack.

Citat:
Hur hanterar man det?
Du underordnar dig efter Guds vilja, inte din egen.

Citat:
Johannes 15:9 Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. 10 Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek. 11 Detta har jag talat till er, för att min glädje skall vara i er och för att er glädje skall bli fullkomlig. 12 Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. 13 Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. 14 Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. 15 Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta. 16 Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. 17 Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.

Jesus, Gud i kroppslig form är en man. Älskar du honom så håller du hans bud.

Jag rekommenderar att du läser bibeln en gång till. Läs texten för vad det står, och inte vad du vill att det ska stå i den.
Citera
2022-11-26, 03:30
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Allting handlar inte om dig.

Bibeln skrevs inte i Sverige 2022 utan måste ses ifrån det perspektiv när det var skrivet. Anta inte att västvärlden i nutid är det korrekta sättet att se på världen (etnocentrism).

Det är vad Gud har anordnat. Vad Gud har anordnat är gott. Det har att göra med federalt huvudskap och är kritiskt till våran frälsning.

Feminism är demoniskt och du måste lägga ned det omedelbart.

Gud skapade Adam av stoft och Eva ur Adam som medhjälpare till honom. Inte tvärt om.

Ormen ifrågasatte Guds ord och Eva förändrade Guds ord. Eva syndade först men Gud kallade på Adam för att det var under Adams ansvar. Mannen är huvudet i varje hushåll.

Hur federalt huvudskap är relaterat till vår frälsning:

Alla som fortfarande är under Adams huvudskap är under fördömelse. Du måste omvända dig och lägga din tro och hopp i Jesus Kristus. Tro att han dog på korset, begravdes och återuppstod tre dagar senare. Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

Jag tror Guds ord. Jag tror på Gud och att det Han säger är rätt.

Feminism har rötter i Judisk mystistik som anser att Lilith var Adams första fru och hon var rebellisk emot Adam och Gud. Feminism är av antikrists ande och är en revolt emot Guds skapade ordning. Lilith är en ikon i feminism, häxeri och satanism. Feministiska organisationer som FEMEN har kyrkan som huvudsakliga mål för attack.

Du underordnar dig efter Guds vilja, inte din egen.

Jesus, Gud i kroppslig form är en man. Älskar du honom så håller du hans bud.

Jag rekommenderar att du läser bibeln en gång till. Läs texten för vad det står, och inte vad du vill att det ska stå i den.

Ach so.

Detta är givetvis varför kristendomen som religion betraktat inte blir riktigt intressant för en intellektuell person innan Thomas av Aquino dyker upp, då det mest är en berättelse om en stam nomadiserande barbarer och deras tokroliga seder som får sitt land och civilisation utplånad av det romerska imperiet.

Möjligtvis Paulus är skoj eftersom han helt bryter med de judiska traditionerna för kristna som inte tillhör det judiska folket. Man ska vara försiktig med bibelord som används i syfte att förtrycka tycker jag? Det är helt oförenligt med det centrala temat i bergspredikan.

edit: den katolska kyrkan och 2 miljarder kristna har resonerat sig fram till att det är fel med dödsstraff. Det tog 2000 år. Men katolska kyrkans nuvarande inställning gör rätt många bibelverser i GT oviktiga. Det är en levande kyrka som utvecklas och en levande tro. Hur judarna levde sina liv och vilka lagar de hade är helt oviktigt. Katoliker varken skär ungar i snoppen eller har problem med gris som kristna och det är inget judisk lag kan göra något åt.
Senast redigerad av 43dz 2022-11-26 kl. 03:37.
Citera
2022-11-26, 03:56
turn-n-burn dina frågor är rimliga och ditt sökande är en del av planen.

Men vad är en kvinna och om du kan svara på det så vem är Gud som kvinna?

Inom buddismen har vi en tradition av oändliga återfödelser och oändligt antal liv. Du kommer begå synd och du kommer komma till helvetet. Du kommer leva i harmoni och komma till paradiset. Återfödas som groda och komma till grodhelvetet. Men oändligheten är oändlig. Buddha måste förr eller senare uppstå även i grodhelvetet. Buddha återföds överallt förr eller senare. Alltså är frälsning från lidande möjlig. Måste alltid vara möjlig. Detta är Buddhas väg.

Kristus är någonting annat. Kristus talar om människans relation med Gud. Har du en relation med Gud ens? Har ni ett aktivt samtal? Söker du ett aktivt samtal? Du vet intuitivt att den här världen är inte allt som finns, detta är Götterfunken i dig som talar till dig. Du försöker hitta en struktur och en mening.

Havet är fortfarande havet. Himlen är fortfarande himlen. Du är fortfarande du.

Det är de enda ledtrådarna du får? Det finns inga absoluta svar när du tror. Det är därför det kallas att tro. Du ser det du vill se.
Senast redigerad av 43dz 2022-11-26 kl. 04:00.
Citera
2022-11-26, 07:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om äktenskapet inte innehåller obalanserad makt - varför skulle kvinnan då underkasta sig mannen
Därför att han utger sig för henne, dvs ger allt för henne, så som Kristus gjort och gör för kyrkan.
Citera
2022-11-26, 08:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
När jag alltså inriktade mitt hjärta på att förstå visheten och såg den verksamhet som försiggår på jorden - varken dag eller natt unnar man sig sömn - då insåg jag att alla Guds verk är sådana att människan inte förmår fatta vad som sker under solen. Ty hur mycket människan än bemödar sig med att utforska det, förstår hon det ändå inte. Även om den vise säger sig förstå det, kan han ändå inte fatta det.
Predikaren 8:16‭-‬17
Jag älskar avslutet på Predikaren:

"11De visas ord äro såsom uddar, och lika indrivna spikar äro deras tänkespråk. De äro gåvor från en och samma Herde. 12Och för övrigt är utom detta att säga: Min son, låt varna dig! Ingen ände är på det myckna bokskrivandet, och mycket studerande gör kroppen trött.

13Änden på talet, om vi vilja höra huvudsumman, är detta: Frukta Gud och håll hans bud, ty det hör alla människor till. 14Ty Gud skall draga alla gärningar till doms, när han dömer allt vad förborgat är, evad det är gott eller ont."
Citera
2022-11-26, 08:28
Citat:
Jag är mer inne på ~ moder jord och fader i himlen ~ En kompletterande tvåsamhet som verkar tillsammans, skapar liv och mening. Det jag kodar som kvinnligt, att bära liv, tycker jag inte att bibeln gör riktigt rättvisa med sina jungfrufödslar osv

Jag skulle likna jorden vid mannen och havet vid kvinnan. I himlen bor gudarna där vi inte kan gå.

Kvinna för mig är en primordial oändlighet av instinkter och slem därifrån allting har sitt ursprung början och slutet på där land tar vid.
Man det är träd och berg som sträcker sig mot himlen.

Också, det bor en kanin på månen som gör Mochikakor.

Vad gudarna sysslar med vet bara gudarna.

Men jag själv har en gudomlig kraft alltid, jag kan försöka skapa kärlek och harmoni mellan människor när jag vill, Kristus gav mig den kraften. Detta är det centrala budskapet i kristendom som jag förstår det. Ditt behov av förlåtelse och ditt behov av att ge förlåtelse, det maktutbytet är centralt i det som är kärlek. I fallet Kristus så visar Gud både Maria och Kristus vad som ska hända dem och de får se all vår ondska och alla våra synder och de gör sitt offer för oss ändå. In i det sista när han lider på korset så tar han med sig en av dem som avrättas tillsammans med honom samma dag till paradiset. Han är sin mors son.

Maria var en vanlig kvinna som vilken som helst. Hon är havet som omsluter allt land som barnet i hennes famn. Men de sagor mammor berättar för sina barn måste vara de sånger kvinnor sjunger. De skrivs sällan ner.

Man kan läsa vad man vill för att bli stark. För av kärlek blir man stark. Det är vad bibeln handlar om och inget annat.
Citera
2022-11-26, 09:03
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Du kanske kan snacka med svenska kyrkan; ökänt woke och mycket kristna. Alla organisationer brukar älska att diskutera sina särintressen med andra.
Jag tror du kan förena dina två intressen! (Intressena: vara en duktig woke kille och hitta nåt allmänmänskligt i bibeln)

Svenska Kyrkan är inte kristna. De tror inte ens på Bibeln. De har valt utvalda delar av Bibeln som passar deras politiska agenda. Vissa delar av Bibeln förkastar dem. TS kan kanske Svenska Kyrkan vara ett alternativ om h*n vill känna sig lite kristen men ändå inte vilja släppa sina okristna ideal.
Citera
2022-11-26, 09:21
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Svenska Kyrkan är inte kristna. De tror inte ens på Bibeln. De har valt utvalda delar av Bibeln som passar deras politiska agenda. Vissa delar av Bibeln förkastar dem. TS kan kanske Svenska Kyrkan vara ett alternativ om h*n vill känna sig lite kristen men ändå inte vilja släppa sina okristna ideal.

Hur menar du? Bibeln är Guds ord. Men om du pratar om vad som sker i GT så är det helt irrelevant för en kristen eftersom en kristen ingår sitt förbund med Gud genom dop i Kristus namn och därför är GT verkligen tråkigt för judarna som har en gud som de ber till och försöker vara till lags men låter dem bli slavar och försöker dränka dem och konstigheter. En sån Gud skulle jag kanske be träffa en sexy mama som heter Maria och ligga av sig lite och födas och dö och bli lite mänsklig?

Fast OK kul 20 år av skild kyrka och stat i Sverige och folk börjar snegla längtansfullt på katolicismen är lulzig med tanke på 30åriga kriget och kravet på protestantism i successionsordningen i grundlagen och sånt. Drottning Kristina kanske fattade hur torftigt det blir när Klubben Gubbar som Bögar (KGB) börjar snegla på varandra med lust i blicken så att säga? Campari var inte uppfunnet så det kanske var lite space att få utveckla sina tankar hon behövde för att blomstra som kvinna vem vet? 2 miljarder är en rätt stor gemenskap.

edit: finns gott om KGB i katolska gemenskapen med, gärna med folks ungar som alla vet. Första stenen osv.
Senast redigerad av 43dz 2022-11-26 kl. 09:25.
Citera
2022-11-26, 10:08
Moving on. Sverige har en unikt svensk nunneorden Ordo Sanctissimi Salvatoris som grundades av en kvinna i Sverige i slutet av 1300-talet. Alltså långt före Vasaätten. Hon la sig i politiken en hel del och är idag Europas skyddshelgon. Hon är även mor till Katarina av Vadstena som giftes bort vid 12 års ålder men hennes make respekterade hennes oskuld.

Titta i dina traditioner hur dina förmödrar hanterade Guds ord och du skall finna. Kyrkan är en massa män som måste hanteras och torkas i röven i början och slutet av sitt liv nämligen. Men de är viktiga för kvinnor för vi älskar dem. Trots eller på grund av vilka de är beror kanske lite på vad man har för tidigare erfarenheter av män?

Vad jag vet är att Katarina hedrade sin mor och påven tillät en kult av henne det vill säga hon är i himlen och kan ta mot förbön. Det är 105 år mellan reformationen och den kulten av en svensk kvinna som gud gav direkta visioner och att Drottning Kristina tillträder rikets tron. Hon förstod mycket väl att protestantismen antog en extremt patriarkal form i Sverige på den tiden. 300 år av förföljelser och katekesförhör samt horklut och vidrigheter följde liksom.

Men det är klart det här HBTQ-vänliga new ageiga är skoj, har de sett Kevin Smith's Dogma ens? SvK kanske borde köra lite Buddy Jesus? De borde satsa på Buddy Jesus.

En kvinna som skulle fostras som en man. Grattis Sverige. Hon valde något där modern och dottern inte är totalt eliminerat från trossystemet jag kan inte lägga skuld på henne.
Senast redigerad av 43dz 2022-11-26 kl. 10:19.
Citera
2022-11-26, 11:42
Medlem
Jag tog ditt citat ur predikaren på allvar och sov och när jag vaknade tänkte jag att knuten ligger nog i det där att du känner dig exkluderad av Gud. Och så tänker du att det beror på patriarkala texter. Kanske försöker du också hålla Gud på armlängds avstånd genom de där argumenten. Det är inte så konstigt. Som människor har vi alltid något i oss som gör våldsamt motstånd, även om vi längtar samtidigt efter att släppa taget och falla i Guds armar. Hans helighet blir liksom överväldigande.
Det är inte så lätt att känna det, men ändå kan vi få vila i att veta att Kristus har dött för oss för att vi inte ska behöva exkludera oss från Gud och för att han ska kunna släppa in oss i relation.

Sedan måste jag få säga att för mig är det milsvid skillnad på underkasta ( som är någon oordnat) och underordna.

Och dessutom, eftersom Lilit dök upp i tråden. OK, det står yttepytte om henne i Bibeln, så det är bara en myt vi har att gå på. Men det är helt obegripligt för mig att feminister skulle ha henne som förebild: hon är ju bara en stor tragedi som uteslöt sig själv ur paradiset.
Citera
2022-11-26, 12:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vi har etablerat att jag är feminist och därför använder förklaringsmodellen könsmaktsordning - att det inte landar lika väl hos dig förvånar mig inte.
Den landar framför allt inte väl i ett sammanhang där man ödmjukt söker sanningen.
Såna svart-vita modeller är säkert bra som politiska slagträn, men saknar nyanserna för att beskriva verkligheten.

Citat:
Att du inte håller med är en sak. Att hävda att jag är "uppfostrad", fast och förblindad av ideologi är annan. Du skrev tidigare om att ha öppet sinne inför nya saker - är det vad du har här?
Det räcker med att säga att du har en tydlig ideologisk bias.
Jag frågade vad just du menar med öppet sinne tidigare eftersom vi verkar mena olika saker. Jag menar att jag är öppen för att förstå hur saker fungerar och öppen för nya fakta.
Det betyder inte att jag tror på alla möjliga ideologier. Ideologier är berättelser som man tror på. Du har din, jag har min, och det är gott, men för att kunna diskutera någon slags objektiv verklighet måste man också ha förmågan att ibland ta av sig sina glasögon.
Jag vill åtminstone tro att jag har den förmågan.

Citat:
Du är till skillnad från mig "sund", maktobalansen mellan könen är som oftast "sund hierarki", att kontrollera kvinnors livmödrar är "sund kontroll" [sic] över resurser. Det ligger en hel del ideologi bakom de förklaringsmodellerna skulle jag säga.

Och just därför menar jag att man måste skilja på "sund" och sund. Det har av naturliga skäl inte legat i feminismens intresse att belysa de positiva aspekterna av det maskulina inflytandet i samhället.
Feminismen har ju haft en helt annan roll. Det är ok för mig, men om man vill ha en helhetsbild så är det bättre att försöka förstå verklighetens alla nyanser än att fokusera på en specifik detalj.
Nej, jag utgår ifrån biologi och evolution här. Säger du att det är ideologi så säger jag att du projicerar ditt sätt att tänka på mig.
Jag tror att du missuppfattar saken därför. Jag säger ju inte att jag förespråkar något här, utan pekar på varför saker ser ut som de gör. Dessa saker kanske inte alls har med makt att göra i grunden och faller därför utanför feministiska maktanalyser.

Citat:
Jag läser Bibeln för att jag finner mycket av värde där helt enkelt. Du lägger nog mer värdering i kritiken än jag faktiskt menar. Enligt din logik, din förblindande ideologi, borde jag se rött av det jag läser där kanske?
Vad menar du?

Citat:
"Rösten i mitt huvud", min intellektuella kritik av bibeln och dess målgrupp och resonemang om att faktiskt inte utgöra den, verkar du inte kunna se i annat ljus än att den styr mig som en "perfekt vägvisare." Så talar en ideologiskt driven fanatiker för det är väl så du själv tänker om din egen inre röst väl?
Din kritik är ideologisk utifrån vad du skriver, samt eftersom du själv säger att du vill använda en ideologisk modell. Det är väl en rättvis bedömning?
Det utesluter inte att du även har kritik av annat slag, men jag hittar den inte. Som jag sa tidigare, det är dina egna tankar som är intressanta här, inte ideologins.
Och sen får du ta vissa saker med en nypa salt, vilket ju är svårt i såna här forum.
För tydlighetens skull säger jag att det är ok om du är litet ideologiskt biased, vem är inte det, men du fattar vad jag menar, eller hur? Att ta av sig sina linser betyder att man inte ska gömma sig bakom färdiga svar utan försöka själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in