Citat:
Ursprungligen postat av
turn-n-burn
Vi har etablerat att jag är feminist och därför använder förklaringsmodellen könsmaktsordning - att det inte landar lika väl hos dig förvånar mig inte.
Den landar framför allt inte väl i ett sammanhang där man ödmjukt söker sanningen.
Såna svart-vita modeller är säkert bra som politiska slagträn, men saknar nyanserna för att beskriva verkligheten.
Citat:
Att du inte håller med är en sak. Att hävda att jag är "uppfostrad", fast och förblindad av ideologi är annan. Du skrev tidigare om att ha öppet sinne inför nya saker - är det vad du har här?
Det räcker med att säga att du har en tydlig ideologisk bias.
Jag frågade vad just
du menar med
öppet sinne tidigare eftersom vi verkar mena olika saker. Jag menar att jag är öppen för att förstå hur saker fungerar och öppen för nya fakta.
Det betyder inte att jag
tror på alla möjliga ideologier. Ideologier är berättelser som man
tror på. Du har din, jag har min, och det är gott, men för att kunna diskutera någon slags objektiv verklighet måste man också ha förmågan att ibland ta av sig sina glasögon.
Jag vill åtminstone tro att jag har den förmågan.
Citat:
Du är till skillnad från mig "sund", maktobalansen mellan könen är som oftast "sund hierarki", att kontrollera kvinnors livmödrar är "sund kontroll" [sic] över resurser. Det ligger en hel del ideologi bakom de förklaringsmodellerna skulle jag säga.
Och just därför menar jag att man måste skilja på "sund" och sund. Det har av naturliga skäl inte legat i feminismens intresse att belysa de positiva aspekterna av det maskulina inflytandet i samhället.
Feminismen har ju haft en helt annan roll. Det är ok för mig, men om man vill ha en helhetsbild så är det bättre att försöka förstå verklighetens alla nyanser än att fokusera på en specifik detalj.
Nej, jag utgår ifrån biologi och evolution här. Säger du att det är ideologi så säger jag att du projicerar ditt sätt att tänka på mig.
Jag tror att du missuppfattar saken därför. Jag säger ju inte att jag
förespråkar något här, utan pekar på varför saker ser ut som de gör. Dessa saker kanske inte alls har med makt att göra i grunden och faller därför utanför feministiska maktanalyser.
Citat:
Jag läser Bibeln för att jag finner mycket av värde där helt enkelt. Du lägger nog mer värdering i kritiken än jag faktiskt menar. Enligt din logik, din förblindande ideologi, borde jag se rött av det jag läser där kanske?
Vad menar du?
Citat:
"Rösten i mitt huvud", min intellektuella kritik av bibeln och dess målgrupp och resonemang om att faktiskt inte utgöra den, verkar du inte kunna se i annat ljus än att den styr mig som en "perfekt vägvisare." Så talar en ideologiskt driven fanatiker för det är väl så du själv tänker om din egen inre röst väl?
Din kritik är ideologisk utifrån vad du skriver, samt eftersom du själv säger att du vill använda en ideologisk modell. Det är väl en rättvis bedömning?
Det utesluter inte att du även har kritik av annat slag, men jag hittar den inte. Som jag sa tidigare, det är dina egna tankar som är intressanta här, inte ideologins.
Och sen får du ta vissa saker med en nypa salt, vilket ju är svårt i såna här forum.
För tydlighetens skull säger jag att det är ok om du är litet ideologiskt biased, vem är inte det, men du fattar vad jag menar, eller hur? Att ta av sig sina linser betyder att man inte ska gömma sig bakom färdiga svar utan försöka själv.