2022-05-30, 19:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Att man låter bli att ta ut skatt på vissa pengar är inte en subvention om man inte ser alla pengar som statens i grunden.

Jag tror du missförstod mig. Jag menar att man skall ge fan i att låta vissa grupper få skattelättnader, i synnerhet när dessa skattelättnader till dessa grupper påverka den svenska ekonomin på ett ytterst negativt vis.

Citat:
Absolut, det är klart att det är bra att sänka inkomstskatten och bidragen, men det kan man ju göra utan att röra ränteavdraget.

Anledningen till man skall ta bort ränteavdraget, förutom ovanstående skäl, är att bostadsbubblan utgör ett allvarligt hot mot den ekonomiska stabiliteten i Sverige.
Förslagsvis borde regeringen presentera en plan för påföljande 2-3 år där man anger just hur mycket och när man tänker sänka samt hur mycket man tänker sänka ränteavdraget innan det är helt borta inom 2-3 år.

Citat:
På vilket sätt tror du att fler tillgängliga objekt på en marknad skulle leda till prisökningar på bostäder? Normalt fungerar det precis tvärtom. Om man hade haft en normal hyresmarknad skulle trycket på bostadsrätter och villor minska.

Fler objekt på marknaden resulterar närmast ofelbart i lägre priser, ceteris paribus. Men din premiss är felaktig eftersom befolkningen växt mycket snabbare än antalet bostäder, vilket i sin tur resulterat i prisökningar. Migrationen har också bidragit med ett betydligt mer våld, vilket fått Svensson att söka sig efter trygga (läs dyrare) boenden. Kontentan av det hela: Det har definitivt inte blivit fler tillgängliga objekt på bostadsmarknad. Genom att avreglera hyresmarknaden under ovanstående tillstånd skulle tvärtom elda på bostadsbubblan än mer, och därmed verka kontraproduktivt, i synnerhet när familjer försöker fly våldet till varje pris.

Citat:
Känns lite overkill att vilja ha en hög ränta bara för att man inte vill ta tag i grundproblemet. Det finns ju en hel del nackdelar med en hög ränta.
Hög ränta är ett relativt begrepp. När RB's beräkning av inflationen landar på 6,4% och räntan för ett bundet bostadslån fn ligger under 2% före ränteavdrag, är det fullständigt vansinnigt att inte ta bort ränteavdraget, då inflationen just nu äter bort lånen, vilket endast eldar på bostadsbubblan.

Citat:
Storbritannien har ungefär samma procentuella befolkningsökning som Sverige, där finns det ingen bostadsbrist och lägenheterna i en stad av Stockholms storlek är billigare än här.

Jag håller definitivt inte med dig. Det handlar inte om storleken på staden, det handlar om vilka möjligheter som finns i sagda stad.Detroit har knappt 4 miljoner innevånare; Storstockholm har lite drygt 2 miljoner innevånare, vilket enl. din logik skulle innebära Stockholm skulle ha billigare bostäder än Detroit. Det finns fö ingen som helst bostadsbrist i Detroit. Du kan få en helt egen skyskrapa billigare än du kan köpa en innerstadslägenhet i Stockholm.Åter till exemplet i Storbritannien. Jämför priserna i t.ex. storstäder i norra England eller Storbritannien med småstäder som devon, bath, cambridge, oxford, …
Lägenheterna i norra England är mycket billigare än motsvarande lägenhet i Lund. Lägenheter i Cambridge Oxford, Bath är mycket dyrare än lägenheter i Stockholm.

En standard lägenhet i England kan inte jämföras med en standard lägenhet i Sverige, inte ens en standard lägenhet i våra sk utanförskapsområde
Citera
2022-05-30, 19:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Vems jävla fel är det att folk behöver belåna sig upp över öronen för att slippa bo i en hyresrätt?
Skulle det vara mitt fel?
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Men skitsamma, bo du i din hyresrätt och pröjsa din hyresvärds egna bolån.

Anledningen till att jag bor i en svindyr hyresrätt är att:
1) Jag har råd
2) Jag kommer lämna Sverige med mitt företag som gör att jag har råd med en svindyr etage-lägenhet.
3) Eftersom jag är högutbildad inom områden med hög efterfrågan samt besitter lång forskningserfarenhet förmår jag att räkna ut vilket som är bästa alternativet för mig.
4) Du borde kanske göra detsamma
Senast redigerad av vanartad 2022-05-30 kl. 19:59.
Citera
2022-08-09, 20:55
Medlem
varför vill inte moderaterna höja fastighetsskatten till en nivå som andra länder har och istället sänka skatten på arbete?
Citera
2022-08-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hipania37
Den som i högsta grad är delaktig i var vi står nu är INGVES SJÄLV, Men så klart - han har ju tjänat på ruljansen och vill väl flytta utomlands efter sin kommande pension och kan strunta i det hela. Finns ingen som gjort så många fel och grodor som den tjänstemannen, - och om han nu så vist - igen - föreslår fastighetskatt och slopade ränteavdrag - tänker han då oxå ta bort amorteringarna som kompensation - OM han inte gör det så kommer han få börja sänka räntan redan imorgon, därför att många kommer sluta konsumera - och priserna gå ner pga rädsla - ingen kommer att veta hur det slår och man kommer att dra åt magsäcken.

Jag fattar inte hur den mannen har kunnat sitta kvar så länge som han gjort. Felbeslut efter felbeslut. Han höjde reporäntan precis innan kraschen 2008. Nog måste han väl själv sätt varthän det barkade. Han kunskaper och info räckte inte så långt. Han är Riksbankens svar på Jan Eliasson

Han kommer inte göra ett skit förutom att se till så att någon klippt gräsmattan vid huset i Marbella lagom tills han anländer
Citera
2022-08-09, 22:54
Medlem
Mogrens avatar
Ingen enskild person har lyckats skada svensk ekonomi så mycket som Stefan Ingves. Skulle möjligen vara Karl XII i så fall.
Citera
2022-08-09, 23:46
Medlem
Smithsonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Inga nyheter direkt. Politikerna har varit lata och valfläskiga i decennium. De har skapat en enorm bostadsbubbla som riskerar Sveriges ekonomi.

Stefan Ingves, riksbankschef, säger på sin pressträff att just bostadsskatt och slopat ränteavdrag är kritiskt för Sveriges finansiella stabilitet. Han medger också att det kommer att svida, just eftersom politikerna har skjutit på problemet så pass länge nu. När solen skiner är det svårt att sälja paraplyn.

Kommer någon politiker äntligen göra något åt saken?

https://www.riksbank.se/sv/press-och...&autoplay=true
Inflationen beror inte på räntan, den beror inte på huspriserna, den beror på embargon på rysk energi mm. Hur löser räntehöjningar energibristen?
Citera
2022-11-29, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Ingen enskild person har lyckats skada svensk ekonomi så mycket som Stefan Ingves. Skulle möjligen vara Karl XII i så fall.

Ingves var tidigt ute och ville införa åtgärder mot den allt mer stigande skuldsättningen. Politikerna var dock inte lika snabba. Ett amorteringskrav kom så småningom men för sent och det hade behövts fler åtgärder som att till exempel ett slopat ränteavdrag i samband med att räntorna sjönk. Om politikerna hade följt hans råd så hade vi haft mindre problem idag då skuldsättningen hade varit betydligt lägre.

https://www.privataaffarer.se/ingves...uldtak-457900/

https://www.expressen.se/ekonomi/ing...ranteavdraget/
Citera
2022-11-29, 12:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Eh…..Förmögenhet? Förmögenhet i reda pengar har alltid varit få förunnat. Däremot kunde vanligt folk leva på en knegerlön och betala av bostaden senast till pensionsdagen. Trots räntor som var något att tala om. Att nationen och samhället har slaktats på politisk väg, flödat marknaden med över 1 miljon immigranter på kort tid, som ska bo någonstanns, med resultatet, en fullständigt urspårad bostadsmarknad, och en vidöppen bidragskran, kan nog inte en specifik generation vanligt folk lastas för.

Att yngre människor idag är ledsna och bittra över att inte fått uppleva att leva i ett av världens bäst fungerande samhällen, har jag full förståelse för. När det fanns en nations-känsla och en stolthet över vad man byggt. De senaste 25 åren har bara varit raserande. Detta ihop med allt ytligt skit och all låtsas-lycka de sitter och jämför sig med. Inte avundsjuk på dagens ungdom.

Tror du man väntade på förmögenhet för att skaffa barn? Nej, man försakade sig själv under ett gäng år, och gnetade på….

Bra skrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hipania37
Den som i högsta grad är delaktig i var vi står nu är INGVES SJÄLV, Men så klart - han har ju tjänat på ruljansen och vill väl flytta utomlands efter sin kommande pension och kan strunta i det hela. Finns ingen som gjort så många fel och grodor som den tjänstemannen, - och om han nu så vist - igen - föreslår fastighetskatt och slopade ränteavdrag - tänker han då oxå ta bort amorteringarna som kompensation - OM han inte gör det så kommer han få börja sänka räntan redan imorgon, därför att många kommer sluta konsumera - och priserna gå ner pga rädsla - ingen kommer att veta hur det slår och man kommer att dra åt magsäcken.

Jag fattar inte hur den mannen har kunnat sitta kvar så länge som han gjort. Felbeslut efter felbeslut. Han höjde reporäntan precis innan kraschen 2008. Nog måste han väl själv sätt varthän det barkade. Han kunskaper och info räckte inte så långt. Han är Riksbankens svar på Jan Eliasson

Vem vet, båda två kanske har sin reträttplan till Israel.

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag tror du missförstod mig. Jag menar att man skall ge fan i att låta vissa grupper få skattelättnader, i synnerhet när dessa skattelättnader till dessa grupper påverka den svenska ekonomin på ett ytterst negativt vis.

Anledningen till man skall ta bort ränteavdraget, förutom ovanstående skäl, är att bostadsbubblan utgör ett allvarligt hot mot den ekonomiska stabiliteten i Sverige.
Förslagsvis borde regeringen presentera en plan för påföljande 2-3 år där man anger just hur mycket och när man tänker sänka samt hur mycket man tänker sänka ränteavdraget innan det är helt borta inom 2-3 år.

Fler objekt på marknaden resulterar närmast ofelbart i lägre priser, ceteris paribus. Men din premiss är felaktig eftersom befolkningen växt mycket snabbare än antalet bostäder, vilket i sin tur resulterat i prisökningar. Migrationen har också bidragit med ett betydligt mer våld, vilket fått Svensson att söka sig efter trygga (läs dyrare) boenden. Kontentan av det hela: Det har definitivt inte blivit fler tillgängliga objekt på bostadsmarknad. Genom att avreglera hyresmarknaden under ovanstående tillstånd skulle tvärtom elda på bostadsbubblan än mer, och därmed verka kontraproduktivt, i synnerhet när familjer försöker fly våldet till varje pris.

Hög ränta är ett relativt begrepp. När RB's beräkning av inflationen landar på 6,4% och räntan för ett bundet bostadslån fn ligger under 2% före ränteavdrag, är det fullständigt vansinnigt att inte ta bort ränteavdraget, då inflationen just nu äter bort lånen, vilket endast eldar på bostadsbubblan.

Jag håller definitivt inte med dig. Det handlar inte om storleken på staden, det handlar om vilka möjligheter som finns i sagda stad.Detroit har knappt 4 miljoner innevånare; Storstockholm har lite drygt 2 miljoner innevånare, vilket enl. din logik skulle innebära Stockholm skulle ha billigare bostäder än Detroit. Det finns fö ingen som helst bostadsbrist i Detroit. Du kan få en helt egen skyskrapa billigare än du kan köpa en innerstadslägenhet i Stockholm.Åter till exemplet i Storbritannien. Jämför priserna i t.ex. storstäder i norra England eller Storbritannien med småstäder som devon, bath, cambridge, oxford, …
Lägenheterna i norra England är mycket billigare än motsvarande lägenhet i Lund. Lägenheter i Cambridge Oxford, Bath är mycket dyrare än lägenheter i Stockholm.

En standard lägenhet i England kan inte jämföras med en standard lägenhet i Sverige, inte ens en standard lägenhet i våra sk utanförskapsområde

Att ta bort ränteavdragen på 2-3 år är ohållbart och att göra det i dessa tider är direkt livsfarligt. Vi kan ju ta Grekland i närtid som exempel samt Tyskland på 20-talet. När folk förlorade allt och fick gå från hus och hem så rakade självmorden i höjden. Att lattja med folks ekonomi och HEM för politiskt kortsiktiga poäng är vansinne.

Äter verkligen inflationen upp lånen om vi inte har en löneökning som motsvarar inflationen? Ligger lönen kvar medan inflationen är på 10 eller 20% så blir alla fattigare. Behövs inte många år med sådana förutsättningar för att hela ens ekonomi ska vara utraderad.
Citera
2022-11-29, 12:35
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Att ta bort ränteavdragen på 2-3 år är ohållbart och att göra det i dessa tider är direkt livsfarligt. Vi kan ju ta Grekland i närtid som exempel samt Tyskland på 20-talet. När folk förlorade allt och fick gå från hus och hem så rakade självmorden i höjden. Att lattja med folks ekonomi och HEM för politiskt kortsiktiga poäng är vansinne.

Äter verkligen inflationen upp lånen om vi inte har en löneökning som motsvarar inflationen? Ligger lönen kvar medan inflationen är på 10 eller 20% så blir alla fattigare. Behövs inte många år med sådana förutsättningar för att hela ens ekonomi ska vara utraderad.

Detta skrev jag i maj 2022, dvs för sex månader sedan, då vi hade en inflation om 6,2% och styrränta under 2%.
Hade regeringen lagt fram en plan på hur ränteavdragen skulle försvinna hade detta bostadsmarknaden kylts ner rejält och då hade vi kanske inte haft en 10% inflation och en negativ realränta på ca 6%.

Att rädda ekonomiska analfabeter på bekostnad av landets ekonomi anser jag vara fullständigt vansinne.
Man kan inte både ha och äta kakan. Dåvarande regeringen inbillade sig dock detta med känt resultat.

Om inte Thedéen tämligen omedelbart drar i tyglarna för kung och fosterland fullt lär Sveriges ekonomi vara i ruiner för troligtvis decennier framåt, då de närande knappast kan tänkas vara villiga att betala för de tärande, i synnerhet inte för den femtedel av befolkningen som under de senaste decennierna importerats till landet, där en stor del saknar förmåga och vilja att leva i ett västerländskt land.

Skulle en tillräckligt stor andel närande välja att lämna landet, är landet högsta sannolikt, om inte för evigt, så åtminstone kört för flera decennier.
Citera
2022-11-29, 12:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
varför vill inte moderaterna höja fastighetsskatten till en nivå som andra länder har och istället sänka skatten på arbete?

För att vi lever i en demokrati. Inget parti kan gå till val på högd fastighetsskatt/Avgift och
hoppas vinna valet.
Citera
2022-11-29, 14:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Detta skrev jag i maj 2022, dvs för sex månader sedan, då vi hade en inflation om 6,2% och styrränta under 2%.
Hade regeringen lagt fram en plan på hur ränteavdragen skulle försvinna hade detta bostadsmarknaden kylts ner rejält och då hade vi kanske inte haft en 10% inflation och en negativ realränta på ca 6%.

Att rädda ekonomiska analfabeter på bekostnad av landets ekonomi anser jag vara fullständigt vansinne.
Man kan inte både ha och äta kakan. Dåvarande regeringen inbillade sig dock detta med känt resultat.

Om inte Thedéen tämligen omedelbart drar i tyglarna för kung och fosterland fullt lär Sveriges ekonomi vara i ruiner för troligtvis decennier framåt, då de närande knappast kan tänkas vara villiga att betala för de tärande, i synnerhet inte för den femtedel av befolkningen som under de senaste decennierna importerats till landet, där en stor del saknar förmåga och vilja att leva i ett västerländskt land.

Skulle en tillräckligt stor andel närande välja att lämna landet, är landet högsta sannolikt, om inte för evigt, så åtminstone kört för flera decennier.

Även om det blir fel ibland att citera ett gammalt inlägg så hade vi redan då priser i bensin, el och mat som började skena samt en boränta som signalerades bli hög. Dra bort ränteavdraget får man i så fall göra över en 15-30 års period med tex 1-2 pe sänkning per år. 2-3 med sammantagna övriga kostnader är inte rimligt. Dessutom, får man inte göra avdrag för räntekostnader så kan man skippa skatt på räntevinster. I annat fall kan man lika gärna göra så att all lön hädanefter oavkortat går till staten och sedan betalar staten ut en medborgarlön, lika låg för alla. Någonting säger mig att majoriteten av de normala skattebetalarna som kan lämna landet också kommer göra det.

Egentligen spelar ingenting av det vi talar om någon större roll. Skickar vi inte tillbaka 2-3 miljoner invandrare av första, andra och tredje generationen så spelar ingenting annat i förlängningen någon roll. Skötsamt, hederligt folk som önskar lugn och ro och kunna bygga en framtid för sina barn och barnbarn kommer emigrera till ett land där sådant är möjligt. Repatrieringen är alltså strecket i sanden. Det finns ett annat scenario också och det är att svenskar börjar organisera sig till en enda stor klan. I första läget för att kunna freda sig och "sin klan" mot packet men i förlängningen för att jaga i fatt och "nedkämpa" landsförrädarna. Jag tror politiker och journalister är livrädda för att ställas till svars i kommande rättegångar. Tex memen Finspång har ju tydligen nått fram till dem. Jag tror däremot att de är panikslagna över blotta tanken på att pöbeln ska jaga ifatt dem. De ser väl Ceaușescu, Saddam och Gaddafi som fullt realistiska skräckexempel, även om det kanske idag känns avlägset. Den som kan historia vet att ett sådant skeende kan komma över en natt. Det kan vara bra för långsiktiga hälsan att ha det i åtanke. I annat fall kan man nog lägga ner sitt pensionssparande redan nu.
Citera
2022-11-29, 15:43
Medlem
infidels avatar
Ingves är en skurk som samarbetar med kroksnoken och ESG-påtryckaren Larry Fink på Blackrock. Det är inte nödvändigt att avskaffa ränteavdraget eller införa bostadsskatt för att sanera bostadsmarknaden, det som krävs är att sätta en maximal löptid på fastighetslån på säg max tio år. Det skulle ge en effektiv pseudo-ränta på 10% + kostnaden för ränta på lånet per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in