Citat:
Jag tror du missförstod mig. Jag menar att man skall ge fan i att låta vissa grupper få skattelättnader, i synnerhet när dessa skattelättnader till dessa grupper påverka den svenska ekonomin på ett ytterst negativt vis.
Citat:
Anledningen till man skall ta bort ränteavdraget, förutom ovanstående skäl, är att bostadsbubblan utgör ett allvarligt hot mot den ekonomiska stabiliteten i Sverige.
Förslagsvis borde regeringen presentera en plan för påföljande 2-3 år där man anger just hur mycket och när man tänker sänka samt hur mycket man tänker sänka ränteavdraget innan det är helt borta inom 2-3 år.
Citat:
Fler objekt på marknaden resulterar närmast ofelbart i lägre priser, ceteris paribus. Men din premiss är felaktig eftersom befolkningen växt mycket snabbare än antalet bostäder, vilket i sin tur resulterat i prisökningar. Migrationen har också bidragit med ett betydligt mer våld, vilket fått Svensson att söka sig efter trygga (läs dyrare) boenden. Kontentan av det hela: Det har definitivt inte blivit fler tillgängliga objekt på bostadsmarknad. Genom att avreglera hyresmarknaden under ovanstående tillstånd skulle tvärtom elda på bostadsbubblan än mer, och därmed verka kontraproduktivt, i synnerhet när familjer försöker fly våldet till varje pris.
Citat:
Hög ränta är ett relativt begrepp. När RB's beräkning av inflationen landar på 6,4% och räntan för ett bundet bostadslån fn ligger under 2% före ränteavdrag, är det fullständigt vansinnigt att inte ta bort ränteavdraget, då inflationen just nu äter bort lånen, vilket endast eldar på bostadsbubblan.
Citat:
Jag håller definitivt inte med dig. Det handlar inte om storleken på staden, det handlar om vilka möjligheter som finns i sagda stad.Detroit har knappt 4 miljoner innevånare; Storstockholm har lite drygt 2 miljoner innevånare, vilket enl. din logik skulle innebära Stockholm skulle ha billigare bostäder än Detroit. Det finns fö ingen som helst bostadsbrist i Detroit. Du kan få en helt egen skyskrapa billigare än du kan köpa en innerstadslägenhet i Stockholm.Åter till exemplet i Storbritannien. Jämför priserna i t.ex. storstäder i norra England eller Storbritannien med småstäder som devon, bath, cambridge, oxford, …
Lägenheterna i norra England är mycket billigare än motsvarande lägenhet i Lund. Lägenheter i Cambridge Oxford, Bath är mycket dyrare än lägenheter i Stockholm.
En standard lägenhet i England kan inte jämföras med en standard lägenhet i Sverige, inte ens en standard lägenhet i våra sk utanförskapsområde