2022-11-29, 04:13
Medlem
Oj en smart brud i Stockholm Ja så anser hon sig vara och att stockholmare är smartare än alla lantisar.

Hon heter Anna Kinberg Batra och hon har, hade rätt – stockholmare är smartare än lantisar.
Jobbar med BankID för Myndigheten för digital beredskap. Kanske dom skickar med en användarbeskrivning till det nya BankID.

Sedan måste ju bankerna införa nivåer för olika belopp och avdelningar inom bankernas tjänster. Inte bara logga in en gång och göra en superöverföring på flera hundra tusen ja miljonbelopp utan någon fördröjning och ingen kontroll eller kontakt från bankens sida.
Senast redigerad av MyOpinion2 2022-11-29 kl. 04:16.
Citera
2022-11-29, 04:49
Medlem
Grismunns avatar
När bankerna i högre utsträckning än nu kommer att behöva stå för notan så kommer problemet att vara löst.
Citera
2022-11-29, 09:11
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismunn
När bankerna i högre utsträckning än nu kommer att behöva stå för notan så kommer problemet att vara löst.

Jag hoppas det!
Citera
2022-11-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det går inte att säkra ett system fullständigt för idioter om det fortfarande ska vara användbart.

Tråkigt för din morfar, men varför lämnade han ifrån sig uppgifterna? Det är på hans eget ansvar. Tänk om jag hade lurat din morfar att ge mig sin husnyckel, skulle du då gnälla för att låsen är för dåligt konstruerade?

Vad föreslår du för förändringar?
Det är inte de drabbades ansvar, för detta med BankID,är något som vi medborgare har tvingats till att använda. När man inte själv har valt denna typ av lösning, för att få kontakt med banken och diverse myndigheter, så blir det risk för kaos.
Citera
2022-11-29, 20:40
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är inte de drabbades ansvar, för detta med BankID,är något som vi medborgare har tvingats till att använda. När man inte själv har valt denna typ av lösning, för att få kontakt med banken och diverse myndigheter, så blir det risk för kaos.
Förstår vad du säger och en del av mig vill hålla med. Men samtidigt känner jag att det idag inte kan finnas en enda jävel som inte har fått höra åtminstone fem gånger att man ALDRIG ska lämna ut sitt bankid till någon som ringer.

Och då vill jag tillägga att jag tycker att det är skit att bankid ska behövas överallt.
Citera
2022-11-29, 22:25
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Förstår vad du säger och en del av mig vill hålla med. Men samtidigt känner jag att det idag inte kan finnas en enda jävel som inte har fått höra åtminstone fem gånger att man ALDRIG ska lämna ut sitt bankid till någon som ringer.

Och då vill jag tillägga att jag tycker att det är skit att bankid ska behövas överallt.

Bankerna sprider också förvirring då dom till helt nyligen menade att det händer att dom ringer upp kunder. Det man då ska göra som kund är att förvissa sig om att det verkligen är banken som ringer. Jag tycker bankerna ska vara tydliga med att dom aldrig ringer till sina kunder i någotsomhelst ärende. Bank, ett trubbigt verktyg.

Mike Pence
Citera
2022-11-29, 23:18
Medlem
Traffe!s avatar
Dom behöver göra små justeringar som förhindrar bedrägerierna direkt!

Vi har lösningarna, varför lyssnar dom inte?
Citera
2022-12-05, 23:40
Medlem
Traffe!s avatar
För att skapa ett nytt mobilt bankID på Handelsbanken krävs dosa + sladd.
För att höja swishgränsen på handelsbanken till 150 000kr krävs dosa + sladd.
Citera
2022-12-06, 10:57
Medlem
Gynekologstols avatar
Enligt mitt sätt att se på saken så ligger problemet främst hos den äldre generationen. Det var de som släppte in bedragarna i Sverige, och det är de som under 30 år har struntat i att lära sig grundläggande datorhantering. Lösningen heter förvaltarskap.
Citera
2022-12-09, 15:04
Medlem
Har fått svar från Ica-banken:

Vad bra att du kontaktar oss om detta.

Dina synpunkter är viktiga och jag tar självklart vidare det till berörd avdelning.

Det är olika parametrar via BankID:t som styr vilken typ av identifiering som krävs när du ansöker om Mobilt BankID. Om du får upp information att vi behöver identifiera dig med en ID handling behöver du ha följande för att kunna slutföra din ansökan:

- Ett giltigt svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort.
- En enhet som har aktiverad NFC läsare.

Anledningen till att det är endast svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort som fungerar är för att de har det chip som krävs för att BankID appen ska kunna läsa av ID-handlingen. NFC läsare behövs i enheten för avläsningen ev chipet ska kunna utföras. Kravet på vilka ID-handlingar som fungerar för en digital ID kontroll bestäms alltså av BankID och inte av oss på ICA Banken.

Önskar du mer information om hur och varför ID kontrollen utförs vid ansökan om Mobilt BankID kan du gå in på följande sida:

https://support.bankid.com/sv/fragor...ra-id-handling

Mer information om vilka systemkrav som finns kan du om läsa på BankID:s hemsida:

https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav

Du är välkommen att kontakta oss igen om det är något mer vi kan hjälpa till med.
Citera
2023-01-16, 17:02
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Har fått svar från Ica-banken:

Vad bra att du kontaktar oss om detta.

Dina synpunkter är viktiga och jag tar självklart vidare det till berörd avdelning.

Det är olika parametrar via BankID:t som styr vilken typ av identifiering som krävs när du ansöker om Mobilt BankID. Om du får upp information att vi behöver identifiera dig med en ID handling behöver du ha följande för att kunna slutföra din ansökan:

- Ett giltigt svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort.
- En enhet som har aktiverad NFC läsare.

Anledningen till att det är endast svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort som fungerar är för att de har det chip som krävs för att BankID appen ska kunna läsa av ID-handlingen. NFC läsare behövs i enheten för avläsningen ev chipet ska kunna utföras. Kravet på vilka ID-handlingar som fungerar för en digital ID kontroll bestäms alltså av BankID och inte av oss på ICA Banken.

Önskar du mer information om hur och varför ID kontrollen utförs vid ansökan om Mobilt BankID kan du gå in på följande sida:

https://support.bankid.com/sv/fragor...ra-id-handling

Mer information om vilka systemkrav som finns kan du om läsa på BankID:s hemsida:

https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav

Du är välkommen att kontakta oss igen om det är något mer vi kan hjälpa till med.

Men om det nu bestäms av BankID hur kommer det sig att det går bra att det på Nordea och Swedbank går bra att skapa bankIDn med en simpel dosa utan att behöva identifiera sig med ID handling.
Citera
2023-01-19, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traffe!
Det har skett en markant ökning av bedrägeribrott i Sverige de senaste åren – framför allt när det kommer till bank-id-kapningar.

Under perioden maj 2020 till maj 2021 fick nära 200*000 svenskar sin identitet kapad.

Bank-id-kapningar har ökat från noll till nio procent på tre år, enligt Mysafety försäkringars årliga rapport baserad på en Sifo-undersökning.

Nu är det så att min morfar blivit uppringd av någon som uppgav sig vara från banken och lurade till sig flera hundra tusen kronor.

Hur gör vi för att få bankerna att införa bättre säkerhet mot bedragare som ringer och låtsas vara från bank/polis och lurar våra äldre? Vi behöver skydda vårt folk mot dessa bedragare. Banken gör inget åt saken och låter det ske utan att införa bättre säkerhet i deras system!

Sverige som ska anses som ett av de säkraste länderna inom digitalisering, men det är super enkelt för en bedragare att ringa upp och lura våra gamla på flera 100 tusen kronor.

Hur gör vi för att få bankerna att verkligen införa skydden som är lämpliga för att de inte ska kunna komma åt BankID?
Var det hans bank id på fil som blev kapat eller hans mobila bank id?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in