Citat:
Ursprungligen postat av
BRASKAMINSKI
Om jag får gissa så skulle jag inte tro det utan det är nog Peymans sätt att greppa efter ett halmstrå i försvarsväg. Försvarsadvokaten behöver inte nödvändigtvis ta hänsyn till allt som åklagaren sagt utan man kan angripa det man tycker är åklagarens svagheter som tex "Vilka ryssar? När träffade vi ryssar? När fick vi pengar? Bilderna jag tog på jobbet var bara för att utföra jobbet bättre" etc.
Det kanske bara är indicier åklagaren har: foton av dokument, spår av krypterade enheter, Payams märkliga anteckningar med Russki, idéer om "dead drops", Payams googlingar om spioneri när Peyman blir gripen. Att slå sönder en hårddisk är ju inget brott i Sverige men i det här sammanhanget är det märkligt. Det är även märkligt att båda bröderna vid något tillfälle helt slutar att svara på frågor under förhöret. Sedan finns ju de där summorna som Peymans kompis fört över till honom. Kompisen hade förstås "glömt" vad det var för pengar det handlade om.
Åklagaren har väl lite att bita i och det vet Peyman om.
Jag hoppas att det finns mer än det som syns i FUP. Obehörig befattning på Peyman känns rätt uppenbart. Men i övrigt är det vi ser i FUP enbart indicier. Har svårt att se att åklagaren skulle väcka åtal endast på det materialet. Häkta ja, men åtala för spioneri. Det måste finnas mer.
Det går ju dock att komma en bit med det. Utredningen hos Säpo har ju enligt uppgift pågått ett bra tag. Och 2017 blev Peyman misstänkt när förundersökning öppnades mot honom. Säg att man exempelvis kunnat leda i bevis att händelser i Säpos verksamhet, misslyckade operationer exempelvis, kan kopplas till röjd info som Peyman haft tillgång till. Genom att utesluta andra kan man då få rätt robusta indicier.
En annan intressant del av fupen är när man pressar Payam om besök på ryska ambassaden. Där Payam verkar få hjärnsläpp av nervositet och försäga sig. En hel del stycken är överstrukna även här. Kan det finnas skäl att hemlighålla delar av Säpos spaning här? Reagerade också på att det förekom uppgifter i media och Säpos pressmeddelanden om att FRA bistått i utredningen. Rätt anmärkningsvärt kan man tycka.
Extremt känsligt, och kanske inte något man ens vill lägga in i en förundersökning.