2022-12-06, 11:58
Medlem
Jag har hrt att de var vanligt att "bestiga" tackor. Ofta yngre mn som inte hade tillgng till flickor krde p fr. Bra frstaupplevelse kanske. Finns beskrivet i en del litteratur. Bl.a berttar Ivar Lo-Johansson om egna erfarenheter. I andra lnder gr man fortfarande till gldjeflickor fre ktenskapet. P flashbacks sgs det att araber och afganer knullar getter.
Citera
2022-12-06, 12:03
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
P flashbacks sgs det att araber och afganer knullar getter.

Finns ju t.o.m. p film p YT s det r knappast nn flashbackskrna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Frr var det olagligt att beg sjlvmord men mnga var vldigt fattiga, alkoholiserade, utarbetade osv och ville ta sitt liv. De vgade dock inte gra det av rdsla fr att bli osaliga och inte begravas p kyrkogrden eller komma till gud. D kunde de istllet beg ett brott som gav dem ddsstraff. Tidelag var ett snt brott.

Det var faktiskt en av anledningarna till att man tog bort ddsstraff fr tidelag. Folk anvnde sig av brottet fr att s att sga f ett assisterat sjlvmord.

S ja, det var en av orsakerna till att s mnga dmdes fr tidelag. De var sjlvmordsbengna helt enkelt.

Edit: hr kan du lsa mer om det:

https://sverigesradio.se/artikel/4190516

Ja se mnniskan. Vi r allt en mrklig sort.
Citera
2022-12-06, 12:16
Medlem
Det var nog och r fortfarande vldigt vanligt bara man inte pratar om det.

Bara ta som exempel idag vilken ocean av sexleksaker som finns att tillg, frr fanns inte dessa och d fanns djur nra till hands som ett varmt hl att tmma i, ven idag d det finns hjlpmedel fr onani r tidelag rtt stort.

Ocks att jmfra med att mn knullar mn i fngelser/p btar ute till havs, inte fr att dessa tnder p mn utan fr att det finns ngot betydligt bttre n att runka, nmligen ett varmt hl.

Hur utbrett det var hos kvinnor frr r vl svrt att sga men att det r utbrett idag r ingen tvekan om.
Citera
2022-12-06, 12:26
Medlem
snooper123s avatar
Varfr har folk sex med djur?
r det s mnga som r sjuka i huvet eller r det bara en grej som vissa gillar?
Citera
2022-12-06, 12:31
Medlem
Palisongs avatar
Fick detta frklarat fr mig frut av ngon som var lite mer insatt att det var vanligt att man erknde sig skyldig till tidelag nr man egentligen begtt ngot annat brott, som hade lngt mer frdande konsekvenser n bter och skam.

Ett litet hack fr att slippa undan dden eller mgla bort i fngelse helt enkelt. Lt ju inte helt osannolikt, tyckte jag iaf.
Citera
2022-12-06, 13:22
Medlem
Fanns vl inga preventivmedel d, hade du redan 8-9 ungar att mtta var det vl mer lockande att g ut i ladugrden n till frun, fr den som trttnat p att lira skinnbanjo.
Citera
2022-12-06, 13:40
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
P 1600- och 1700-talet var det oerhrt vanligt med ddsstraff pga tidelag. Har lst ngonstans att under en period var det vanligaste brottet som ledde till avrttning just tidelag.

Dessa fakta fascinerar mig en gnutta. Hur kommer det sig att det var s vanligt p den tiden? Eller var det ens vanligt frekommande? Kanske r det mer ett uttryck fr den tidens bristande rttsskerhet? Var de avrttade i sjlva verket offer fr illasinnat skvaller och ryktesspridning? En slags hxprocess riktat mot mn?

Jag har sjlv inga frutfattade meningar, utan undrar genuint om det var vanligt frekommande och i s fall varfr?

Intressant, dessutom borde det varit brist p mn pga alla konstanta krig och drmed finnas kvinnor till vers.
Citera
2022-12-06, 13:46
Bannlyst
Vore intressant med lite fakta i frgan.
Citat:
P 1600- och 1700-talet var det oerhrt vanligt med ddsstraff pga tidelag. Har lst ngonstans att under en period var det vanligaste brottet som ledde till avrttning just tidelag.
Det fetade sger ju ingenting om hur utbrett fenomenet var. Om det ex. var ett av f brott som ledde till ddsstraff s skulle det kunna betyda att knappt ngon dmdes fr det och det skulle nd vara "det vanligaste brottet som ledde till avrttning".

Jag vet fr lite fr att kunna uttala mig, men jag blev nyfiken.
Citera
2022-12-06, 14:11
Medlem
rawsezxs avatar
Malin Matsdotters (enda kvinnan att brnnas levande p bl fr hxeri) man, Erik Nilsson blev anklagad av sin dotter fr tidelag och avrttad fr detta r 1668, tror det r P3 historia som har en bra dokumentr om Malin och hennes familjs frehavanden, dock mer inriktad gllande hxprocessen, men enligt uppgifter s ska han varit sjlvmordsbengen, sen om tidelag verkligen utfrdes av honom tljer inte historien.

Vi kan nog faststlla att rttsamhllet inte var topnotch under denna tidsperiod. Att ha varit en utbling, tnkare eller rent allmnt en udda person gjorde nog att man lg i riskzonen rejlt gllande falska vittnesml, illvilliga rykten och annan smutskastning.

Edit:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Malin_Matsdotter
https://sverigesradio.se/avsnitt/mal...nd-pa-haxbalet
Citera
2022-12-06, 14:20
Medlem
Tidelag sker dagligen, knner du en kvinna med en stor hane-hund s r det stor chans att hon har sex med djuret. Vldigt vanligt bland kvinnor och deras hundar idag.
Citera
2022-12-06, 14:39
Avstngd
Lund-NoGo-zones avatar
Dmdes vl en kt-svensk ko-kn*llare fr ngra r sedan, ngon som minns och kan lnka?

Vrldens mest knda tidelagare r vl danskan Bodil Joensen som p 1970-talet, nr jag var liten, frekom i alla extra snuskiga tidningar efter att hon varit med i filmen Animal farm. D var det tilltet att slja dessa tidningar i sex-affrer, liksom barnporr. Hon tog livet av sig, just saying.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-06 kl. 14:42.
Citera
2022-12-06, 14:43
Medlem
448s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-sex-med-gris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in