2022-12-11, 15:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Och en av statens huvuduppgifter är bla elförsörjningen, precis som övrig infrastruktur som vägnät, järnvägar mm

Det behöver inte gå ned vinst, precis som att polisen inte heller går med vinst.

Det är inte speciellt många som röstar borgerligt för att spendera folks pengar på planekonomi.
Citera
2022-12-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
Three mile island - ingen dog av strålning
Tjernobyl - en militär reaktor som aldrig någonsin överhuvudtaget hade fått starta upp i väst, och som vanligt dåligt genomförande och kvalitet i forna sovjet, de dricker nog för mycket vodka bland annat
Fukushima - ingen dog av strålning däremot cirka 11 000 av tsunamnin

Och alla bor kvar Fukushima och hur mycket kommer katastrofen kosta i Japan?
Citera
2022-12-11, 15:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Ja den logiska investeringen rent ekonomiskt är att smälla upp vindkraftverk och sälja elen till Europa när det blåser i Sverige. Helst då via ett transportsystem som nån annan pröjsar för.

Frågan är vad detta har med svensk energipolitik att göra. Den politiken skall väl gå ut på att ha en stabil tillgång på el.

Vare sig man vill smälla upp en förfulande och högljudd vindkraftspark eller bygga ett krärnkraftverk med oro för kringboende så bör vi ställa motkrav som att man skall ha en någorlunda stabil leverans av el för konsumtion inom landets gränser.

Du menar att Sverige inte ska kunna köpa el från utlandet heller eller?
Citera
2022-12-11, 15:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Vi behöver förstatliga elproduktionen och elnätet. Då slutar våra problem inom kort.

Rösta på vänstern då.
Citera
2022-12-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Precis!
Globalisterna kör "all-in" propaganda istället för att leverera!
Allt de hittar på om hans hälsa mm.

Tror aldrig Putin skrattat så mycket nånsin som när han får info om läget i europa just nu..haha

Hur tror du hans invånare själva har det ? Ligger fulla i en skyttegrav i ukraina helt apata.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte speciellt många som röstar borgerligt för att spendera folks pengar på planekonomi.

Landets energiförsörjning har inget med planekonomi att göra, patetiskt försök att vara rolig.

Men då antar jag att du tycker all sjukvård, plus, försvar, vägnät också ska drivas med marknadskrafter?

Vet du ens vad en stat är?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Möjligt att ryzzen har kört en påverkansoperation och utnyttjat miljötalibanerna för att förstöra vår miljövänliga elproduktion o bli beroende av ryzzka fossila energislag.

Vindkraft kräver ju gaskraft när kärnkraften avvecklas.
Tänk att det finns ett svar på allting..
som vanligt när en globalistförrädare öppnar glappkäften finns ingen gräns för idioti!
Herredjävlar..
Citera
2022-12-11, 15:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Du vet att intermittens kraft är definitionen av vind och solkraft. Kärnkraft är inte intermittenskraft och kan därför aldrig inkludera detta...

Så då får du väl hitta på ett annat ord för den typ av avbrott som tre svenska reaktorer är utsatta för just nu och vad den gör med elpriset. Hade det varit bättre om Sverige inte haft någon vindkraft nu enligt dig? Kanske ännu bättre om folk inte haft solceller och batterilösningar hemma så alla har det riktigt lika gråsossedåligt som dig?
Citera
2022-12-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melbax
Hur tror du hans invånare själva har det ? Ligger fulla i en skyttegrav i ukraina helt apata.
De kämpar tappert för att slå ut galenskapen, globalisterna och en terrorregim! Inget annat!

Titta dej omkring och se hur Sverige och europa förfaller... säger det inte dej nånting. ??
Citera
2022-12-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag spekulerar i att du inte bor i Norrland och inte vet att det är ett stort miljöingrepp när en älv demoleras? Inga älvar kvar är alltså ditt förslag för att förbättra miljön?

Vad sägs om analogin Kärnkraft i fjällen? Då är du också säker och slipper se problemen.

Du bara gissar saker om mig - sluta med det så går det säkert bättre i dina försök till analyser. Har jag sagt något om förbättra eller försämra miljön? Jag diskuterar om kärnkraft eller något annat är lösningen för vårt framtida energibehov på grund av höga elpriser (elbrist). En sak är säker kärnkraft är inte lösningen för det som händer nu och vi har svårt att höja produktionen i något energislag. Det enda vi kan göra i vår närtid är att spara el.

Ett skäl till att vi har höga priser nu är att reaktorer står stilla.
Citera
2022-12-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Alla som säger åt andra att Det är bara att sänka din energikonsumtion, utan att göra det själv, är hycklare.

Det är faktiskt riktigt svårt att spara 10% energi. Det innebär att du inte kan köra och hälsa på mormor i helgen och måste dra in en dusch i veckan.

10% det klarar de flesta (beroende på hur effektiv man varit innan, men när elen kostar 100% mer så hjälper det inte så mycket ekonomiskt direkt.
Citera
2022-12-11, 15:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Landets energiförsörjning har inget med planekonomi att göra, patetiskt försök att vara rolig.

Jo om den är nationaliserad är den planekonomisk, slå upp ordet om du inte fattar.

Citat:
Men då antar jag att du tycker all sjukvård, plus, försvar, vägnät också ska drivas med marknadskrafter?

Nej, jag är inte libertarian. Jag är politisk centrist liksom majoriteten. Jag vill ha en del saker kollektivistiska och en del saker privata. Jag föredrar dock att betala lägre kostnader för privatproducerad el än högre kostnader. Jag vill inte att staten använder mina skattepengar att bygga skrytbyggen oavsett i vilken sektor det handlar om och jag tror inte att politiker förstår såna här saker eftersom det lett till den här typen av situation vi är i nu. Jag tycker att elpolitiken skall styras liksom det mesta annat av teknokrater som har en evidensbaserad policy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in