Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-12, 08:59
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
hur omtyckta det nya blocket kan bli ändå ska bollarna börja att tappas. Jag förstår det verkligen inte.

Sen efterfrågar jag rejäl kunskap, om det nu finns något sådant här. Om regeringen har sagt något mer om hela elförsörjningsfrågan? Har dom nåt ess i rockärmen som jag personligen inte hört om? "Snabbstartad" elförsörjning osv.?

Oh ja det har de men de kommer inte att använda det för det är meningen att det ska se ut så här. Det finns 1540 Megawatt avstängd oljekondens i södra delarna av landet som kan slås på med 1-2 veckors varsel eftersom kraftverken är lagda i malpåse. Dessutom så exporterar vi ström till Polen trots att strömmen där kostar hälften av vad den kostar i SE 4. Den strömmen går vidare till Tyskland. Vi hade kunnat köpa 600 MW därifrån istället. Inget av regeringspartierna inklusive SD har nämnt något om detta. Dessutom så rivs vattenkraftverk och kraftvärmeverk över hela landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Totalt ofattbart faktiskt, jag vet att det finns en rejält stor del av befolkning som VET att det är skit med invandringen, skit med kriminaliteten, skolan, energiförsörjningen och har varit det extremt länge. Ändå skiter de fullständigt i att ändra sig, även om det bara skulle varit för nån annan och inte sig själv. Istället lägger man en jävla lapp vart fjärde år som ingenting och skiter totalt i att engagera sig, jag kan faktiskt inte förstå det.....

Som jag skrev i ett annat inlägg, talar man med en vanlig svensson är den vanligaste responsen "Jaaaaa det är ju illa/tråkigt/dåligt men jag har mitt så jag behöver inte bry mig". Talar man med en äldre svensson är responsen antingen likadan eller "2030, då kommer jag att vara 90+ år (dvs troligen död)" dvs det berör inte honom. Det läbbiga är när man får höra sådana svar från människor man vet har barn och barnbarn. "Mamma och pappa importerade tre miljoner niggers och blattar så vi kunde godhetssignalera om hur moraliskt överlägsna vi är, ha det så kul barn och barnbarn, vi checkar ut om några år, ni får hitta något nytt att godhetssignalera över, det är ert problem nu, vad sägs om att testa det här nya med klimat och koldioxid? Ska funka skitbra enligt de som testat!"

Genomsnittssvensken ser sig alltså inte som en del av samhället utan någon som flyter ovanpå och som därför inte behöver bry sig. Alternativt är han en extrem me myself and I hedonist som bokstavligen skiter i vad som händer i en framtid då han dött av ålderdom. Det är inte underligt att det går rakt ner i skiten när majoriteten av svenskarna består av oansvariga vuxenbarn som griper efter varje ursäkt för att inte ändra sin verklighetsuppfattning. De måste bokstavligen förlora precis allt de har innan de börjar fundera över om något, möjligtvis, är fel med hur de tror världen fungerar, för deras första ursäkt kommer att vara "jag förtjänar inte det här för jag gjorde ju allt som de sade att man skulle göra", som den där blattevurmande PK-dåren från Lund som köpte ett hus söder om Stockholm och fick gängblatteskjutningar utanför porten.

Ett massivt problem är att när man förklarar för svenne att han blivit lurad så är hans reaktion ilska för man kan inte lura svenne för svenne är smart och säger man att svenne har blivit lurad, då implicerar man att både den som lurat och man själv är smartare än svenne för den ena har lurat svenne och den andre har duckat för att bli lurad. Svennes respons blir då "DET ÄR EN KONSPIRATIONSTEORI!" och jag är inte alls dum, det är DU som är dum som fallit för (antisemitiska) konspirationsteorier! Svennes ego är så massivt stort att det blockerar alla försök till upplysning.
Citera
2022-12-12, 09:11
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Varken elektrolysörer eller bränsleceller är några högvolymprodukter, så de är inte särskilt optimerade.
Tittar man på potentialen lär det gå att få ned förlusterna för en round trip över vätgas till 20%.

Dvs om en lagringstjänst köper el för 30 öre/kWh så kan dom sälja lagrad el senare för ca 36 öre/kWh plus vinst och lagringskostnad. Och att lagra vätgas i bergrum är billigt.

Dvs man skulle med vätgaslagring framöver kunna hålla ett pris som varierar över dygnet och året med kanske +-5 öre.

Vad gäller solpaneler så finns också en enorm utvecklig på att förbättra verkningsgrad. Och sänka tillverkningskostnad.
Där kan vi nog vänta oss stora förbättringar även i närtid.

Så det finns förutsättningar för att vi i framtiden kan producera all el vi behöver med solpaneler och lagra i bergrum i form av trycksatt väte. Och det borde inte behöva kosta speciellt mycket.
Bergrummen kan finnas utspridda över hela landet. Och då får vi också en förhöjd feltolerans.

Elektrolys av vatten till vätgas är cirka 70% effektivt. En bränslecell är 50-60% effektiv. Dvs du får tillbaka mellan 35 och 42% av den vindkraftsel du stoppade in. Förluster tillkommer. Vätgasdrömmen från vindkraft är bara en dröm.
Citera
2022-12-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är inga problem att snabbreglera kärnkraft, det går utmärkt att göra det i kärnkraftsdrivna fartyg. I och med att tvärsnittet för värmeöverföring till vattnet i en kärnreaktor är tredimensionellt istället för tvådimensionellt som i en vanlig ångpanna så kan ångproduktionen i en reaktor växla enormt snabbt. Den huvudsakliga begränsande faktorn skulle vara hur mycket acceleration ångturbinen tål. Tryckskillnaden och vridmomentet i turbinen skulle bli makalöst när den går från stillastående till 3000 megawatt inkommande termisk energi i form av ånga på några sekunder. Det går att konstruera och dimensionera turbinen för detta.

Vindkraftsel kan inte regleras alls, eftersom den består av massor av små generatorer som producerar oreglerbar ström med olika frekvens som sedan måste summeras ihop genom konvertering till likström. Det går dock att konstruera en syntetisk synkronisator genom att ha en enorm likströmsmotor som svänger runt ett enormt svänghjul i 3000 varv per minut (=50 hertz). Den här manicken kommer sedan att synkronisera mindre växelströmsgeneratorer i det lokala nätet genom att utmana dem på en slags elektrisk dragkamp och vinna över dem. Det är det som är innebörden av "synkronisering".

Vi kan också tänka oss ett framtida elnät som är högspänningslikström hela vägen ner till kvarters, hus eller lägenhetsnivå, och det är först där som en konvertering till växelström sker. Då behövs ingen central synkronisering. En sådan jätteombyggnad skulle förstås kosta en del i form av nya transformatorer.

Alltså, energidebatten skulle låta helt annorlunda om mongon, lekkvinnor och vaginamän stängdes ute från den och bara ingenjörer tilläts diskutera. En av de flitigaste tråddeltagarna är ett ökänt mongo som inte kan skilja på kilowatt och kilowattimme, och som tidigare förespråkade produktion av flytande luft som energilagringsmedium, trots att den teoretiska effektiviteten är maximalt 21% och en praktisk försöksanläggning hade en återvinningseffektivitet på 7%. Dvs lägger man in 100 kwh elström för att tillverka flytande luft, får man tillbaka 7 kwh elström sedan. Det är bara lite mer effektivt än att elda för kråkorna. Användaren spammade den här iden i flera månader innan jag gjorde mig besväret att undersöka hans påståenden och sänka dem.

Det är i princip omöjligt att ha med vanliga småhjärnade svenssons i diskussioner om allt möjligt för deras verklighetsuppfattning är av TV och tidningar så enormt felvrängd att de är närmast psykotiska. En i tråden deltagande tokjävel vägrar i andra trådar förstå att tokjäveln behöver käka medicin resten av livet på grund av att tokjäveln injicerat sig med mRNA/DNA vaccin, detta oavsett hur många labbrapporter och tekniska rapporter man kan hänvisa till. Varför? För att TVn har sagt till tokjäveln att det är "konspirationsteorier". Läsa labbrapporter och tekniska rapporter? Vem? Jag? TV har redan berättat allt jag behöver veta!

Med ett så uselt, lättförlett och framförallt massivt oseriöst människomaterial finns det helt enkelt ingen lösning som ryms inom ramen för ett demokratiskt system. Det är en svensk Hitler, eller Caesar, eller Stalin som kommer att återställa Sverige till ett fungerade samhälle igen.
Jag har kollat upp det där nu.

U-båtar har en betydligt lägre effekt och man kan lättare kyla bort den effekten vid minskat effektuttag.

Du är behäftad med Dunning-Kruger.
Citera
2022-12-12, 09:18
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Norska regeringen stöder egna befolkningen med 90% av kostnaden som överstiger 70 öre/kwh. Så om elen kostar 4,5 kr/kwh, betalar man endast 1,08 kr/kwh. Varför kan inte Sverige införa likande lösning? Bor högt uppe i landet, just nu -18° ute med
timavtal och direktverkande el, härliga tider.
Citera
2022-12-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Norska regeringen stöder egna befolkningen med 90% av kostnaden som överstiger 70 öre/kwh. Så om elen kostar 4,5 kr/kwh, betalar man endast 1,08 kr/kwh. Varför kan inte Sverige införa likande lösning? Bor högt uppe i landet, just nu -18° ute med

Norge är ett betydligt rikare land än Sverige.
Citera
2022-12-12, 09:26
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag hörde att pizzerian på mitt område skulle behöva ta 200 kr / pizza för att gå med vinst.
Som det är nu går det med förlust och dom funderar på att lägga ned.

Får en att fundera på hur många restauranger som funderar på samma sak.
Det är ju inte direkt prio 1 att ta med familjen på 5 personer och bränna en 1300 spänn för att man inte orkar laga middag när man måste betala en elräkning som är 4 gånger högre.

Dom tiderna är nog över.
Citera
2022-12-12, 09:26
Medlem
Citat:

Norge är inte med i EU.
Citera
2022-12-12, 09:32
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är helt sinnesjukt. Nu har man i flera års tid politiskt och moraliskt pressat alla att köpa/leasa elbil och nu kostar det i princip mer att "tanka" elbilen än en vanlig bensindriven.

Köpte du inte elbilen för att rädda planeten mot klimatbluffen?

Det som händer är ju minst sagt ironiskt. Och underhållande.
Citera
2022-12-12, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Nej, redan 2014 började man tala om att vi går mot europeiska elpriser i Sverige. Höga elpriser och otillförlitlig elförsörjning har länge varit ett faktum på kontinenten, vilket förvärrats av Tyska DDR-agenten Angela Merkel som tillsammans med gröna partier runt om i Europa, inkl. Sverige, beordrat nedläggningen av kärnkraften till förmån för vindkraft och rysk gas.

Längs ned är viktigaste stycket i wikipedia-artikeln du delade;

Hurvida de röd-gröna partierna är i maskopi med Putin och Merkel i syftet att försvaga Europas motståndskraft får bli ett diskussionsämne för en annan tråd.

Tvärtom är det nationalistiska partier i EU, bl.a. i Ungern, som har haft svårigheter att kritisera Ryssland. Även SD genom Putilov och genom att Jimmy inte kunde ta avstånd från Putin.

Röd-gröna partier vill minska oljeberoendet, vilket knappast ryssarna gillar. Dessutom har man försökt ersätta kolkraft med fossilgas, för att dess klimateffekt är mindre, och det råkar sammanfalla med rysslands intresse.
Citera
2022-12-12, 09:33
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Norge har djupa fickor pga olja absolut, det har inte svenska folket. Dags för svenska regeringen göra nåt.

Sist jag vart till Norge i höstas tankat diesel för under 20kr/l, plus har de momsfria elbilar som de staten står för momsen från olje pengarna, vw id3 för under 300t kr. Rätt väg att gå straffar inte fossila bilar med reduktionsplikt samtidigt står för momsen på elbilar.
Citera
2022-12-12, 09:35
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Norge är inte med i EU.
Det är de inte men de har fortfarande höga elpriser zon 2 och 5 över 4kr/kwh och andra runt 2,5-3kr /kwh.

https://euenergy.live/
Citera
2022-12-12, 09:36
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Norge har djupa fickor pga olja absolut, det har inte svenska folket. Dags för svenska regeringen göra nåt.

Sist jag vart till Norge i höstas tankat diesel för under 20kr/l, plus har de momsfria elbilar som de staten står för momsen från olje pengarna, vw id3 för under 300t kr. Rätt väg att gå straffar inte fossila bilar med reduktionsplikt samtidigt står för momsen på elbilar.

Lite roligt när du skriver att staten stod för momsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in