Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nja, nya dieselvärmare avger i princip bara koldioxid. Men det kan det bli för mycket av också.

Man kan köpa någon typ av värmebeständig slang och leda ut avgaserna genom någon ventil. Tror inte det är lämpligt att ha kvar dieselavgaserna i sovrummet nämligen..
Citera
2022-12-13, 11:08
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ersättningen var väl klar i mitten på november.
Det dom inte kude hålla var väl att pengarna skulle vara ute innan jul.
Till skilnad från den gamla regeringen som gav mig 2000 kr så blir detta 9500:-
Bränslet kommer att sänkas så snart dom sänkt reproduktionsplikten som Reinfelt + alla miljökäppar jobbar för att den ska höjas
Så det finns många som bromsar detta.

Fast det var inte det som det pratades om innan valet, inga retroaktiva elbidrag, utan ett pristak på elen i HELA Sverige, att ”om den kostade si och så skulle staten täcka upp med så många %”. Nuvarande förslag tar heller inte hänsyn till vem som bor i bostaden som kompenseras för förra årets elkostnad (kan vara en ny ägare) eller om den personen bundit till lågt pris och därför inte lider av elpriserna.

Att bränslepriserna skulle ner direkt var det också många som tog på orden. Sen att det såklart var omöjligt att genomföra direkt var det ingen som orkade vara öppen med.
Citera
2022-12-13, 11:13
Medlem
Men det är ju jättebra - det är ju förmögenhetsutjämnande - de riktigt fattiga har ingen el
o de med bättre ställt har massor med elprylar som kostar.

Ludmila Engström hade once upon time en juste stor kåk på Lidingö med golvvärme medelst
direktverkande el - denna kåk såldes sedermera av nästa ägare o var det året dyraste sälkvillan'
på Lidingö.

Själv är jag urförbannad för jag tvingats sätta av 50,000 till vinterns elräkningar.

Förbannade jävla skitsamhälle som tvingar folk att ha dator o el belysning spis mm utan
att kunna garantera el till vettiga pengar.

Ett antal personer - som inte kan sätta av 50 k som jag -kommer att hamna hos fogden o få
betalningsanmärkningar
Citera
2022-12-13, 11:13
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Använder du en bränslevärmare inomhus så kväver du både dig själv och din familj till döds under natten medelst kolmonoxid.

Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nja, nya dieselvärmare avger i princip bara koldioxid. Men det kan det bli för mycket av också.

Du har ju en avgaspipa du sticker ut genom fönstret/dörren och tätar.
Men för en hemmiljö är det nog inte att rekommendera ändå, det luktar alltid lite och du ska slabba med diesel osv.
Sedan blir det jävligt varmt och en jävla luftström i ett så litet utrymme. Det lämpar sig liksom för större lokaler typ verkstäder, maskinhallar och förråd.

De jag har använt har dessutom låtit en hel del. Det var ett stort jävla as, ett gammalt kocoverk. Nuförtiden kanske det finns mindre och behändigare saker.
Citera
2022-12-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men det är ju jättebra - det är ju förmögenhetsutjämnande - de riktigt fattiga har ingen el
o de med bättre ställt har massor med elprylar som kostar.

Ludmila Engström hade once upon time en juste stor kåk på Lidingö med golvvärme medelst
direktverkande el - denna kåk såldes sedermera av nästa ägare o var det året dyraste sälkvillan'
på Lidingö.

Själv är jag urförbannad för jag tvingats sätta av 50,000 till vinterns elräkningar.

Förbannade jävla skitsamhälle som tvingar folk att ha dator o el belysning spis mm utan
att kunna garantera el till vettiga pengar.

Ett antal personer - som inte kan sätta av 50 k som jag -kommer att hamna hos fogden o få
betalningsanmärkningar
Direktverkande el är hål i huvet, även med lägre elpriser eftersom det finns så effektiva värmepumpar numera.
Citera
2022-12-13, 11:16
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
Man kan köpa någon typ av värmebeständig slang och leda ut avgaserna genom någon ventil. Tror inte det är lämpligt att ha kvar dieselavgaserna i sovrummet nämligen..

Eller en så tokig uppfinning som ett avgasrör????
Citera
2022-12-13, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
30000 på en månad är svettigt.... Bättre ta tjänstledigt o flyga till Thailand än att värma.

Japp helt klart!
Citera
2022-12-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Blev väl ingen dubbling av elpriset i dag, vad gafflar ni om?

Jo! Vi är uppe i 997 öre vid kl 18! Så näst intill en dubbling.
Citera
2022-12-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Plusgrader och kraftiga byvindar i pipelinen…

Hade aldrig innan dec-22 hurrat åt det men det gör jag fan nu.. HURRA för slask och blås! 🙄
Citera
2022-12-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Tält är en väldig skillnad mot att som vissa i tråden tänkt göra sätta in dieselvärmare i villan. Lovar det blir diesellukt efter en dieselvärmare från Jula. Det finns high-end produkter som ger mindre lukt men då är gasolkaminen ett bättre val för dom flesta.

Ja, är den felkonstruerad så det läcker ut diesel/avgaser i luftkanalen kommer det att göra det, men luften passerar ju ett värmeelement, om det värms av el eller diesel har ingen betydelse.
Citera
2022-12-13, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombidetektiv
Till ditt försvar fick jag inte ett öre mer detta året i ökning, min far är min chef och han säger "du tjänar redan så bra "

Ja, små enskilda firmor funkar lite annorlunda. Jag jobbar i statlig myndighet. (inte pga lönen)
Citera
2022-12-13, 11:58
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
EU kan inte göra ett skit mot oss. Vi har dem i bollarna. Grälar de så stryper vi exporten bara.

Just nu importerar vi.

https://www.svk.se/en/national-grid/the-control-room/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in