Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-18, 14:33
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag har en bekant som tyckte att en liten restskuld på en större skatteskuld var tvistig och vägrade att betala. Efter avgifter och ränta så var skulden 18.000 kr fritt ur minnet.
SKV skickade fogden på honom då han visserligen hade miljoner på banken med ingen registrerad inkomst och utmätte hans hus, det höll på att bli exekutiv aktion. Den bekante föll till föga och löste skulden, fastigheten som utmättes var värd mer än 1 miljon.

Det låter ju helt sjukt, utmätningen och allt som hör till lär kosta i närheten av skulden om inte mer.

Bestred han skulden eller vägrade han betala som den tyske dåren i tråden? Intressant att de inte var på din bekantes bankkonto först. Det torde vara billigare att begära utdrag från banken än att värdera huset och driva auktion.
Citera
2022-12-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stablemaster
Om ni undrar hur R*becka hamnade i detta dårhus och hur hennes hat mot samhället och systemet frodades.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...--av-bakterien

Hur menar du nu?
Citera
2022-12-18, 14:34
Medlem
Smoerbultens avatar
Okej så Kronofogden har nu alltså värderat huset. Om de tvångssäljer huset blir dessa lirare bara utslängda i skogen eller hur fungerar det? Eller får de isf hjälp med att hitta någon annan bostad med tanke på ungen osv?

Weissbier!
Citera
2022-12-18, 14:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Det låter ju helt sjukt, utmätningen och allt som hör till lär kosta i närheten av skulden om inte mer.

Bestred han skulden eller vägrade han betala som den tyske dåren i tråden? Intressant att de inte var på din bekantes bankkonto först. Det torde vara billigare att begära utdrag från banken än att värdera huset och driva auktion.
Den enda myndighet som är riktigt effektiv i Sverige är Skatteverket och krånglar du med skatteinbetalningar så smäller det stenhårt.
Nu är min bekante duktig på att göra pengar men ingen jurist och för snål för att anlita hjälp. Hade han drivit tvisten om skulden på rätt sätt så hade det givetvis inte gått så långt. Nu tyckte han att han har ”rätt” och skickade gnällmejl och bråkade i telefon. Då fastställer myndigheten fordran och kör den till KFM för indrivning, har du inga inkomster att mäta ut så går man på egendom, bilen var skriven på hans farsa så det var bara en fritidsfastigheter kvar att hämta pengar ifrån. Pengarna låg i fonder både i Sverige och utomlands utom en mindre summa för löpande utgifter, sen hade han rätt mycket kontanter sedan en del försäljningar av grejer efter en separation. Givetvis hade min bekante fått ett stort stort överskott om fastigheten sålts men huset hade rykt om han inte köpt det från sig själv.
Jag antar att tysken inte har mycket till inkomster heller, skillnaden är att tysken inte som min bekante eg är hyfsat stadd vid kassa och lätt kunde lösa skulden.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-12-18 kl. 15:01.
Citera
2022-12-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Hur hade dom kopplat hundarna? Orkar inte se eländet
https://www.youtube.com/watch?v=RUCHt7xQ2iE
1 minut och 35 sekunder in i filmen, så ser man att kopplen är kopplade till samma lina som ett Y.
Detta ger en ökad risk för att hundarna skadas om någon trasslar in sig och den andre springer iväg.
Detta är absolut inte tillåtet!
Citera
2022-12-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Varför ska fogden värdera huset för ynka 153,000 i skuld?

Sen förändrar inte det att familjen verkar helt koko i skallen. Den andra videon där två kvinnor står framför en vägg och pratar om att någon blockerat dem på Facebook var omöjlig att titta på pga det eviga jamandet där de avbryter varandra och turas om att säga ”ja” melodiskt.

Ja vad tycker du?
Har dom inte inkomst i form av jobb eller bidrag som kan utmätas och saknar andra tillgångar, tycker du man bara ska stryka skulder då? Ganska logiskt att man får utmäta det dom har då, behöver man inte vara raketforskare för
Citera
2022-12-18, 15:14
Medlem
I en blogg från 2015 ser man en helt annan sida av Rebecca. Hon skriver om hästar, sitt hår, festande, häng vid poolen och att hon shoppar en Calvin Klein väska.
https://rebeccasjourney.blogg.se/2015/july
Citera
2022-12-18, 15:16
Medlem
Daria.Ms avatar
Vårdnadshavaren till barnet har störst chans att få boende förutsatt att barnet bor hos denne. Soc-lägenhet t ex. Men såna kryllar det ju inte av vad jag vet.
Övriga vet jag inte.
Jobbig årstid att vara bostadslös. Förstår inte varför man inte försöker lösa situationen istället för att stå och skrika och riskera att bli hemlös.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoerbulten
Okej så Kronofogden har nu alltså värderat huset. Om de tvångssäljer huset blir dessa lirare bara utslängda i skogen eller hur fungerar det? Eller får de isf hjälp med att hitta någon annan bostad med tanke på ungen osv?

Weissbier!
Citera
2022-12-18, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mousemike
Ja vad tycker du?
Har dom inte inkomst i form av jobb eller bidrag som kan utmätas och saknar andra tillgångar, tycker du man bara ska stryka skulder då? Ganska logiskt att man får utmäta det dom har då, behöver man inte vara raketforskare för
Fastigheter är ju smidigt också då det ger en fin slant (om det inte är belånat till taknocken) och står ju fint där det står och kräver ingen vidare hantering än ett besök och en auktion. Det är ju inte som att KF väljer hur du ska betala förrän du väljer att inte betala. Om det inte finns fordon, konst, juveler eller andra lätt omsatta kapitalvaror så är ett hus utmärkt i brist på reda pengar.
Citera
2022-12-18, 15:27
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta

peter plötze. Plötze betyder Mört. Frågan är om det är ett namn eller ett alias?
Han pratar om fiske och har fiskegrejer i sitt rum i huset, säger att han vann nåt fiskerelaterat i SM 2012.
Antar att det är hans nickname bland fiskare. Mört-Peter, om han varit svensk.
Citera
2022-12-18, 15:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Pappan visar i detta avsnitt
https://www.youtube.com/watch?v=_8bFRfj7o7c

upp ett pass (eller körkort?) från forna DDR (ca 15:00 min in) så han verkar ha växt upp i DDR?
Hade lite svårt att hänga med i vad han menar, den tyska brytningen gör det inte bättre.

Nu blir jag ännu mer säker på att han är gammal Baader-Meinhof.
Det kan ju inte finnas någon annan bakgrund på en gubbe med alla dessa givna attribut.
Tyska federala polisen bör nog meddelas om honom. Kan ge mig fan på att han varit sökt på 90-talet.
Citera
2022-12-18, 15:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daria.M
Vårdnadshavaren till barnet har störst chans att få boende förutsatt att barnet bor hos denne. Soc-lägenhet t ex. Men såna kryllar det ju inte av vad jag vet.
Övriga vet jag inte.
Jobbig årstid att vara bostadslös. Förstår inte varför man inte försöker lösa situationen istället för att stå och skrika och riskera att bli hemlös.

Tjejerna har klart och tydligt deklarerat att man absolut inte kan jobba för någon annan, ens om man tjänar pengar på det.
Dom tycker det är helt sjukt med innebörden av jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in