Citat:
Ursprungligen postat av
kodapan
Det låter ju helt sjukt, utmätningen och allt som hör till lär kosta i närheten av skulden om inte mer.
Bestred han skulden eller vägrade han betala som den tyske dåren i tråden? Intressant att de inte var på din bekantes bankkonto först. Det torde vara billigare att begära utdrag från banken än att värdera huset och driva auktion.
Den enda myndighet som är riktigt effektiv i Sverige är Skatteverket och krånglar du med skatteinbetalningar så smäller det stenhårt.
Nu är min bekante duktig på att göra pengar men ingen jurist och för snål för att anlita hjälp. Hade han drivit tvisten om skulden på rätt sätt så hade det givetvis inte gått så långt. Nu tyckte han att han har ”rätt” och skickade gnällmejl och bråkade i telefon. Då fastställer myndigheten fordran och kör den till KFM för indrivning, har du inga inkomster att mäta ut så går man på egendom, bilen var skriven på hans farsa så det var bara en fritidsfastigheter kvar att hämta pengar ifrån. Pengarna låg i fonder både i Sverige och utomlands utom en mindre summa för löpande utgifter, sen hade han rätt mycket kontanter sedan en del försäljningar av grejer efter en separation. Givetvis hade min bekante fått ett stort stort överskott om fastigheten sålts men huset hade rykt om han inte köpt det från sig själv.
Jag antar att tysken inte har mycket till inkomster heller, skillnaden är att tysken inte som min bekante eg är hyfsat stadd vid kassa och lätt kunde lösa skulden.