Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-18, 16:20
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Varför ska fogden värdera huset för ynka 153,000 i skuld?

Sen förändrar inte det att familjen verkar helt koko i skallen. Den andra videon där två kvinnor står framför en vägg och pratar om att någon blockerat dem på Facebook var omöjlig att titta på pga det eviga jamandet där de avbryter varandra och turas om att säga ”ja” melodiskt.
Bra fråga om de 153 000. Så här tror jag att det kan vara: gubben är en fattiglapp. Han är väl psyksjuk och kan inte bo på annat sätt an på denna leråker i skogen. Huset har sålts mycket billigt som ett renoveringsobjekt och kostade bara strax över gränsen för vad gubben kunde få ihop.

Men inte fan kan han renovera. Han kan köra taxi inget annat. Jag såg videon där soc var besökte. Jävla sockärring hon morotsröd i arbetarbyxor. Men hon var inte rädd för hundar. Bra. Dom där jävla bestarna används tydligen för att skrämma besökare med. Det var ju lika illa när snuten var där med fogden. Är ledningarna kapade + att toa saknas så är det nog inte värt mycket mer än 153000 om ens det. Det är så gott som obeboeligt.

Jaja. Jag fick klart att "pappa" var Lisas far och inte Josefs. Fy fan att slösa bort timmar med att titta på dom här filmerna Riktiga tidstjuvar. Det börjar kännas meningslöst. Hur som helst tror jag inte gubben har nåt missbruk. Titta på ögonvitorna. Är dessa vita och fina så brukar det vara grönt. Miissbruk av vilken substans som helst ger leverpåverkan vilket resulterar i ögonvitornas grumlighet. Hans ögon är klara när han tittar in i kameran.

Men att han är psyksjuk håller jag öppet för. Lisa är hans dotter. Stackars kvinna. Har tydligen växt upp med denne far. Var finns mamman? Hon säger en sak i slutet av filmen med sockärringarna. Hon nämner att Josef har två mammor. Då är dom nog lebbor som kört med insemination iaf. Då blir det svårare för Rebecca att få tillbaks släkten och Josef får börja leta efter pappa när han är 18 med hjälp av DNA. Var det i Australien de började böga?
Senast redigerad av Starback 2022-12-18 kl. 16:25.
Citera
2022-12-18, 16:21
Medlem
samtidsspeglings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoerbulten
Okej så Kronofogden har nu alltså värderat huset. Om de tvångssäljer huset blir dessa lirare bara utslängda i skogen eller hur fungerar det? Eller får de isf hjälp med att hitta någon annan bostad med tanke på ungen osv?

Weissbier!

Vet inte om det i detta fall är bekräftat att barnet bor i huset, och att de saknar andra möjligheter till bostad, men:

- När det finns barn i hushålle och ett ärende om vräkning inkommer till Kronofogden, blir socialen alltid inkopplade och de gör sitt bästa med att hjälpa familjen.

- Det finns en politisk ambition sedan Reinfeldt-regeringen att inga barnfamiljer ska vräkas men det händer fortfarande då och då. Nollvisionen är något som de flesta kommuner anammat.

- Barn i hushållet är en omständighet som rätten ska beakta, men det finns ändå en möjlighet juridiskt att vräka barnfamiljer. Det kan ha blivit svårare iom Barnkonventionens införande, har inte koll på ny praxis, men här ser vi ett exempel på att det inte är omöjligt.

- Vad som krävs, hur det ska handläggas och vad som händer efter ev. vräkning skiljer sig mellan kommuner.

- Totalt tror jag det är runt 3-400 barn som vräks årligen. Det finns dock rätt många kommuner som lyckats se till att 0 barnfamiljer vräkts, åtminstone inte blivit bostadslösa, de senaste åren.

- Det är lite olika processer om det handlar om hyresrätt (och skulden är hyresrelaterad) eller privatägd bostad.

- Man kan få olika former av avbetalningsplaner där man får en förvaltare som ansvarar för ens ekonomi, då får man endast pengar nog till det som i folkmun kallas "existensminimum" medan resten av ens inkomster går till att betala av skulder.

- Självklart så gör Kronofogden så att de utmäter det minst viktiga först, och bostad är ju det allra mest viktiga, så det är verkligen ett sista alternativ. Ett exempel är om man behöver bil till jobbet så får man ha kvar den - men är det en Porsche kanske den utmäts och man får då köpa en skruttbil för att ta sig till jobbet.

- Eftersom det i detta fall "bara" handlar om 150 lax lär det vara så att bostadsinnehavaren knappt haft några inkomster och inte varit samarbetsvillig.

- Detta är verkligen aldrig en process som sker under en natt, det är många brev, möten, erbjudanden om ekonomiskt & socialt stöd och rådgivning innan Kronofogden kommer för utmätning.

Klart är i alla fall att det är ett problem som är mycket svårt att hantera. Det är inte säkert att det är etiskt rätt att låta en barnfamilj bo kvar oavsett vad - nånstans måste samhället markera att föräldrarna måste ta ansvar för familjens ekonomiska situation, inte minst när de (åtminstone när det sköts rätt) som sagt får många möjligheter till stöd. Att strunta i det måste få konsekvenser. Samtidigt är det inte heller etiskt försvarbart att ha familjer och skolpliktiga barn på gatan. Idealfallet är att kommunen har stöd- eller utredningsboenden eller något liknande, där socialarbetare kan bättra på föräldraförmågan, arbetsförmågan & det ekonomiska, och ha viss översyn av barnen.
Senast redigerad av samtidsspegling 2022-12-18 kl. 16:34.
Citera
2022-12-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Du behöver inte, det kan vi göra.
Hon är f.d ryttare inom ridsport, ingen tjockis som jobbar på donken.
Har förmodligen lårmuskler som en hingst.
Jag håller med om att R*becca har snygg kropp. Såhär såg hon ut innan hon blev hjärntvättad:
https://imgur.com/a/89e3Kh7

edit: Hennes användarnamn på instagram är rr*b*ccab*rgstrom (*=e). Hon har en tiger som profilbild.
Senast redigerad av Leon.Czolgosz 2022-12-18 kl. 16:32.
Citera
2022-12-18, 16:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Fast Bader-Meinhof var väl radikala västtyskar? Om det stämmer att han har sin bakgrund från DDR kan man tänka sig att misstron mot samhället kan komma därifrån, med Stasi och allt? Och så göder de säkert sina konspiratoriska tankegångar tillsammans med likasinnade på internet.

Nja, anhängare vart väl en salig blandning av öst och väst.
Jag tycker han har en profil och framförallt ett sätt mot polisen som passar in på en person som drillats och med viss vana/kyla utför både fysiska och verbala utfall precis på gränsen för vad som är acceptabelt.

Har tidigare gissat:
Citera
2022-12-18, 16:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
var väl inte så många unga östtyskar som firade murens fall med att bli aktivister för en ideologi som just dött? han borde varit 24 när muren föll.

har för mig att 90-talets raffare mest var gamla rävar från västtyskland.

Nej det var det iofs inte. Den där kampen tog väl slut då muren föll typ.
Å andra sidan, är det inte ens säkert att det är hans eget gamla identitetskort han viftar med i videon.
Citera
2022-12-18, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Frågar du mig, eller frågar du som ett föreslaget svar på mitt inlägg?
Gjorde bara en snabb reflexion då jag kände igen tema Wallenberg och IG Farben..något som C N är mycket upptagen av . Carl Norberg är dessutom en bra föredragshållare men med en berättarstil som lätt kan skapa förvirring hos svagare intellekt. Men som sagt ..bara min spontana reflexion.
Citera
2022-12-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leon.Czolgosz
Jag håller med om att R*becca har snygg kropp. Såhär såg hon ut innan hon blev hjärntvättad:

edit: Hennes användarnamn på instagram är rr*b*ccab*rgstrom (*=e). Hon har en tiger som profilbild.
Helt otroligt att det är samma människa som nu bor i ett ruckel i skogen med en galen gubbe och hans sinnessjuka dotter.
Citera
2022-12-18, 16:41
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leon.Czolgosz

såg hennes instagram där hon poserar i baddräkt.
Helvete så snygg.
Citera
2022-12-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Jag tycker att poliserna sköter sig exemplariskt. De sväljer det de känner för att inte skrämma barnet och hundarna. Inom psykiatrin pratar man om 'folie au deux", det här är en folie au trois som verkar ha utvecklats snabbt.

Ja, och trion verkar vilja få till en konflikt och filma polisens övergrepp. Bra att de inte låter sig provoceras.
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag ser precis samma saker. Att dottern är som hon är är inget mysterium med en sådan far då jag inte ens kan föreställa mig hur det är för ett barn att växa upp i en tillvaro som formas av en sådan galenpanna. Har han burit sig åt på det här viset under hennes uppväxt så var det inte i en trygg och förutsägbar kontext och det enda halmstrået ett helt beroende och utsatt barn har att ta till är väl förälderns förklaringar till den onda, farliga och för ett barn obegripliga omvärlden. Sektmentalitet de luxe.

Hur Rebecca hamnade där vet jag inte men gissningsvis har hon någon gång tappat fotfästet i något annat sammanhang och var då lätt att fånga upp med förklaringar som för en sönderstressad och ångestfylld hjärna är lättare att ta till sig än den obekväma verkligheten man bara vill fly från. Det är ju ingen slump att olika knäppa rörelser i varierande grad av ohederlighet aktivt söker nya medlemmar bland missbrukare och andra vilsna själar. Om livet upplevs som ett nattsvart elände så är ett vänligt tilltal och en känsla av samhörighet ett oerhört kraftfullt verktyg när man vill sälja in en väg ut ur ångesten.

Dottern behandlar nog sin vän ungefär som hon själv blivit behandlad av sin far. Såvitt dottern vet så är det just hans idoga kämpande mot omvärlden som gjort att de ändå "klarat" sig genom livet och nu vill hon, säkerligen av genuin välvilja, hjälpa vännen med de enda metoder hon själv känner till. Att det sker på ett sätt som i vilken annan kontext som helst hade utgjort extrema övergrepp förstår nog ingen av dem själva. Hade det varit en partner som uttryckte sig på samma sätt om brevet från farmor hade det inte funnits några oklarheter men nu är det en "vän" som kontrollerar och begränsar kontakten med en familjemedlem och då är det bara fint.

Ja, du har nog rätt. Jag fokuserade mer på hur elak hon verkar men som du säger så är hon nog hjärntvättad från start och vet kanske inte om så mycket annat. Det blir nog att antingen bryta med pappan eller anamma hans värld. Vissa döttrar blir ju sin pappas främsta vapendragare. Det sista håller jag inte med om - har inte sett någon kommentar som ser det som "bara fint". Det är psykisk misshandel. Men som du säger är hon kanske så van med detta att hon tror det är normalt. Inte omöjligt att hon fjärmats från sin egen mamma och släktingar, vilket jag inte vet något om, så enbart spekulation.
Citat:

Rebecca går att rädda, det är jag ganska säker på. Hon kanske åtminstone känner till sedan tidigare att det finns ett annat sorts liv som kan fungera och kan nog med rätt hjälp komma in på ett tryggt spår igen utan det kaos och den stress som helt uppenbart genomsyrar henne just nu. Jag är inte lika optimistisk rörande dottern, mest för att jag inte vet om hon någonsin har upplevt en normal och förutsägbar tillvaro och därför inte ens vet att det finns alternativ till den nuvarande tillvaron. Men de är båda unga och har tiden för sig. Jag är inte alls samma person idag som när jag var i deras ålder och tänker mig att även dessa tjejer en vacker dag kan ta makten över sina liv. Hur det skulle påbörjas vet jag inte men jag är helt säker på att de inte ska göra det tillsammans.
Ja, för Rebecka kanske det räcker med att komma därifrån ett tag och prata med andra. Tror inte dottern heller är körd. Det finns ju massa folk som vuxit upp i sekter och tagit sig ur men det kan kräva mer tid och kanske professionell hjälp.
Citera
2022-12-18, 16:47
Medlem
Noterar att Lisa tidigare bott på Vänortsvägen och Docentvägen i Luleå. Det tyder på att hon studerat vid Luleå Tekniska Universitet då detta är typiska studentadresser. Verkar inte vara ingenjörstypen, så då gissar ja att hon läst pedagogik vid LTU
Citera
2022-12-18, 16:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ja. Jag minns det här fallet. Ett av de otäckaste barnmisshandelsfallet allmänheten fått kännedom om vid sidan om "Lilla hjärtat". Tysk? Om du säger det så. Jag minns bara att pojken var en smula mörkhyad. Ett avskyvärt exempel på empatilösa vuxna.

I dag är det visst en urartad situation för Sveriges barn. I stora klasar säger nu socionomer upp sig över hela landet. Jag förstår dom. Politiker och facken SSR och Kommunaltjästemannafacket har hållt socialsekreterare i tukt och förmaning in absurdum länge nog. Dom har alla sett på medan yrket har tillåtits förfalla. Undrar över Lisas lilla barn? Hur har han det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...are-flyr-yrket

https://www.svd.se/a/xRBM8G/larmrapp...are-flyr-yrket

https://www.facebook.com/socionomen/...17773224931652

Fallet Mikael var gossen en lintott, de hittade grus i magsäcken på honom. Han bestraffades med att inte få mat så han åt grus. Modern var också tysk, de var inte formellt bosatta här i Sverige utan reste runt i Sverige för att undanhålla sig motsvarande barnavårdsmyndigheter i Tyskland. Där var också anhöriga som anmält dem för vanvård av barnet och sektliknande ambitioner.

Du tänker nog på det andra fallet med mamman med finskt namn (också en styvpappa som stod för det värsta), den pojken var lite mörkhyad.
Citera
2022-12-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Det är ingen konspirationsteori att I DDR och liknande stater de skuldsatta fick siita av sina skulder de inte kunde betala I fängelse för typ motsvarande 1000kr / dag och sen var de skuldfria när de Kom ut.I Hans fall efter 137 dagar ungefär.
Det där känner jag inte till och syftade inte på någon sådan specifik sak. De verkar vara typen som söker sig till konspirationsteorier, antivaxx etc och uppmuntras av likasinnade via internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in