Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Handel och bostäder är koncentrerade runt handelsplatser, städer. Det är förståeligt med tanke på att utbudet av affärer och arbetsplatser ökar vilket gör att du kan köpa fler grejer till lägre pris och jämföra fler jobberbjudanden. Högre inkomst och lägre utgifter, för både företag och privatpersoner alltså.
Problemet är att ytan är begränsad. Därför får man inte plats med hur många hus som helst och bopriserna stiger markant istället. Vad skulle hända med bostadspriserna om Sverige ökade hastigheten på alla vägar?
Dygnets timmar är begränsade så du kan inte lägga mer än en viss tid på att pendla till jobbet. Men får du köra 50% snabbare så ökar pendlingsradien 50%. Ytan du kan tänka dig bo på runt staden ökar exponentiellt med radien. Arean av en cirkel är pi gånger radien i kvadrat. Ytan runt staden ökar alltså 2,25 x om hastigheterna ökas från säg 80 till 120 km/h. Från 100 till 150. Från 30 till 45, o.s.v.
Radien ökar 1,5x. Arean ökar till 1,5^2=2,25x
Jag kan tänka mig flera effekter:
1) Bostadspriserna sjunker till 1/2,25
2) Bostadspriserna minskar, men inte till 1/2,25
3) Bostadspriserna ökar precis 2,25x
4) Bopriserna ökar mer än 2,25x
5) Bopriserna förändras inte
Vad tror ni effekten skulle bli? Varför?
Frågeställningen är lite intressant.
Men jag tror inte på att öka hastighetsbegränsningen på vägarna. Det är iaf mest bara köer.
Men man kan ju spekulera i en (nära?) framtid där vi har ensitsiga självstyrande taxi. Som folk tar till och från jobb mm. Det är då bara åka med och man kan göra roligare saker på resan. Och taxibilarna bildar fordonståg där dom kan packa ihop sig 10 ggr tätare än med vanlig trafik. Då blir det plötsligt glest i trafiken och den flyter optimalt.
Så då kan man fråga sig om det blir ok med en villa i t ex Upplands-Väsby och åka med taxin till/från jobbet (dörr till dörr) och man slipper bilköer och kollektivtrafik.
Själv skulle jag se det som ok. Men jag kan också se att många andra kanske inte skulle resonera så.
----------------------------------------------------
Nästa steg i utvecklingen är drone-taxi. Då kortas restiden rejält iom att dom går i 200 knyck.
De flesta är på jobbet på några minuter.
Då kan folk njuta av naturen/stillheten/whatever där dom bor och ändå vara på jobbet med kort restid.
----------------------------------------------------
En annan utvecklingslinje är vad flera forskare skissat på.
Då bygger man större hus och djupare. Fler våningar. Man bygger både på höjden och djupet.
Mycket kan ligga under markytan utan problem. Ta bara alla nöjesinrättningar, restauranger, gym, butiker mm.
Man tar så att säga bara hissen dit man ska.