Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Det springer runk lite muskingar med gula & röda västar. om jag antar är någon slags kurdiska "ordningsvakter". I början så försökte dessa hindra att andra "demonstranter" kastade sten & liknande. Men nyss såg man fler av dessa "vakter" välta en bil & sätta fyr på den. Så detta eskalerar ordentligt nu.
Det är just det att många gick nog till en början ut för fredlig demonstration, sett många huka sig och skydda huvudet när de springer åt andra håll än värstingarna. De som kommer med avbrutna järnarör och stenblock i handen med maskering. De som hetsar övriga, de dom är dom som eskalerar detta!
Poliserna känns underbemannade kontra stora massorna av demonstranter. De borde nog kalla in militären?
Jo tyvärr verkar detta vara väldigt många med ”annat språk” som är ute och skapar upplopp. Det är bara tråkigt men de lyckas skapa oreda o kaos för många 100-tals miljoner kronor.
Edit: tänkte på det nu
de rutinerade fotograferna bär hjälmar 🪖 cykelhjälmar osv … nu blev min skärm vit… nån form av gas/rök hos filmaren
Efit2 kan tänka mig mycket ilska som legat och bubblat sen efter förlusten mot Argentina kanske har 10% med detta att göra också … bara spekulationer.