2022-12-27, 09:17
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Elstöld kan straffas med allt från villkorlig dom till 18 års fängelse.
Beror på om stölden sker hos en känd/okänd person eller av staten.
Finns flera fall där Hovrätten dömt folk till 14-18 års straff.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du döms, lite beroende på dina tidigare domar och omfattningen av din elstöld, till böter eller fängelse. Är brottet grovt kan det bli upp till fyra år i buren, vilket är den högsta staffsatsen för brottet.
Vilka rubriceringar är det ni föreställer er ska föranleda domstolen att drämma till med dessa drakoniska straff?
Citera
2022-12-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Som lekman tänkte jag mer att eftersom jag (fiktiv granne) jackar in i uttaget och därmed förser mig med dennes ström så begår jag möjligen bedrägeri mot grannen och när det uppdagas blir jag nog, som du påpekar skyldig till egenmäktigt förfarande men jag har ju inte per se avledit något så länge strömmen flyter genom grannens elmätare.
Man avleder ström som inte är menad att driva ens bostad. Precis som rekvisiten lyder för olovlig energiavledning.
Citera
2022-12-27, 11:50
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Man avleder ström som inte är menad att driva ens bostad. Precis som rekvisiten lyder för olovlig energiavledning.
Bortsett då från att brottsbalkskommentaren gör det ganska tydligt att bestämmelsen om olovlig energiavledning inte är tänkt för sådana här fall. Vilket vi redan har avhandlat i tråden.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2022-12-27 kl. 11:53.
Citera
2022-12-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Bortsett då från att brottsbalkskommentaren gör det ganska tydligt att bestämmelsen om olovlig energiavledning inte är tänkt för sådana här fall. Vilket vi redan har avhandlat i tråden.

Prop. 2016/17:131 s. 95

Citat:
Andra stycket ändras på så sätt att det dels introduceras en särskild beteckning för den grova svårhetsgraden av brottet, dels införs en uppräkning av omständigheter som särskilt ska beaktas vid bedömningen av om brottet är grovt. Dessa senare omständigheter är att gärningen har varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada. Att en gärning inneburit synnerligen kännbar skada kan vara fallet då en lokalhyresgäst kopplat om elledningarna på så sätt att fastighetsägaren eller någon annan nyttjanderättshavare drabbas av kostnader för omfattande elförbrukning. Gärningsmannens åtgärd att i samband med avledandet ta bort eller manipulera mätutrustning bör i sin tur – på grund av sin förslagenhet – i regel anses innebära att gärningen varit av särskilt farlig art.

Det är solklart. Grovt brott dessutom.
Senast redigerad av derfilo999 2022-12-27 kl. 12:07.
Citera
2022-12-27, 12:04
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Det är solklart.
Nej, det är det inte. Du ger exempel på ett fall där en hyresgäst fifflat med den befintliga strukturen i en anläggning. Scenariot i TS handlar inte om att manipulera en anläggning, utan om att med hjälp av konventionella medel ta ström från någon annans anläggning utan att berätta det för den betalningsansvarige.
Citera
2022-12-27, 12:09
Medlem
Citat:
Nej, det är det inte. Du ger exempel på ett fall där en hyresgäst fifflat med den befintliga strukturen i en anläggning. Scenariot i TS handlar inte om att manipulera en anläggning, utan om att med hjälp av konventionella medel ta ström från någon annans anläggning utan att berätta det för den betalningsansvarige.

Effekten är precis detsamma. Du avleder ström från någon annan utan lov.

Exempel: https://svt.se/nyheter/lokalt/sormla...el-fran-vinden
Senast redigerad av derfilo999 2022-12-27 kl. 12:17.
Citera
2022-12-27, 14:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Vilka rubriceringar är det ni föreställer er ska föranleda domstolen att drämma till med dessa drakoniska straff?

Inga rubriceringar föranleder straff, brottsliga gärningar föranleder straff.
Straffen som döms ut skall vara proportionerliga med de brottsliga gärningarna, i ett fall som detta alltså som jag skrev från böter till fyra års fängelse helt beroende på omfattningen av stölden. Att du anser straffen som lagen stipulerar vara drakoniska är bara din extrema åsikt.
Citera
2022-12-27, 14:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Prop. 2016/17:131 s. 95

Det är solklart. Grovt brott dessutom.

Instämmer, solklart!

I TS fall tvivlar jag dock på att brottet skulle anses som grovt. Men det beror ju i slutändan helt på omständigheter som vi inte känner till.
Citera
2022-12-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
olovlig energiavledning
Nej, grannen betalar så det blir stöld
Citera
2022-12-27, 14:56
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Inga rubriceringar föranleder straff, brottsliga gärningar föranleder straff.
Straffen som döms ut skall vara proportionerliga med de brottsliga gärningarna, i ett fall som detta alltså som jag skrev från böter till fyra års fängelse helt beroende på omfattningen av stölden. Att du anser straffen som lagen stipulerar vara drakoniska är bara din extrema åsikt.
Behöver jag förklara för dig att inga straff kan utdömas av domstol utan brottsrubricering?
Citera
2022-12-27, 14:56
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Nej, grannen betalar så det blir stöld
Utan besittningsrubbning är det svårt att få till en fällande dom för stöld.
Citera
2022-12-27, 15:09
Medlem
Citat:
Utan besittningsrubbning är det svårt att få till en fällande dom för stöld.

Ja det är olovlig energiavledning inte stöld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in