Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arastoo
Tack
Som sagt har insyn i det hela, det finns bevis hos Säpo vart kontanter kommer ifrån.

Du får gärna utveckla din "insyn". Det skulle vara trevligt.
Citera
2023-01-20, 17:58
Medlem
Har ej läst hela tråden.
Men i vilket annat land kan man vara född i annat land och få säkerhetsklassade arbeten?
Citera
2023-01-20, 18:16
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Hon sitter ned på huk i mitten: https://sverigesradio.se/artikel/5197344
Och hon jobbar på SLU. https://www.slu.se/en/faculties/nj/c...2/nj-kansliet/

Båda hade "bra jobb" med svenska mått mätt så det är egentligen ett stort frågetecken varför Peyman valde att förråda det land som släppt in hela hans familj när de lämnade Iran. Det är tacken det.

tack för info!
I dessa dagar går det inte lita på någon förutom far och mor!
Citera
2023-01-20, 18:17
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Har ej läst hela tråden.
Men i vilket annat land kan man vara född i annat land och få säkerhetsklassade arbeten?

Vet inte men jag vet att en svensk myndighet vill att det ska bli svårare för utlänningar att få såna här jobb. Med utlänning menas då etnicitet.

Citat:
Dubbelt medborgarskap, familjeband till utlandet eller betydande ägarintressen i ett annat land. Det är exempel på omständigheter som ska vägas in i den sårbarhetsbedömning som görs när personer söker jobb i säkerhetskänsliga verksamheter. Men Säkerhetspolisen, Säpo, tycker att många arbetsgivare tar för lätt på den uppgiften. Därför har man gjort en hemställan till regeringen om skärpta regler i säkerhetsskyddsförordningen. Det gäller särskilt personer med koppling till ”länder som bedriver säkerhetshotande verksamhet i Sverige”. Om förslaget blir verklighet kommer färre personer i denna grupp att bli godkända för säkerhetsklassade anställningar, skriver Säpo.

https://polistidningen.se/2023/01/ut...rhetsprovning/
Citera
2023-01-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vet inte men jag vet att en svensk myndighet vill att det ska bli svårare för utlänningar att få såna här jobb. Med utlänning menas då etnicitet.

https://polistidningen.se/2023/01/ut...rhetsprovning/

Sverige är nog ganska unikt, säkerhetspersonal som fötts i annat land och har annan eller dubbla medborgarskap och ofta tillhörighet till politik/religion som inte är/var OK för några år sen,
Nyhetsläsare på TV som inte pratar korrekt svenska.
Vårdanställda som finns i Lexbase och pratar så dålig svenska att de de vårdar inte kan göra sig förståddda.

Det är som att var rödmyra och släppa in svartmyror i stacken.
(eller tvärtom)
Citera
2023-01-20, 18:46
Medlem
Nu lyssnade jag på Rapport SVT1..
Där sades att man kunnat misstänka en av männen redan 2014..
Anledningen var att mannen skulle sluta på försvarsmakten och återgå till SÄPO.

Men innan han lämnar försvarshögskolan för sista gången loggar han in kl: 00:49 på sin dator och får ut hemlig information..
Ingen upptäckte detta, och ingen "rödflagg" varnade..

I reportaget säger man att citat:
-"Man borde se över detta och kanske kolla upp när någon under ej ordinarie arbetstid går in i hemligstämplade dokument" slut citat..

Försvarsmakten ville inte kommentera detta...

Men för i helvete!!! Vad har vi för 100% stolpskott som inte håller koll på detta??
Det trodde jag i min värld var självklart sedan minst 50 år tillbaka..
Och någon undrar hur svårt det är att verka som spion...
Citera
2023-01-20, 19:13
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Vad är det för OT-trams.
Griner hade inte smugglat knark, hon hade en ytterst liten mängd cannabisolja knappt tillräckligt ens för eget bruk i bagaget och det kan mycket väl ha varit planterat av FSB.

Paul Whelan har varit tämligen prorysk tidigare så det är nog inte helt enkelt att ta hem honom. Whelans familj har offentligt uttalat stöd för att Griner gick före.

OT? Jag svarade ju på en fråga för helvete.

Griner hade lite olja, ja, men det är ingen logik i att byta Viktor Bout, med smeknamnet "Merchant of Death", mot Griner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Bout

"Earlier, on Thursday, an official known to the family visited the home of their sister Elizabeth to deliver the painful news that their brother would remained imprisoned while Griner got to come home."

https://www.thenationalnews.com/worl...iner-decision/

Om du finner något du tycker är OT i framtiden så föreslår jag att du håller käft och bara ignorerar. Det är bokstavligen inte svårare än så.
Senast redigerad av BRASKAMINSKI 2023-01-20 kl. 19:27.
Citera
2023-01-20, 19:39
Medlem
Tror ni det kommer bli sänkning i hovrätten eller livstidsstraffet stå fast?
Citera
2023-01-20, 19:56
Medlem
Vladimir-Suckmeoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Bröderna Kia är alltså från Iran. Hur godtrogna är svenska försvaret och SÄPO egentligen? En enorm blunder att ge en iranier tillgång till känslig information om Sveriges försvar.

Ja, håller med. Att anställa icke-etniska svenskar inom SÄPO, borde egentligen inte vara tillåtet, då man inte kan garantera, att utlänningar, bögar och annat patrask ämnar vara Sverige lojala och godtrogna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Peyman_Kia

När ska vill lära oss, att blattar inte är kompatibla med högkvalificerade yrken?
Senast redigerad av Vladimir-Suckmeoff 2023-01-20 kl. 20:03.
Citera
2023-01-20, 20:22
Medlem
Vladimir-Suckmeoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
Det är ju domen jag tyckte var fel

Om de ger honom livstid alltså inte tidsbestämt så kan de förlänga så länge det finns risk får återfall. Vilket den äldre kommer få. Vilket även den yngre brodern bör ha fått.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är domen fel?

Vad har han gjort som enligt lagen bör ge livstid?

Menar du att det finns lagstöd för att döma någon på förhand för ett brott som ännu inte begåtts?

Livstids fängelse för att han aldrig mer ska kunna begå brott?

Han dömdes inte till livstid, antagligen för att domstolen inte hade lagstöd för att kunna göra det?

@OY, jo men det var ju just det blattemuslimen iraniern Peyman Kia dömdes till, dvs livstid!!

När du ställer frågan, "varför är domen fel?", skall du inte sedan komma med en fråga som "Vad har han gjort som enligt lagen bör ge livstid?"

Utan du vill ställa frågan "Vad har blattemuslimen iraniern Peyman Kia gjort som enligt INTE bör ge livstid?"

Lär dig citera korrekt, samt ställa adekvata och förståndiga frågor, ditt jävla mongo!!
Senast redigerad av Vladimir-Suckmeoff 2023-01-20 kl. 20:24.
Citera
2023-01-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Peyman hade absolut säkerhetsprövning och gedigen utbildning. Om jag minns rätt så plockades han upp från Tullverket till SÄPO som ung jurist. Nuvarande rikspolischefen har varit hans chef vid något tillfälle.
Frågan är om han blev värvad av moskoviterna redan på Tullverket. Där hanteras många exportkontrollförsändelser.

Jag tror inte det handlar om värvning, låter bara som en marknad.
Citera
2023-01-20, 21:12
Medlem
goosehunters avatar
Vad kunde egentligen gå fel, två blattar vars bakgrund man knappt känner till. Självklart ska man ge dom tillgång till uppgifter som rör rikets säkerhet.

Bara en snabb fråga.

HUR JÄVLA DUMMA I HUVUDET ÄR NI SOM REKRYTERAR PERSONAL????!!!????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in