Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-21, 08:35
Frågan är om ryssen fick nys om att stolpskotten hade ögonen på sig och beslutade sig för att förbättra ”bevisläget”?

Gissningsvis arbetar kompetenta spioner betydligt mer subtilt.

Med spioner är det som med kackerlackor. Upptäcker du en kan du vara säker på att det finns hundra fler under diskbänken.

Det är speciellt oroväckande om det ska behöva vara såpass ”uppenbart” under lång tid innan självgodheten hos StOrSwänSken övertrumfas av den bistra verkligheten.
Citera
2023-01-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Jag tycker givetvis att straffet livstids fängelse var helt rätt, och hoppas även man går vidare och ger resten av familjen ett hårt straff för att ha stött spionen genom penningtvätt etc. Utvisa sen alla naturligtvis.

Däremot vänder jag mig mot spekulationer om att bröderna riskerat tiotusentals svenskars liv, det blir ett väldigt hypotetiskt resonemang, och mer hysteriskt än underbyggt. Sen kan de absolut ha äventyrat livet för en handfull (?) svenska spioner/informatörer i Ryssland, men du är något annat.
Hade det varit krig skulle jag slå ihjäl dom direkt.
Citera
2023-01-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Tvivlar stark på det. ty hans föräldrar är 100% etniska iranier!

Men barn? Nu har jag inte läst genom hela tråden, men jag förmodar att snubben har barn med svenskor?
Vem delar ut uppgifter om landet ens barn bor i?
Jag skulle nog säga att barnlösa ska definitivt inte jobba med saker som rör rikets säkerhet.
Citera
2023-01-21, 16:03
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Har svårt att se att hovrätten skulle ändra straffmätningen för Peyman om de köper bevisningen i skuldfrågan. Så det blir antingen frikännande från grovt spioneri (ytterst osannolikt) eller så står livdstidsdomen fast.
Om HovR mot förmodan skulle frikänna från spioneri så kvarstår den obehöriga befattningen med hemlig uppgift. Där är maxstraffet 4 år vid grovt brott.

Vad gäller Payam är det mer öppet och beror på om även åklagaren väljer att överklaga hans dom.
I så fall kan straffet ändras både uppåt och nedåt.

Gällande den påstådda obehöriga befattningen är den delen möjligen felaktig. Det är utrett, se sou 2012:95 att det som i detta fall ett "obehörig bevarande" inte är kriminaliserat.
Citera
2023-01-21, 16:07
Medlem
Hur blir det med dem som tvättade pengarna åt spionerna?
Citera
2023-01-21, 19:47
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Gällande den påstådda obehöriga befattningen är den delen möjligen felaktig. Det är utrett, se sou 2012:95 att det som i detta fall ett "obehörig bevarande" inte är kriminaliserat.

Nej, det är väl utrett i FUP och i domen, och har även diskuterats tidigare i denna tråd.
Straffansvaret gäller att Peyman Kia obehörigen har anskaffat, befordrat och röjt hemlig information.
Man är INTE behörig att ta del av hemlig information annat än den man specifikt behöver för sitt tilldelade uppdrag. Behörigheten upphör definitivt när anställningen avslutas.
Peyman Kia hade dokumenterad utbildning i dessa frågor och var väl medveten om vad som gällde.
Citera
2023-01-21, 19:49
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Hur blir det med dem som tvättade pengarna åt spionerna?

Det undrar jag med. FUPen väcker flera misstankar om andra brott:insiderbrott, trolöshet mot huvudman, bedrägeri och penninghäleri.
Jag utgår från att fler åtal kommer.
Citera
2023-01-21, 21:18
Medlem
Citat:
Det undrar jag med. FUPen väcker flera misstankar om andra brott:insiderbrott, trolöshet mot huvudman, bedrägeri och penninghäleri.
Jag utgår från att fler åtal kommer.

Hoppas verkligen fler åtal kommer.
Kan vem som helst anmäla dem?
Citera
2023-01-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arastoo
Ett ledtråd:
Det pratas många gånger om en särskild insättning.
Vart kommer den ifrån??? Vad kan det gälla??
Det är en del insättningar att ögna igenomså om du vill prata gåtor peka mot en summa iaf.
Citera
2023-01-21, 23:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN

Dunning–Kruger-effekten är en felaktig självbild (kognitiv bias) som innebär att den som inte har kunskap också är oförmögen att förstå att han eller hon överskattar sin kunskap och/eller förmåga.
Citera
2023-01-22, 00:52
Medlem
zuxses avatar
Citat:
Straffansvaret gäller att Peyman Kia obehörigen har anskaffat, befordrat och röjt hemlig information.
Man är INTE behörig att ta del av hemlig information annat än den man specifikt behöver för sitt tilldelade uppdrag. Behörigheten upphör definitivt när anställningen avslutas.
Haken är ju att han varken anskaffat, befordrat och röjt den informationen sedan han slutade på Säpo och blev obehörig. Han har bara bevarat den, vilket inte är brottsligt att göra.
Massor av folk behåller ju hemlig info sedan de slutat, det är t ex svårt att radera det som fastnat mellan öronen.
Ett exempel bland många: fd Säpo-chefen Nylander som skrivit böcker om det han minns. Fast då utelämnat det som han tror fortfarande är hemligt, skriver han själv. Annars skulle han ju riskera att åka dit för brottslig befordran och röjning.
Citera
2023-01-22, 01:19
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Nej, det är väl utrett i FUP och i domen, och har även diskuterats tidigare i denna tråd.
Peyman Kia hade dokumenterad utbildning i dessa frågor och var väl medveten om vad som gällde.

Ja det är väl här i så fall frågan om han var behörig när han hade anställningen. Var han inte det så är säkert domen korrekt. Men obehörigt bevarande med något du är/var behörig till är fortfarande inte kriminaliserat, hur illa du än tycker det låter. Ett anskaffande kan inte ske genom att du inte återlämnar något. Jag hänvisar dig åter igen till praxis i form av domen mot Tony Stigsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in