Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 09:09
Medlem
stilichos avatar
Andas, kära kretiner, andas!

Om ni lägger bara en minut på att googla vad som faktiskt hänt så har en presskontakt vid EU-kommissionen (Johannes Bahrke, en tysk om någon bryr sig om sådant i dessa europeiska tider) svarat på en direkt fråga från den statliga kuwaitiska nyhetsbyrån om EUs inställning till koranbränningen i Sverige och han har svarat med ett nonsenssvar om att rasism, xenofobi etc inte är en del av EUs värderingar utan att egentligen säga något om händelsen som sådan. Det är ett typiskt politikersvar och säger inget mer än lite lösa floskler.
Citera
2023-01-24, 09:10
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Borde dom inte vara sura på Danmark också!? Han är väll densk svensk.
Det var ju inte dansk polis som godkände koranbränningen? Det var ju svensk polis. Hur kan de då vara arga på Danmark?
Citera
2023-01-24, 09:10
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hur är det med tryckfriheten? Mötesfriheten? Eller ska vi börja kalla EU för en diktatorisk union?

Jag må personligen inte dela Paludans åsikter, men jag är beredd att dö för hans rätt till dem.
(Jag har tidigare på Flashback uttryckt att han är en barnslig provokatör och att jag är förvånad att polisen gav honom rätt att demonstrera. Så jag gillar inte karln. Men rätt ska vara rätt.)

EU = fega råttor
Sverige = värnar folkets rätt

Då är frågan, är du beredd att dö för rätten till åsikten att lagen bör ändras så att vi har samma som Finland?

Om du nu är ärlig med att man har rätt till yttrandefrihet bör du även försvara rätten till att ha åsikten att bränna religiösa böcker är fel. För det är också en åsikt.
Citera
2023-01-24, 09:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Då är frågan, är du beredd att dö för rätten till åsikten att lagen bör ändras så att vi har samma som Finland?

Om du nu är ärlig med att man har rätt till yttrandefrihet bör du även försvara rätten till att ha åsikten att bränna religiösa böcker är fel. För det är också en åsikt.

"lagen bör ändras" - din förtappade stackare!
Man kan inte ändra en grundlag - någonsin.
Det enda man kan göra är några tillägg till dem. Som mest!

Vill du leva i en diktatur så tycker jag du ska flytta från Sverige omedelbart.

Koranbränning, svensk flagga-bränning är genomskinliga, provokativa aktiviteter som vem som helst med IQ = sjuåring kan genomskåda!
De är definitivt inte skäl nog att riva samhällets grundvalar och stöttepelare och mer eller mindre få oss att falla in i en diktatur!!!!

Jag försvarar ALLAS rätt till sina åsikter. Även dina. Det är där du inte har hajat, det har inte klickat i din hjärna än. Jag försvarar allas rätt att demonstrera (mötesfrihet), trycka tidningar etc (tryckfrihet) och att uttrycka sina åsikter! (yttrandefrihet)

En åsikt ≠ en grundlag
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-01-24 kl. 09:23.
Citera
2023-01-24, 09:29
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:

Att skapa upplopp, bränna bilar, slåss med polis och utöva terror är knappast åsikter utan handlingar (som dessutom är kriminella). Men du likställer dessa med att någon bränner sin egna bok?

Naturligtvis får islamisterna kritisera Paludan men de får inte slå sönder samhället eller attackera blåljuspersonal.
Citera
2023-01-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
citerar enbart deras kommentarer:

Johannes Bahrke:

Miguel Ángel:

https://www.dn.se/varlden/eu-kommiss...koranbranning/

Detta förstärker bara min tro att Sverige bör gå ur EU!

Beklagligt att man inom eu vill urholka yttrandefrihet.
Citera
2023-01-24, 10:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Det är extremt barnsligt att bränna flaggor eller koraner, jag går inte igång på detta för fem öre, och allra bäst löser man problemet med barnsliga aktiviteter genom att ignorera dem. Detta borde EU veta.

Om man sätter hårt mot hårt mot trilskande småbarn så förvärras bara allting. Paludan är ju ett fantastiskt bevis för detta. Hans senaste koranbränning = ingen kom och ingen brydde sig i Sverige = han gör nog inte om det. Motsatsen, när vi skickade 100 poliser till Skäggetorp, visar hur idiotiskt det är att samhället låtsas att han har betydelse.

En provokatörs enda intresse är att synas. Sakfrågan är helt irrelevant. Mest nöjda är de om deras sakfråga inte ens kan lösas.
Citera
2023-01-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En provokatörs enda intresse är att synas. Sakfrågan är helt irrelevant. Mest nöjda är de om deras sakfråga inte ens kan lösas.

Inte alls. Syftet är ju uppenbarligen att få islamisterna att visa sina rätta ansikten. Det lyckas han mycket väl med.
Citera
2023-01-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Bra att EU kritiserar Sverige. Sverige är med i ett större sammanhang numera och det är dags för svenska politiker att förstå detta. Lägg ned fegheten. Förbjud Koranbränningar (och hängningar av dockor).

Naturligtvis bör man kunna diskutera Islam, men det ska ske på ett civiliserat vis.

Börja med att förbjuda Islam i samhället; därefter kan du förbjuda hängningar av dockor och annat trams. Eller...är bränningar av andra böcker och flaggor OK?

Islam kommer aldrig fungera i ett modernt samhälle. Det är fan IQ fiskmås varning om man inte fattar detta.
Citera
2023-01-24, 10:48
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Att bränna en religiös skrift är inte rasism ju

https://www.juridikfronten.org/2022/...mot-folkgrupp/

Nä, det är ju just det jag skriver... eller vad menar du?
Citera
2023-01-24, 10:58
Medlem
Hela konceptet "Freedom of religion" är så taffligt och bör inte vara aktuellt i ett modernt samhälle.

"It also includes the freedom to change one's religion or beliefs" är detta applicerbart på Islam? Nej, givetvis inte. Enligt mig faller inte Islam inom något ramverk för en "modern religion" och bör således inte accepteras i samhället.

Hemligheten till att Islam ens finns kvar idag är:

1) Det bygger på grupp-mentalitet och inte ett personligt samband med någon Gud.

2) Skriften är helig per se, d.v.s. inga förändringar för någonsin göras.

Hur fan ska ni lyckas få en sådan grupp människor att fungera i ett modernt samhälle?
Ni ser ju på demonstrationerna; ett gäng hjärntvättade getter (99.9999% män) som går runt och håller upp en bok, med ingen förmåga att kunna tänka själva.

https://youtu.be/Bb-rENuLJeg?t=8
Citera
2023-01-24, 10:58
Medlem
nedboys avatar
Citat:
...

Givetvis har man rätt att visa sin åsikt mot en livsfilosofi genom att elda upp själva manualen. Självklart har man även rätt ha och förmedla åsikten att man tycker det är fel att elda upp en viss bok.

Ganska simpla saker det här. Kallas yttrandefrihet. Det fina är att den ska gälla alla. Det tråkiga är att den inte gör det här i Sverige. Det finns vissa människor som har åsikter som de inte får förmedla.

En begränsning är dock att man inte får ge sig på någon personligt så det liknar förföljelse eller trakasseri. Det är sunt med den begränsningen. Det går till viss del (ganska stor del) att böja på detta när det gäller vissa offentliga personer, såsom exempelvis politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in