Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Ja du, det kan det ju ordas om. Vet du om det finns någon forskning på det här området? Har det testats detta med kameraövervakning av poliser tidigare någonstans?
Jag vill nog mena på att sådan övervakning rätt sannolikt inte behövs, inte för att den primärt skulle vara kontraproduktiv, men; jag kan misstänka att det kan hämma det utövande arbetsförloppet en del s.a.s. med en axelkamera (!) ...
Oj Här har vi inte varit på länge, och ursäkta mitt funderande kring svaret på ditt påstående
Sedan tiden jag skrev löste jag i någon tidning om att man infört kamera på polisen för att förenkla sitt arbete. Man slapp en massa utredning och annat som tillkommer när polisen blir anmäld för maktmissbruk. Så i stort kan det gynna hela samhällsapparaten. I USA har man länge haft kamera på bilen. Ofta arbetar polisen ensam och står sig slätt vid en rättegång om inga bevis finns.
Hur menar du att det skulle hämma arbetsförloppet? Håller man sig till lagen skulle det inte vara något problem. Men jag kan tänka att polisen är försiktigare i sitt utövande och tänker mer än en gång innan de handlar, och det ser jag inte som en nackdel snarare tvärtom. Ett mer humant samhälle på många plan skulle växa fram i kretsar där myndigheter agerar. Polisen har i dag monopol på att använda våld. Deras verksamhet regleras i lagtexten och kan idag tolkas lite som man vill. Kameraövervakning av polisen skull undanröja dessa problem.