Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-19, 00:11
  #37
Medlem
Jag kan tyvärr inte sluta med min medicinering efter 5 depressioner med samtliga bakslag genom att ha försökt sluta med medicinen. En gång höll jag upp 2 månader utan medicin, trodde det var abstinens, det var det inte det var en ny depression i full kraft. Det är inte värt det längre för mig att försöka sluta med medicinen jag riskerar att förlora livet. Jag har dock dragit ner den till en bra och rimlig nivå efter blodprov. Medicin kanske inte passar alla!! men till syvende och sist räddar medicinerna liv, det kan vi väl vara överens om.
Citera
2023-02-19, 00:36
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Vad för bestående biverkningar? Äter du medicin nu eller har du slutat? Är du deprimerad? Inte bra eller kul att må dåligt.

PSSD, anhedoni och lite andra problem med kroppen. Slutade med dem för över två år sedan. Jag är inte ensam med att ha drabbats av det här heller.. Finns mängder som skadats.
Citera
2023-02-19, 00:40
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
PSSD, anhedoni och lite andra problem med kroppen. Slutade med dem för över två år sedan. Jag är inte ensam med att ha drabbats av det här heller.. Finns mängder som skadats.

Fan, det är ju inte heller bra! vet du om det var dosbetingat, att du hade hög dos eller läkemedlet i sig?
Citera
2023-02-19, 00:42
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
PSSD, anhedoni och lite andra problem med kroppen. Slutade med dem för över två år sedan. Jag är inte ensam med att ha drabbats av det här heller.. Finns mängder som skadats.


Fan det är ju inte heller bra! Vet du om det var dosbetingat, att du hade hög dos eller läkemedlet i sig?
Citera
2023-02-19, 00:48
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
PSSD, anhedoni och lite andra problem med kroppen. Slutade med dem för över två år sedan. Jag är inte ensam med att ha drabbats av det här heller.. Finns mängder som skadats.

Jag vet själv för många år sedan att jag var livrädd för att ta Seroxat som det hette då, pga. Att jag just sett en dokumentär om Seroxat. Givetvis fick jag då denna när jag låg inne fast jag sa att jag var livrädd för den. Slutade med självmordsförsök då de höjde dosen orimligt snabbt och sänkte lugnanade inför en helgpermission, så psykiatrin är verkligen inte alltid bra!!
Citera
2023-02-19, 01:01
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Fan det är ju inte heller bra! Vet du om det var dosbetingat, att du hade hög dos eller läkemedlet i sig?

Hände när jag bytte från sertralin till escitalopram och har funnits kvar ända sedan dess.
Citera
2023-02-19, 01:17
  #43
Medlem
[quote=abuabu|83532170]Hände när jag bytte från sertralin till escitalopram och har funnits kvar ända sedan dess.[/QUOTE

Vilken jävla skit! Återkommer imorgon
Citera
2023-02-19, 02:10
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Hej,
Jag har haft problem med depressioner i större delen av mitt liv och medicinerats mer eller mindre sedan tidig tonår.
Efter att ha varit inom psykiatrin i hela mitt vuxna liv och provat allt ifrån psykoterapi, ätstörningsvård och DBT insåg någon till slut (20 år senare) att jag snarare hade högfungerande autism och inte personlighetsstörning.

Jag har mått ganska bra i perioder och hade enbart årlig uppföljning inom psykiatrin mellan jag var 30-35 år. Under den tiden har jag enbart fått Cymbalta (maxdos) och 20 mg Zolpidem utskrivet från psykiatrin.
Jag har ett bra jobb, vänner och har varit så aktiv jag kunnat för att ha ett bra liv (har alltså inte förväntat mig att livet ska bli bra genom enbart psykvård) och har verkligen gjort allt jag kunnat komma på för att dels må så bra jag kan och dels vara fungerande i samhället.

Senaste åren har jag dock försämrats radikalt rent depressivt. Gör ingenting som inte är absolut nödvändigt, har mycket självmordstankar och ångest. Jag kan även hantera ångesten i sig utan att bli självdestruktiv idag även om ångesten såklart är jobbig. Men jag orkar inte hantera depressiviteten längre!

Jag skulle vilja ha någon kraftfull medicin i alla fall tillfälligt för att ”komma tillbaka” för de jag provat hittills har gett måttlig till ingen effekt och jag är trött på att provas med den ena efter andra liknande medicinen. Vill ha något som faktiskt fungerar.
Har någon något tips?

Hittills har jag provat:
Antidepressiva
Cymbalta (nuvarande)
Voxra (nuvarande)
Sertalin
Flouxetin
Seroxat
Efexor
Mianserin
Cipralex

Stämningsstabiliserande:
Karmbazapin (stavning?)
Lyrica

Ångestdämpande:
Atarax
Lergigan
Theralen
Oxascand (nuvarande)
Buspiron (nuvarande)
Nozinan
Truxal
Diazepam
Xanor
Temesta

Och säkert några fler jag glömt bort. Jag är som sagt trött på att stoppas på nya, liknande, tabletter hela tiden som inte fungerar och äta så många tabletter. Jag skulle vilja ha EN medicin/behandling som faktiskt fungerar.
Så snälla, ge mig tips!


Kratom kan fungera ångestdämpande och ge energi. Svårt att missbruka.
Citera
2023-02-19, 02:41
  #45
Medlem
Judgments avatar
Du är lurad om du tror att piller är rätt väg, det är inget annat än gift. Börja träna hårt och testa psilocybin.
Citera
2023-02-19, 02:42
  #46
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Kratom kan fungera ångestdämpande och ge energi. Svårt att missbruka.
Inte alls svårt att missbruka. Finns massvis med trådar på internet om människor som försöker sluta. Bättre än piller möjligtvis…
Citera
2023-02-19, 02:49
  #47
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Hej,
Jag har haft problem med depressioner i större delen av mitt liv och medicinerats mer eller mindre sedan tidig tonår.
Efter att ha varit inom psykiatrin i hela mitt vuxna liv och provat allt ifrån psykoterapi, ätstörningsvård och DBT insåg någon till slut (20 år senare) att jag snarare hade högfungerande autism och inte personlighetsstörning.

Jag har mått ganska bra i perioder och hade enbart årlig uppföljning inom psykiatrin mellan jag var 30-35 år. Under den tiden har jag enbart fått Cymbalta (maxdos) och 20 mg Zolpidem utskrivet från psykiatrin.
Jag har ett bra jobb, vänner och har varit så aktiv jag kunnat för att ha ett bra liv (har alltså inte förväntat mig att livet ska bli bra genom enbart psykvård) och har verkligen gjort allt jag kunnat komma på för att dels må så bra jag kan och dels vara fungerande i samhället.

Senaste åren har jag dock försämrats radikalt rent depressivt. Gör ingenting som inte är absolut nödvändigt, har mycket självmordstankar och ångest. Jag kan även hantera ångesten i sig utan att bli självdestruktiv idag även om ångesten såklart är jobbig. Men jag orkar inte hantera depressiviteten längre!

Jag skulle vilja ha någon kraftfull medicin i alla fall tillfälligt för att ”komma tillbaka” för de jag provat hittills har gett måttlig till ingen effekt och jag är trött på att provas med den ena efter andra liknande medicinen. Vill ha något som faktiskt fungerar.
Har någon något tips?

Hittills har jag provat:
Antidepressiva
Cymbalta (nuvarande)
Voxra (nuvarande)
Sertalin
Flouxetin
Seroxat
Efexor
Mianserin
Cipralex

Stämningsstabiliserande:
Karmbazapin (stavning?)
Lyrica

Ångestdämpande:
Atarax
Lergigan
Theralen
Oxascand (nuvarande)
Buspiron (nuvarande)
Nozinan
Truxal
Diazepam
Xanor
Temesta

Och säkert några fler jag glömt bort. Jag är som sagt trött på att stoppas på nya, liknande, tabletter hela tiden som inte fungerar och äta så många tabletter. Jag skulle vilja ha EN medicin/behandling som faktiskt fungerar.
Så snälla, ge mig tips!

Litium kan hjälpa dig. Läkarna sätter hellre in moderna preparat som kostar astronomiska summor och har bisarra biverkningar. Litium är ett grundämne och kostar nästan ingenting.

Det kan verka krångligt med blodproverna i början då du ska nå rätt nivå. Men sen är livet en lång lugn flod. Du behöver inte ha maniska episoder för att bli hjälpt av litium, det är effektivt även mot depressioner. Du kommer inte att förvandlas till en zombie, du kommer inte att känna dig drogad, men du kommer att uppleva ett inre lugn som du aldrig känt förut.

Din läkare kanske vill lägga till en SSRI. Fluoxetin till exempel. Fungerar ännu bättre tillsamman med litium.

Detta är ett underförskrivet läkemedel, trots att alla vet att det är ”the Golden standard” mot manier och depressioner. Fråga din läkare. Testa något som funkar. Litium är det enda läkemedel man kunnat visa har preventiv effekt mot självmord. Det säger något.

PS De ”stämningsstabiliserande” mediciner du hittills fått är bara skräp, no offense. Jag är förvånad att de inte provat Lamictal, en annan dyr och verkningslös medicin.
__________________
Senast redigerad av flesh-flute 2023-02-19 kl. 02:59.
Citera
2023-02-19, 03:36
  #48
Medlem
MAO-hämmare (parnate eller nardil)
Ev tillägg lamotrigin o låg dos nortriptylin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in