Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-20, 12:27
  #1
Medlem
Sonny00s avatar
Idag kom ett lite skumt sms från Postnord.

Till att börja med var det på engelska och det stod såhär:

”Your access to shipments connected to the following email address sonny.connysson@mail.com has been renewed for another year.

If you do not consent or wish to revoke the access, login to your Postnord account or use this link: https://l.postnord.com/G5sTyvXp”

Den sista delen av länken ( fr o m G5)är inte exakt som i sms:et eftersom bokstäverna kanske kan identifiera mig.
__________________
Senast redigerad av Sonny00 2023-02-20 kl. 12:34.
Citera
2023-02-20, 12:31
  #2
Medlem
mrsluggans avatar
fråga dig själv först, har du beställt något på postnord, eller något på senaste tiden?
Citera
2023-02-20, 12:34
  #3
Medlem
1335991s avatar
Fake,PostNord skulle aldrig skriva på engelska!
Citera
2023-02-20, 12:34
  #4
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Fake,PostNord skulle aldrig skriva på engelska!
Fake, Postnord skulle aldrig ge några besked alls
Citera
2023-02-20, 12:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Idag kom ett lite skumt sms från Postnord.

Till att börja med var det på engelska och det stod såhär:

”Your access to shipments connected to the following email address sonny.connysson@mail.com has been renewed for another year.

If you do not consent or wish to revoke the access, login to your Postnord account or use this link: https://l.postnord.com/G5sTyvXp”

Den sista delen av länken ( fr o m G5)är inte exakt som i sms:et eftersom bokstäverna kanske kan identifiera mig.
Provat att bara öppna Postnords app på mobilen och kolla om du ska godkänna något? Är rätt vanligt att företag bekräftar din aktivitet någon gång om året.
Citera
2023-02-20, 12:36
  #6
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsluggan
fråga dig själv först, har du beställt något på postnord, eller något på senaste tiden?

Nej, men jag har ett ”account” hos Postnord sedan flera månader tillbaka. Det var något med att man måste skapa ett sådant för att deras app skulle funka. Fast det kanske var bluff det också?
Citera
2023-02-20, 12:42
  #7
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nej, men jag har ett ”account” hos Postnord sedan flera månader tillbaka. Det var något med att man måste skapa ett sådant för att deras app skulle funka. Fast det kanske var bluff det också?

Ja det var en bluff

Ge fan i telefonen morfar. Har ju sagt att den bara är till nödfall
Citera
2023-02-20, 12:52
  #8
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nej, men jag har ett ”account” hos Postnord sedan flera månader tillbaka. Det var något med att man måste skapa ett sådant för att deras app skulle funka. Fast det kanske var bluff det också?

Ja, Postnord-appen är bluff och bedrägeri

Hehe, nä skojja bara

Verkar som att de flest här avfärdar det som bluff rakt av. Jag skulle inte vara så snabb att uttala mig. Som någon annan skrev, prova att öppna Postnord-appen och se om där står något om någon förnyelse någonstans.

OM länken nu verkligen går till l.postnord.com så bör det ju vara legit. MEN klicka inte på den! Skriv istället in den manuellt i din webbläsare eftersom det finns diverse knepiga tecken som kan se ut som andra tecken men i själva verket går till en annan webaddress (klassikern är väl litet L som kan misstas för stort I, men det finns andra betydligt mer finurliga).

Och var noga med att kolla så att det verkligen är postnord.com som är domänen och inte något annat!

Att Postnord aldrig skulle skicka SMS eller skriva på engelska kanske stämde för 15 år sedan när det fortfarande hette Posten, men inte idag. Varenda paket man får levererat så får man ju SMS, epost, appnotifieringar etc. etc. och man kan ju välja språk i t.ex. appen.
Citera
2023-02-20, 13:15
  #9
Medlem
Fick ett liknande sms för några månader sedan. "Your access to *mejladress* has been renewed. Revoke your access: https://l.postnord.com/*id* " Hamnade i samma tråd som smsen som kommer från postnord när jag har paket att hämta. Tror inte det är någon bluff utan att det hänger ihop med den förövrigt utmärkta postnord-appen.
Citera
2023-02-20, 13:21
  #10
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baori
Fick ett liknande sms för några månader sedan. "Your access to *mejladress* has been renewed. Revoke your access: https://l.postnord.com/*id* " Hamnade i samma tråd som smsen som kommer från postnord när jag har paket att hämta. Tror inte det är någon bluff utan att det hänger ihop med den förövrigt utmärkta postnord-appen.

Ja, det är samma som jag fått. Jag tycker att det är lite märkligt att det är på engelska.
Är det inte också märkligt att det står ett ”l” framför postnord.com?
Citera
2023-02-20, 13:28
  #11
Medlem
scam
Citera
2023-02-20, 13:39
  #12
Medlem
Fick också ett sånt idag men det var min kompis email, inte min. Skumt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback