• 1
  • 2
2017-05-26, 16:22
Medlem
Hej,

tnkte eventuellt resa till japan under en kortare period och som jag frstr har kan man resa utan att anskt om visum s lnge vistelsen r under 90 dagar. Jag blev dock tagen fr ringa narkotikabrott ngra r sedan och har det drav i belastningsregistret, vilket jag r osker p om det kommer orsaka problem. Efter att ha skt runt en del har jag frsttt att p inresa fr man fylla i ifall man har blivit straffad eller inte men det r fr mig fortfarande oklart ifall man borde vara rlig eller inte.

r det ngon som varit i samma sits som mig? Hur gjorde ni och hur gick det?
Citera
2017-05-26, 16:57
Medlem
studioxswes avatar
S lnge du inte blir utfrgad och extra kollad vid immigration s..
Vi kan inte avgra hur stor risk det r fr just DIG att ka dit, lite som att undra om mina droger gr igenom tullen..
Citera
2017-05-26, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
S lnge du inte blir utfrgad och extra kollad vid immigration s..
Vi kan inte avgra hur stor risk det r fr just DIG att ka dit, lite som att undra om mina droger gr igenom tullen..

Jo det frstr jag sjlvklart att det r en relativ frga, undrade mest ifall ngon hade eller knde ngon som ljugit/inte ljugit och hur det det gick d. Inte fr att en anekdot kan bevisa att det alltid r s men s att jag har lite mer att g p.
Citera
2017-05-26, 18:47
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillaximus
Jo det frstr jag sjlvklart att det r en relativ frga, undrade mest ifall ngon hade eller knde ngon som ljugit/inte ljugit och hur det det gick d. Inte fr att en anekdot kan bevisa att det alltid r s men s att jag har lite mer att g p.

Enda mjligheten fr dig att ka dit vore om du klantade till dig, du kanske har droger p dig, gr bort dig och dom bli MYCKET misstnksamma. Annars har dom inte ett jox p dig, om du inte r internationellt efterlyst kommer dom inte gra ngot heller.
Citera
2017-06-13, 09:42
Medlem
bjornebarns avatar
Om jag vore dig s skulle jag dlja det. De har inget automatisk informationsutbyte med svenska myndigheter, n mindre med svenska belastningsregister, s enda anledningen till att de skulle komma p dig vore om du
1. Beter dig vldigt misstnksamt s att de anser att du mste kollas upp i detalj, manuellt
2. Att du erknner det

Anledningen till att jag inte skulle erknna r fr att jag har lst om alldeles fr mnga personer med ringa narkotikabrott som har blivit nekade inresa - Japan ser extremt hrt p drogbruk. Ett exempel var en amerikan som innan han var myndig hade tagits fr cannabisbruk i USA, ngot som resulterade i en form av varning d det dels ansgs vara ett vldigt litet brott, samt att han var minderrig. Ngra r senare nr han var myndig skulle han till Japan och studera, varp han var ppen med sin historia vid visumanskan. Visum fick han, men sedan fick han vnda p flygplatsen nr han vl var i Japan (ty visum r inte detsamma som inresetillstnd, det r tv separata processer)
Citera
2017-06-16, 20:20
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Bjornebarn har helt rtt! Nmn inte fr dem att du finns i belastningsregistret verhuvudtaget. Svenskar r inte hgriskobjekt fr overstay/svartjobb/kriminalitet s risken att de brjar rota r minimal. Jag har varit i Japan nio gnger och de har aldrig ppnat min vska, frgat efter returbiljetter, frgat hur mycket pengar jag har eller liknande. Mer av "Hej, vartifrn kommer du?" "Var ska du bo?" och liknande. Har du hotell bokat och pengar att rra dig med och inte r en skurk som inte kan svara p deras enkla frgor s kommer de inte att brka. Sger du som det r dremot, s ker du ut med huvudet fre och har frmodligen ett rtt kryss bredvid ditt namn i deras dator och d r det verkligen godnatt. De tar dina fingeravtryck dessutom och sparar dem i 70 r vill jag minnas s att byta pass rcker inte.

Jag har ingen klla p det men jag vill minnas att jag har lst att det var ett rockband som har ett jvla helvete att spela i Japan eftersom en i bandet blivit dmd fr (motsvarande) ringa narkotikabrott. De mste fixa en speciell inbjudan och liknande fr att ett vanligt arbetsvisum per automatik inte gr igenom. Och d snackar vi mastodontband i stil med Rolling Stones eller AC/DC, men jag minns fan inte vilket band det r men det r skit samma i deras gon. Finns du i registret s skiter de i om du s r jesus.
Citera
2017-06-20, 10:23
Medlem
Jag har kt till Japan med ett mindre belastningsreg och det fungerade fint som snus! verhypeat land dock och stter inte min fot dr igen
Citera
2017-06-20, 10:33
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Bjornebarn har helt rtt! Nmn inte fr dem att du finns i belastningsregistret verhuvudtaget. Svenskar r inte hgriskobjekt fr overstay/svartjobb/kriminalitet s risken att de brjar rota r minimal. Jag har varit i Japan nio gnger och de har aldrig ppnat min vska, frgat efter returbiljetter, frgat hur mycket pengar jag har eller liknande. Mer av "Hej, vartifrn kommer du?" "Var ska du bo?" och liknande. Har du hotell bokat och pengar att rra dig med och inte r en skurk som inte kan svara p deras enkla frgor s kommer de inte att brka. Sger du som det r dremot, s ker du ut med huvudet fre och har frmodligen ett rtt kryss bredvid ditt namn i deras dator och d r det verkligen godnatt. De tar dina fingeravtryck dessutom och sparar dem i 70 r vill jag minnas s att byta pass rcker inte.

Jag har ingen klla p det men jag vill minnas att jag har lst att det var ett rockband som har ett jvla helvete att spela i Japan eftersom en i bandet blivit dmd fr (motsvarande) ringa narkotikabrott. De mste fixa en speciell inbjudan och liknande fr att ett vanligt arbetsvisum per automatik inte gr igenom. Och d snackar vi mastodontband i stil med Rolling Stones eller AC/DC, men jag minns fan inte vilket band det r men det r skit samma i deras gon. Finns du i registret s skiter de i om du s r jesus.

PaulMcCartney hade vl lite problematik med rttvisan tror jag
Citera
2017-06-20, 19:19
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
PaulMcCartney hade vl lite problematik med rttvisan tror jag

Om han har problem att komma in dr s rcker det uppenbarligen inte att vara strre n jesus ens.
Citera
2017-06-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillaximus
Hej,

tnkte eventuellt resa till japan under en kortare period och som jag frstr har kan man resa utan att anskt om visum s lnge vistelsen r under 90 dagar. Jag blev dock tagen fr ringa narkotikabrott ngra r sedan och har det drav i belastningsregistret, vilket jag r osker p om det kommer orsaka problem. Efter att ha skt runt en del har jag frsttt att p inresa fr man fylla i ifall man har blivit straffad eller inte men det r fr mig fortfarande oklart ifall man borde vara rlig eller inte.

r det ngon som varit i samma sits som mig? Hur gjorde ni och hur gick det?
Som andra sagt, dlj det! finns ingen chans att dom kollar och rotar om du ser normal ut. Men kl dig i skjorta, byxor och med vrdad frisyr, dvs som en kontorsnisse. Inga drogsymboler eller liknande. Japanerna r ett rtt fyrkantigt folk, bara slagna av Svenskar och Schweizare. r det bara ringa s frsvinner det vl ur PBR efter 5 r eller s om det bara var bter och d r det lugnt, ven om du sker uppehllstillstnd och fr utdrag frn RPS s str det bara ett rent register. S planerar du att jobba i Japan s skjut det tills ditt register r rent och jobba i EU under tiden. Samma sak gller fr Kina.
Citera
2023-02-21, 16:00
Medlem
Testar om det r ngot liv i den hr trden nu 5 r senare. Jag och min bror tnkte ka till Tokyo till vren, men han har ett belastningsregister med lite diverse. Ringa narkotikabrott etc etc.

S, ngon som vet fljande; har de fortfarande inte tillgng att se hans brottsregister? Om han ljuger p det inresepappret dr man kryssar av om man r dmd eller inte, s borde det vara okej?
Citera
2023-02-26, 04:23
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladlaks
Testar om det r ngot liv i den hr trden nu 5 r senare. Jag och min bror tnkte ka till Tokyo till vren, men han har ett belastningsregister med lite diverse. Ringa narkotikabrott etc etc.

S, ngon som vet fljande; har de fortfarande inte tillgng att se hans brottsregister? Om han ljuger p det inresepappret dr man kryssar av om man r dmd eller inte, s borde det vara okej?

Ni r vl inte Paris Hilton?

Japanska myndigheter vet inte hur Mr Koll fungerar. Tvivlar p att de ens vgar ge sig p att googla lnga, komplicerade svenska namn som Christoffer rjan ke Stlberg-Pivrinta.
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2843112

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här