Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-27, 10:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Kan någon säga mig hur mycket det skulle kosta att köpa solceller som kan driva två stycken 100 watt lampor i 16 timmar om dagen på vintern i Sverige med god marginal för dåligt väder.

16 timmar gånger 200 W gånger 31 dagar = 99,2 kWh

Exempel från verkligheten:
Under december månad 2022 så producerade solcellerna på huset där jag bor (södra Sverige) 0,8 % av den teoretiskt möjliga elenergimängden om solen hade lyst dygnet runt (dvs installerad toppeffekt gånger 24 timmar gånger 31 dagar).

(99,2 kWh / 0,008) / (744 timmar) = 16,7 kWp avrunda uppåt till 20 kWp för lite marginal, multiplicera med 15000 kr (prisuppgift från denna sidan: https://hemsol.se/solceller/pris/) och priset blir 300 000 kr. Sen måste du förstås ha batterier också... Räkna med att du måste täcka behovet för en hel vecka, 16 timmar gånger 0,2 kW gånger 7 dygn = 22,4 kWh. Utan "grönt avdrag" kostar batterier ca 7600 kr/kWh (återigen pris från hemsol https://hemsol.se/solceller/solcellsbatteri/pris/)
Batteriet kostar då 170 000 kr.

Summa 470 tusen kronor.

Kommentar: Detta låter jävligt dyrt... Har jag räknat rätt?
Citera
2023-02-27, 10:54
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
C:a 200 000 till 250 000 kr i södra halvan av landet.

Hur räknade du? Jag fick typ dubbla summan... Se mitt inlägg ovan.
Citera
2023-02-27, 11:01
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur räknade du? Jag fick typ dubbla summan... Se mitt inlägg ovan.
Det var ett snabbt överslag i huvudet. Jag räknade nog lite väl lågt i batterikostnad och c:a 15 kWp i paneler är nog lite lågt även det.
Citera
2023-03-08, 14:10
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag har ett eluttag i köket som ser ut som det på bilden, fast i morse när jag skulle dra ut sladden så råkade hela sockeln följa med, så den hänger nu löst en bit ner. Kan jag bara limma tillbaka sockeln eller finns det en risk att elkablar ligger glappt där inne i någonstans?
Citera
2023-03-08, 17:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag har ett eluttag i köket som ser ut som det på bilden, fast i morse när jag skulle dra ut sladden så råkade hela sockeln följa med, så den hänger nu löst en bit ner. Kan jag bara limma tillbaka sockeln eller finns det en risk att elkablar ligger glappt där inne i någonstans?

Nej, du ska definitivt inte limma. Det är inte tillåtet.

Du ska bryta strömmen, skruva bort locket, skruva fast insatsen i dosan igen och sedan skruva dit locket igen.
Citera
2023-03-09, 12:50
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, du ska definitivt inte limma. Det är inte tillåtet.

Du ska bryta strömmen, skruva bort locket, skruva fast insatsen i dosan igen och sedan skruva dit locket igen.

Ok tack ska fixa det till helgen.
Citera
2023-04-29, 20:33
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
16 timmar gånger 200 W gånger 31 dagar = 99,2 kWh

Exempel från verkligheten:
Under december månad 2022 så producerade solcellerna på huset där jag bor (södra Sverige) 0,8 % av den teoretiskt möjliga elenergimängden om solen hade lyst dygnet runt (dvs installerad toppeffekt gånger 24 timmar gånger 31 dagar).

(99,2 kWh / 0,008) / (744 timmar) = 16,7 kWp avrunda uppåt till 20 kWp för lite marginal, multiplicera med 15000 kr (prisuppgift från denna sidan: https://hemsol.se/solceller/pris/) och priset blir 300 000 kr. Sen måste du förstås ha batterier också... Räkna med att du måste täcka behovet för en hel vecka, 16 timmar gånger 0,2 kW gånger 7 dygn = 22,4 kWh. Utan "grönt avdrag" kostar batterier ca 7600 kr/kWh (återigen pris från hemsol https://hemsol.se/solceller/solcellsbatteri/pris/)
Batteriet kostar då 170 000 kr.

Summa 470 tusen kronor.

Kommentar: Detta låter jävligt dyrt... Har jag räknat rätt?

Du ligger lite högt, dina 0,8% är nog lite snävt tilltagna. Men du ligger inte helt fel. 15 kW installerad effekt borde räcka enligt denna sida (ger minst 121 kWh energi under december):
https://hemsol.se/solceller/produkti...-ar-och-manad/

Så en kostnad på runt 400 tkr kan det landa på. Sällan har LED-lampor lönat sig så mycket.
Citera
2023-06-18, 10:10
Medlem
Jag tänkte sätta ut en laddbox till elbil i garaget och jag funderar på om jag kan lösa det själv och om det är något speciellt som jag bör tänka på? Borde man satsa på en 3-fas laddare eller nöja dig med en 1-fas? Tacksam för kloka reflektioner och svar
Citera
2023-06-20, 15:22
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RH08
Jag tänkte sätta ut en laddbox till elbil i garaget och jag funderar på om jag kan lösa det själv och om det är något speciellt som jag bör tänka på? Borde man satsa på en 3-fas laddare eller nöja dig med en 1-fas? Tacksam för kloka reflektioner och svar

Du ska inte installera en laddbox själv. Och det är inte bara för att det är olagligt utan för att det även kan vara farligt. Det är stora strömmar och höga effekter det handlar om i potentiellt fuktiga miljöer så det gäller att veta vad man gör.

Personligen skulle jag definitivt satsa på trefas. Möjlighet till högre effekt och därmed snabbare laddning samt jämnare belastning på husets elsystem.
Citera
2023-06-25, 22:00
Medlem
Citat:
Du ska inte installera en laddbox själv. Och det är inte bara för att det är olagligt utan för att det även kan vara farligt. Det är stora strömmar och höga effekter det handlar om i potentiellt fuktiga miljöer så det gäller att veta vad man gör.

Personligen skulle jag definitivt satsa på trefas. Möjlighet till högre effekt och därmed snabbare laddning samt jämnare belastning på husets elsystem.

Det är inte rekommenderat att dra någon el själv, men lite behöver man ju göra ändå om man inte är gjord av pengar.

Bra reflektioner kring 3-fas, varför blir det jämnare belastning på husets elsystem?
Citera
2023-06-26, 08:34
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RH08
Bra reflektioner kring 3-fas, varför blir det jämnare belastning på husets elsystem?

För att 11 kW (vanlig effekt på en hemmaladdare) motsvarar 16 ampere per fas vid trefas men 48 ampere på en enda fas vid enfas.
Citera
2023-07-03, 17:20
Hej, i dagens skyfall tror jag att jordfelsbrytaren gick. Efter ett par försök så kunde jag starta strömmen och uppmärksammade att det finns en switch på elcentralen(som är byggd typ 74).

Switchen har en 1 till vänster, 0 uppåt och 2 till höger. Switchen satt vriden åt 2. Satte jag switchen på 0 så hände inget när jag startade strömmen.

Nu är det så att på 1 står det följande "1. Normaldr. vv-bered. ink. nattetid"

På 0 "0. Varmv.beted. frånkoppl.

På 2 står det "2. Extra drift".

Nu tror jag att den alltid stått på 2.an och den gör det nu med men logiken säger att den borde stå på 1an.

På dosan finns även en liten cirkel med ett lodrätt streck igenom som sticker ut över och under cirkeln, med ett litet vågrätt streck i varje ände.

Vet någon kunnig eller professionell vad dessa betyder och var den egentligen ska stå?

Vill gärna inte bara gissa.
Senast redigerad av priz 2023-07-03 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in