Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-02, 16:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt vittnen ska han ha skanderat Allahu Akbar under dådet så garanterat ett terrorbrott! Men media drar väl det vanliga "förvirrad" och säkert bra på fotboll!

Det ska krävas extremt för att det ska bli terrorbrott. Allahu Akbar och om offret var en svensk flicka lär inte räcka. Blir det vanliga vansinnesdåd.
Citera
2023-03-02, 16:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Inte ett ord i Dagens Eko eller Studio Ett i P1 om dådet i Göteborg idag!

Detta är fanimej obegripligt!
Dom sitter antagligen i krismöte för att bestämma sig för hur deras damage control skall utformas.
Citera
2023-03-02, 16:12
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det finns en internationell definition på terrorism.

"The unlawful use of violence and intimidation, especially against civilians, in the pursuit of political aims."

Det är således om det finns ett politiskt motiv hos GM (för våldsdåd mot civila), som definieras som terrorism.

Tack för svar!

Men krävs det att man hittar tecken på att GM hade sådana motiv en viss "period" innan brottet ägde rum?

Alltså material som tyder på en "genomtänkt" förberedelse?

Eller kan GM uppge att denna kom på att det fanns politiska motiv till den utförda gärningen fem minuter innan den ägde rum, och att detta räcker för att den ska klassas som terrorism? (Förstår att detta inte är troligt, men nu kanske jag kom närmare pudelns kärna, hur ointressant min fundering än må vara.)

Och jag inser nu att jag inte minst är ute efter svenska domstolars praxis i frågan.

(Jag gissar nämligen att olika länders domstolar kan förhålla sig olika till diverse internationella brottsdefinitioner, men så kanske det inte är i det här fallet.)
Citera
2023-03-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Inte ett ord i Dagens Eko eller Studio Ett i P1 om dådet i Göteborg idag!

Detta är fanimej obegripligt!
Reagerade på samma sak. Är det statsmedia som tystar ner händelsen för att inte skapa oro för massorna?
Citera
2023-03-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElinsMamma
https://streamable.com/v9x174

Förmodligen farfar/morfar i blå jacka och svart mössa som rör sig oroligt fram och tillbaka utmed perrongen. Aj!
Citera
2023-03-02, 16:14
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom sitter antagligen i krismöte för att bestämma sig för hur deras damage control skall utformas.
Sen har väl Samnytt fullt upp med att dissekera avhoppen i AFS styrelse.... Så därifrån lär informationen dröja. Gissar jag
Ser nu att bild på blatten som högg flickan är på första sidan i Samnytt..... Fel av mig
Citera
Medlem
zemfiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det ena utesluter givetvis inte det andra. Men just nu vet vi inget om vilka dessa ungdomarna var.

Jag vet. Dom var av utländsk härkomst hela högen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
”.. Den man i 35-årsåldern som nu misstänks för den svåra knivskärningen av en flicka i Brunnsparken i centrala Göteborg har en lång kriminell bakgrund.
Det rör sig om allt från våld och rån, till återkommande stölder och snatterier. Ofta under påverkan av narkotika. Brotten har skett både i Sverige och i utlandet.
Enligt Expressen uppgifter har mannen längre tillbaka i tid förekommit i sammanhang knutna till den kriminella mc-miljön i Göteborg..”

”.. Så sent som i november dömdes han senast. Då för att stulit en dator och ett tangentbord i en butik alldeles intill där knivdådet skedde på torsdagen..”

”.. Han åtalades för stöld och åklagaren ville ha honom dömd till fängelse. Men inför rättegången i höstas föreslogs mannen i stället en så kallad skyddstillsyn, för att han skulle få behandling – i stället för ett kortare fängelsestraff.
Frivården skriver om mannen att han genomgått ”en påtaglig förbättring” både sin personliga och sociala situation den senaste tiden.
”Tingsrätten anser att en skyddstillsyn kan bidra till att NN inte begår nya brott”, skriver domstolen..”

Tackar.
Jäklar vad fel de fick.
Ja då kommer det här inte bli ett treroristdåd och det passar de rödgröna som handen i hansken. Även om det visar sig att han skanderat islamistiska tillrop kommer måttstocken inte vara likvärdig som för Engström. Tyvärr!
Citera
2023-03-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
”.. Den man i 35-årsåldern som nu misstänks för den svåra knivskärningen av en flicka i Brunnsparken i centrala Göteborg har en lång kriminell bakgrund.
Det rör sig om allt från våld och rån, till återkommande stölder och snatterier. Ofta under påverkan av narkotika. Brotten har skett både i Sverige och i utlandet.
Enligt Expressen uppgifter har mannen längre tillbaka i tid förekommit i sammanhang knutna till den kriminella mc-miljön i Göteborg..”

”.. Så sent som i november dömdes han senast. Då för att stulit en dator och ett tangentbord i en butik alldeles intill där knivdådet skedde på torsdagen..”

”.. Han åtalades för stöld och åklagaren ville ha honom dömd till fängelse. Men inför rättegången i höstas föreslogs mannen i stället en så kallad skyddstillsyn, för att han skulle få behandling – i stället för ett kortare fängelsestraff.
Frivården skriver om mannen att han genomgått ”en påtaglig förbättring” både sin personliga och sociala situation den senaste tiden.
”Tingsrätten anser att en skyddstillsyn kan bidra till att NN inte begår nya brott”, skriver domstolen..”

Att sno en dator är inte heller så Bandidos aktit. Får panik här jag tror ju det är CK. Det är helt fruktansvärt om det är han. Han är grovt kriminell och har stora problem med kokainmissbruk. Han har våldtagit/ torterat och misshandlat mig. Misshandlat och våldtagit en annan brud som anmälde- nu har hon skyddad id och hela hennes liv blev förstört. Alla hans initialer är UCK. Jag anmälde honom länge sen men han hällde bensin i min brevlåda, hotade att mörda barn i min släkt bland annat om jag inte tog tillbaka. Nej för er som undrar de åkte inte och hämtade honom direkt när jag anmält- så funkar det tyvärr inte.
Citera
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Tack för svar!

Men krävs det att man hittar tecken på att GM hade sådana motiv en viss "period" innan brottet ägde rum?

Alltså material som tyder på en "genomtänkt" förberedelse?

Eller kan GM uppge att denna kom på att det fanns politiska motiv till den utförda gärningen fem minuter innan den ägde rum, och att detta räcker för att den ska klassas som terrorism? (Förstår att detta inte är troligt, men nu kanske jag kom närmare pudelns kärna, hur ointressant min fundering än må vara.)

Och jag inser nu att jag inte minst är ute efter svenska domstolars praxis i frågan.

(Jag gissar nämligen att olika länders domstolar kan förhålla sig olika till diverse internationella brottsdefinitioner, men så kanske det inte är i det här fallet.)
Motivet är nog beställning för att kopiera Lindköpingsmordet.

Vad är det för etnicitet på flickan?
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTrouble
Reagerade på samma sak. Är det statsmedia som tystar ner händelsen för att inte skapa oro för massorna?
Dom skall först prata ihop sig om en gemensam linje. Antagligen ihop med statliga Psyops-representanter.
Citera
2023-03-02, 16:16
Medlem
Senast igår hade SVT-nyheter ett långt reportage om hur viktigt det är för barn att röra på sig, genom att cykla eller gå till och från skolan.
Det poängterades att oroliga föräldrar skulle tagga ner och släppa taget om barnen och låta dem själva ta sig till skolan…

Hur i helvete ska föräldrar kunna fostra sina barn till att bli självständiga i det här sjuka samhällsexperimentet?

En stor eloge till ungdomarna som tog fast monstret!

Hur många småflickor, och pojkar med för den delen, ska behöva få sina liv förstörda innan vi börjar skicka ut folk i samma takt som vi tar emot dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in