Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-08, 01:54
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Skräll att personen som flippar heter Charlotte. Sekundärkränkt much?

Sen är det helt klart en otidsenlig dräkt så tycker inte direkt att det är någon skandalnyhet att CDON inte vill förknippas med den.
Citera
2023-03-08, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Skräll att personen som flippar heter Charlotte. Sekundärkränkt much?

Sen är det helt klart en otidsenlig dräkt så tycker inte direkt att det är någon skandalnyhet att CDON inte vill förknippas med den.

Kryllar väl av otidsenliga maskeraddräkter. Indianer t.ex med fjädrar, pilbåge och hela baletten. Det är väl knappast så indianerna ser ut idag? Är det någon som blir kränkt och känner sig manad att ringa aftonbladet när ni ser en indian?

Jag hoppas att Charlotte gör det nästa gång hon ser en indian. Då är hon iallafall konsekvent.
Senast redigerad av Kimma7 2023-03-08 kl. 02:13.
Citera
2023-03-08, 02:31
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Kryllar väl av otidsenliga maskeraddräkter. Indianer t.ex med fjädrar, pilbåge och hela baletten. Det är väl knappast så indianerna ser ut idag? Är det någon som blir kränkt och känner sig manad att ringa aftonbladet när ni ser en indian?

Jag hoppas att Charlotte gör det nästa gång hon ser en indian. Då är hon iallafall konsekvent.
Alla grupper är likvärdigt egentligen. Dräkten var sjukt ful dessutom. Jämförelse med att klä ut sig till en kompis kommer uppenbart från någon som aldrig upplevt att härmas nedlåtande är mobbning.

Man kan som det ser ut idag, slopa alla kläddräkter som ämnar att framställa en person som ur en annan grupp. Jag hade tyckt att det hade varit väldigt konstigt att öppna dörren för att släppa in någon klädd på så vis. Saken är att det inte finns en uppfattning om att utöva någon form av makt. Berättade i en annan tråd då jag tvingades gå i ett samhälle med huvudbonad där det skulle se ut som indianhövdingens och jag hade aldrig gjort det om det funnits rasistiska tankar bakom det hela men det var obekvämt att gå med de enda svarthåriga pojkarna i handen faktiskt, utspökad. Harmlöst förr men idag hade det nog betraktats som mer än att jag bara skulle ha varit löjlig om jag sagt att jag tyckte det var lite väl mycket att gå omkring och "se ut som en indian".

Det finns två sidor, dels det med att det är harmlöst och en "kul grej" på ena sidan av myntet, att det är kränkande och förlöjligande på andra sidan. Att klä ut sig på ett vis andra upplever som stötande vis att göra sig lustiga över dem, är inte roligt.

Vi kan vara ganska överens om att det överlag inte varit av illvillighet folk klätt ut sig, men borde även vara överens om att kunskaper och värderingar förändras med tiden.
Citera
2023-03-08, 02:34
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag kan förstå Charlottes reaktion. Men jag utgår ifrån att CDON då också tar bort alla andra maskeraddräkter som också kan uppfattas som nidbilder, inklusive alla de olika varianterna av vita människor.

Och har har vi ett av de stora problemen eftersom det inte görs.
Man behöver helt enkelt inte ta bort den vita ”datanörden”. Eller de sexiga franska städerskorna från hyllorna. De stör nämligen ingen, bara vi inte säljer en dräkt med en mörkhyad person i ”typiska kläder”?
Sanningen är ju att nidbilderna kan vara ganska roliga - eftersom fördomarna ofta stämmer. Slappna av lite känner jag.
Skönt att vi verkar se saken lika
Citera
2023-03-08, 02:42
Medlem
Hannitys avatar
Stor humor att den här dräkten överhuvudtaget lades ut till försäljning. Att det skulle bli reaktioner var ganska förutsägbart.

Gissar att det är kinesisk import. Kineserna är inte så PK.
Citera
2023-03-08, 02:54
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Och har har vi ett av de stora problemen eftersom det inte görs.
Man behöver helt enkelt inte ta bort den vita ”datanörden”. Eller de sexiga franska städerskorna från hyllorna. De stör nämligen ingen, bara vi inte säljer en dräkt med en mörkhyad person i ”typiska kläder”?
Sanningen är ju att nidbilderna kan vara ganska roliga - eftersom fördomarna ofta stämmer. Slappna av lite känner jag.
Skönt att vi verkar se saken lika
Det beror väl på. Skulle jag vilja klä ut mig till ghetto, hade jag gjort det. Det är mer än stil isåfall. Precis som datornörd. Afrohår och 70-talskläder ses säkert som rasistiskt av några men det finns ingen rasistisk association. I det stora hela handlar det mer om hur grupperna presenterats rasistiskt. Det "exotiska" bör ses bredvid det med nidbilder, ja. En del saker kommer vi såklart att fortsätta konsumera. Tänk själv om vi skulle jämföra med romer, hur många låtar det finns som måste väck för att de innehåller någon form av "lån" utifrån. Winnerbäck skulle rasiststämplas, Def Leppard, Cher och mängder av andra artister. Någonstans finns en flytande gräns. Kan man skriva om svarta, fotografera, sjunga om osv? Ja, men det beror på hur det gestalteras. Kulturen har väl måhända alltid ett mellanland där gränsen är lite sisådär. Att försöka se ut som svarta ursprungsbefolkningar är inte lika längre som att läsa om andra folk i National Geografic och se dem på bild.

Det är rätt taskigt även mot sitt barn att klä ut den i något dylikt.

Men en sak undrar jag över. Är det ingen av er som håller i de här sakerna och kämpar för dem som fattar att ni på riktigt verkligen är rasister? Ni vill inte förlora attributen som om de vore er egen kultur och förnekar att enda skälet att behålla dem vid sidan av er faktiska kultur är att er kultur har inslag av rasism. Det är inte era folkdräkter direkt. De går också att ta på sig till maskerad. Varför skulle man kämpa för att behålla något, som inte är en del av en om inte strukturerna av makt inför sakernas symbolvärde är det? Det är inte nostalgi, som att man säger ok vi sparar en del av vår historia men går vidare med nuet, det hade jag kunnat förstå. Att historien inte ska raderas, suddas ut eller förstöras samtidigt som man ändrar saker efter idag. Men det ni klagar över är inte att andra är PK utan er egen maktförlust. Ni behöver ha sådant kvar som drabbar andra illa för utan dem har ni inte kvar sådant ni kan använda att härska med eller demonstrera makt genom.

Märkligt hur mycket ni förlorar på sådant som att dräkter åker bort eller ord suddas ur vardagen ni menar är deras normala tillstånd. Som om ni står kvar små och maktlösa utan dem.
Citera
2023-03-08, 09:04
BDSM-dräkt för när man leker slav. Vad är problemet? Varför så closeminded? Sexualisera det bara så blir det OK.
Citera
2023-03-08, 09:08
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag kan förstå Charlottes reaktion. Men jag utgår ifrån att CDON då också tar bort alla andra maskeraddräkter som också kan uppfattas som nidbilder, inklusive alla de olika varianterna av vita människor.

Alla dräkter som innehåller hudfärger borde i så fall plockas bort ja.

På tal om minoriteter så är vita människor endast 11% av jordens befolkning ... jodåsåatte.

PK-WOKE är cancer
Citera
2023-03-08, 09:12
Medlem
Bortsett från kläderna så ser den ju ut precis som ett svart barn.
Citera
2023-03-08, 09:32
Medlem
Pungpuckels avatar
Ska kolla på CDON om de har vikingakläder, sådana där förlöjligande hjälmar med horn och annat krimskrams.

Då blir jag kränkt.
Citera
2023-03-08, 09:36
Medlem
Knegares avatar
Haha.

Rasismen i det hela står Charlotte för helt på egen hand.
Hon är dock så långt inne i sin egen bubbla att hon inte ser sin egen tankegång.
Charlotte reagerar på mörkhyade människor, hon inser det bara inte själv.
Hon delar upp människor efter hudfärg helt omedvetet.
Citera
2023-03-08, 09:40
Medlem
LKKINGENs avatar
Jag kan faktiskt inte alls identifiera mig med detta sätt att tänka på.
Inte ens sätta mig in i hur det skulle vara att själv.. osv.

Lika obegripligt som att det är intressantare att befolka månen än fixa till allt skit vi ställt till med på denna planet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in