Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-16, 11:20
  #37
Medlem
explorerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Ska bli intressant att se vad narrativet blir. Våra ledare har trots allt inga generella problem med internationella grupper som plundrar Sverige, deras arbete är att administrera just detta, så troligtvis lär det handla om vissa specifika grupper. Ryssen? Kinesen? Inte lär det handla om Wall Street eller City of London i alla fall.




Nyheten: Ny lag och särskild granskningsmyndighet ska stoppa utländska företagsköp som kan skada Sverige.
(Mer om detta, finns i länken)
https://www.regeringen.se/pressmedde...skada-sverige/
Citat:
Utländska direktinvesteringar har stor betydelse för Sveriges näringsliv. Samtidigt finns det risker med att utländska aktörer investerar i skyddsvärd verksamhet. Regeringen har därför i dag fattat beslut om en lagrådsremiss med förslag på en ny lag som innebär att investeringar som innebär säkerhetsrisker kan granskas av en särskild granskningsmyndighet och, om det är nödvändigt, förbjudas.
__________________
Senast redigerad av explorers 2023-03-16 kl. 11:45.
Citera
2023-03-16, 11:23
  #38
Medlem
En diplomatisk omskrivning av att stoppa kinesiska investeringar som kan skada Sverige. Få länder i världen har väl haft en så naiv syn på Kina som vi i Sverige. Någon slags tyst omvärdering skedde i samband med att en svensk medborgare med kinesiska rötter blev kidnappad av CCP. Därefter skulle Sverige veta sin plats i ordningen och det blev gapigt i media. Kineserna ville förnedra Sverige, ungefär det som Turkiet försöker med idag. Nu är vi här några år senare. Jag skulle inte säga försent, men nästan.
Citera
2023-03-16, 11:42
  #39
Avstängd
MrDonutss avatar
Sammanfattning
Pressträff: titta vad vi har gjort, vi har tänkt kopiera en lag från andra länder och ska lämna in för granskning för beslut i riksdagen..

fråga: hur många fall per år och hur många investeringar förväntas stoppas?
- i grund o botten så ska de träffa alla som är risk Blablabla inga siffror, i ett antal fall årligen i andra länder (påhittat?)

Fråga: Konsekvenser av att de inte funnits lag förut?
- de kan man väl konstatera även om jag inte kan ge konkreta exempel blablabla

När inträffar sanktionsavgifter?
-olika tidpunkter

Fråga: Bror på omfattningen eller hotet eller storleken?
- aa alla dom parametrar påverkar

Fråga: hur ska inte risken kunna gå före när det är gynnsamt för oss?
Inget redigt svar

Snälla sluta gör pressträffar om ingenting, ta de där i möte med övriga partier i riksdagen eller nån jävla parmiddag, pressträffarna träffar knappt NäRinGsLivET eller aktiesparare. Trams för fan.
__________________
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-16 kl. 11:57.
Citera
2023-03-16, 12:52
  #40
Medlem
Reinfeldt har ju redan öppnat alla dörrar åt yaänkarna och China . Har får ju fått ca 20 - 30 miljoner årligen från dessa länder. "Tystnaden kring Fredrik Reinfeldts affärer med den kinesiska staten visar hur sårbart är" https://www.expressen.se/ledare/patr...-kina-affarer/
Citera
2023-03-16, 13:50
  #41
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Det handlar mer om att censurera information och kväva rebelism än att rädda oss från kinesen och alla andra bolag som äter upp vår el skattefritt för att svenska staten älskar att ta betalt för att sälja va landet.
Detta har säkert med att Paludan är med i Wagner gruppen... Dom kan inte ens tysta någon snyggt utan dom ska börja kalla meningsmotståndare rysstroll som vissa låter här så fort man inte säger det dom behagar.

Pinsamma Sverige.

Banta Strömmer. Ser ut som en fet gay slampa som har snuskiga fantasier som jag inte ens tänker skriva ner.
Citera
2023-03-16, 14:25
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
Finns enkel lösning på det, förstatliga det som man inte vill ska investeras i av "fel personer".

Ja, som det var förr.

Apoteket
Posten
Sjukvården
Skolan
Elmarknaden

Som i det gamla Sverige, när vårt samhälle fungerade. Det enda som fortfarande fungerar är Systembolaget och guess what - det är fortfarande statligt!

Telefonmarknaden verkar faktiskt vara ett undantag där avregleringen faktiskt har varit till nytta för befolkningen.
Citera
2023-03-16, 14:33
  #43
Medlem
citymormors avatar
Glöm nu inte att kritik mot regeringen är likställt med hot och hat, det vill säga ett hot mot demokratin enligt senaste hotbildsanalys.

Jag tycker regeringen kan lika gärna fortsätta sälja ut allt, framtiden kommer oavsett vägval servera oss en krash deluxe som nollställer allt.
Citera
2023-03-16, 14:34
  #44
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
En diplomatisk omskrivning av att stoppa kinesiska investeringar som kan skada Sverige. Få länder i världen har väl haft en så naiv syn på Kina som vi i Sverige. Någon slags tyst omvärdering skedde i samband med att en svensk medborgare med kinesiska rötter blev kidnappad av CCP. Därefter skulle Sverige veta sin plats i ordningen och det blev gapigt i media. Kineserna ville förnedra Sverige, ungefär det som Turkiet försöker med idag. Nu är vi här några år senare. Jag skulle inte säga försent, men nästan.
Jag tycker tvärtom Sverige sagt Nej för det mesta, utom till kionesisk vindkraft i norrland som är en klassisk förlustaffär för Kina.

De länder som ligger risigt till gentemot Kina är alla fattiga, jag tänker på idiotprojekten med snabbtåg i fattiga länder, stora motorvägar i Afrika utan trafik, Sri Lankas största hamn som de Kina fick eftersom de byggde en skyskrapa mitt i huvudstaden som var ett förlustprojekt. Osv. Kina har i jämförelse extremt liten makt i Sverige. Det är bra.
Citera
2023-03-16, 14:37
  #45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Telefonmarknaden verkar faktiskt vara ett undantag där avregleringen faktiskt har varit till nytta för befolkningen.
Jo, jag får påminna om att Televerket i sin glans dagar på 1970-talet hade 50.000 anställda eller så. Som bara skulle hålla reda på en kopparledning till varje hus. Nu klarar 5000 pers tio gånger fler uppgifter.

Att hyra ett 1200bauds-modem kring 1985, man fick inte köpa i Sverige eftersom Televerket hade ensamrätt på ALL dataöverföring via telelina, kostade ca 7000 kronor per år motsvarande 25000 nu. Så jag stal ett modem på Televerket när jag jobbade där. Värt sin vikt i guld och jag hade kunnat sälja den för 10.000 kr. På televerket låg de i travar och skräpade.

Å andra sidan hade synergin Ericsson-Televerket enorma fördelar och gav Norden ett stort försteg när det gäller mobiler, de uppfanns i princip här. Detta går inte med Telia, som inte har 1000 pers över som kan forska för framtiden.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-16 kl. 14:41.
Citera
2023-03-16, 14:53
  #46
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Ja, som det var förr.

Apoteket
Posten
Sjukvården
Skolan
Elmarknaden

Som i det gamla Sverige, när vårt samhälle fungerade. Det enda som fortfarande fungerar är Systembolaget och guess what - det är fortfarande statligt!

Telefonmarknaden verkar faktiskt vara ett undantag där avregleringen faktiskt har varit till nytta för befolkningen.

Du glömde bilbesiktningen som även den sålts ut. Den enda fördelen med detta är att det nu går att få en besiktningstid samma dag istället som tidigare då man kunde få vänta tre veckor eller mer om man nu inte var sugen på att stå i dropinkön ett par timmar.
Nackdelen är att det nu är babbar som äger stationer och ”besiktar” sina vänners bilar som då går igenom och istället blir en fara för alla andra trafikanter.

Apoteket säljer nu mer smink, hudvård och liknande än mediciner då vinsten är högre på de förstnämnda. Receptbelagda mediciner av mer ovanliga sorter finns sällan på lager utan måste beställas.

Sjukvården har bara blivit sämre förutom för de rika som kan betala sig framåt i kön.

Skolan är nu en fluminrättning där den ena skolan är värre än den andra. Sen klagas det på de kommunala skolorna för att de har sämre resultat. Konstigt när alla som inte kan betala eller kommer in på bättre privatskolor blir satta i kommunala skolor. Hade jag kunnat välja mina elever så hade jag också fått bättre medelbetyg än skolan där hälften är läskunniga i sjätte klass.

Elmarknaden har bara blivit sämre och alla priser som skulle sänkas på grund av konkurrens har istället gjort att alla fasta kostnader blivit dubbelt så höga då abonnenten inte kan välja bort vissa delar.

Posten har jag inget att säga om men bra är det inte.
Citera
2023-03-16, 15:04
  #47
Avstängd
YP4XQs avatar
Facebook uppe i norr - hur mycket el förbrukar deras datahall OCH hur mycket betalar de per kilowattimme nu igen?

Vad "skadar Sverige" och enligt vem?

Jävla gummigrejer igen, pengarna kommer äga frågan precis som överallt annat!
Citera
2023-03-16, 16:03
  #48
Medlem
Nej, men, en ny myndighet! Vi har ju så få...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in