Citat:
Ursprungligen postat av
kakm0nster
Jag har läst noga och fattar fortfarande inte vad du menar. Inlägget du svarar på gäller olyckan i Verbier ja - men den skribenten har blandat ihop de omkomna.
I Verbier var det 2 säsongare i 20/25-årsåldern. Att bli en riktig bergsguide är inget du gör på en kurs på några veckor och att då dessutom vara extremt erfaren vid 25 års ålder går inte ihop.
Det är inte 2 svenska bergsguider som dött inom loppet av 48 timmar, det är en och han dog inte i Verbier. Förstår du nu?
OK, då tar vi det riktigt noga:
Kl 11:21 den 13/3 postas detta:
Citat:
Ursprungligen postat av
SeptemberRain
En av dem var tydligen extremt erfaren guide mm.... undrar om han var i tjänst och hade en kund med sig. RiP båda varje fall.
Det är solklart, att SeptemberRain talar om de två i Verbier, och verkar tro att den ene är "guide mm". (Vad detta innebär är oklart, men det är endast du som talar om "bergsguide", som är något helt annat än "guide".)
Jag svarar på detta inlägg med följande:
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Han var inte i tjänst, som jag förstått det. Två erfarna skidåkare som var ute tillsammans.
Sägs att det var en rätt liten lavin. Möjligen tung och blöt snö.
Jag talar alltså om, att de omkomna var två erfarna åkare, och att ingen av dem jobbade vid tillfället.
Att du sedan tolkar detta som att jag talar om någon "bergsguide", det får stå för dig.
Senare i tråden gör SeptemberRain misstaget att länka till den omkomne i den andra olyckan, men det har inget med vare sig mitt eller SeptemberRain´s första inlägg att göra.
(F ö har jag mycket god information om den olycka tråden handlar om.)