Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Tack för mkt bra sammanfattning.
En fundering gällande Vatikanens beslut att plocka hem samtliga tillgångar
vilket nämnts tidigare. Vad visste dom och finns det ett samband ?
Ptja tecknen på att det var stora problem med CS syntes ju på finansmarknaden redan då också med en havererad aktiekurs och en CDS-kurs (Credit Default Swap) som började gå till himlen https://mobile.twitter.com/HedgeyeDJ...72725902905344 Hade jag haft en massa tillgångar i Credit Suisse då så hade jag också flyttat dem.
Citera
2023-03-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihallandeinvest
Den schweiziska banken UBS köper den krisdrabbade konkurrenten Credit Suisse.
Priset är motsvarande drygt 21,2 miljarder kronor, enligt Financial Times.

Affären mellan Schweiz två största banker blev klar på söndagskvällen.

– Det kommer att bli lugnare på börserna, men misstron mot banker kan fortsätta, säger Alexander Norén, ekonomiexpert på SVT.

https://www.expressen.se/ekonomi/ubs...credit-suisse/

Vad tycker ni om detta? Är det bästa lösningen?

Är det inte märkligt att konkurrerande företag hjälper varandra!
Citera
2023-03-21, 11:55
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, fallet 2022 var inte särskilt stort, SP500 -17% på ett år. Mycket, men inte en krasch. Om det fortsatt neråt efter 1 oktober 2022, men det steg brant uppåt, så hade det varit ett stort tapp på 30%. Fram till 1 okt var det en krasch.

I dina PE-tal så finns 2022 års vinster. Dessa kommer att rasa om vi går in i en recession. PE är helt klart en lagging indicator och värdelöst när ekonomin svänger efter 15 års penningtryckande.

Ja absolut är P/E ett väldigt trubbigt mått och bör sättas in i kontext av historik och sannolikhet att behålla vinsterna. Men lyckas man behålla eller rentav öka marginaler under dessa tider så är det ju ett ganska bra skydd mot macrobruset.

Jag är ofattbart dålig på att förutse när sentiment osv vänder, jag tyckte under lång tid att inflationen var på väg, men hade aldrig kunnat förutse händelseförloppet eller när det svänger, därför är jag 95% - 110% investerad, alltid. Det har gått ganska bra för mig, men man ska ju självklart fundera, precis som du gjort om det är det bästa för ens egen situation.

Jag tror väl att det kommer fortsätta att vara volatilt men att runt sommarn kommer inflationen ner som en pannkaka och vi kommer att ha tappat ca 10-15% PP, vilket jag inte tycker är helt orimligt givet penningtryckandet.
Citera
2023-03-21, 12:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Ja absolut är P/E ett väldigt trubbigt mått och bör sättas in i kontext av historik och sannolikhet att behålla vinsterna. Men lyckas man behålla eller rentav öka marginaler under dessa tider så är det ju ett ganska bra skydd mot macrobruset.

Jag är ofattbart dålig på att förutse när sentiment osv vänder, jag tyckte under lång tid att inflationen var på väg, men hade aldrig kunnat förutse händelseförloppet eller när det svänger, därför är jag 95% - 110% investerad, alltid. Det har gått ganska bra för mig, men man ska ju självklart fundera, precis som du gjort om det är det bästa för ens egen situation.

Jag tror väl att det kommer fortsätta att vara volatilt men att runt sommarn kommer inflationen ner som en pannkaka och vi kommer att ha tappat ca 10-15% PP, vilket jag inte tycker är helt orimligt givet penningtryckandet.
Sista meningen ologisk. "penningtryckande" och "inflationen kommer ner" matchar inte.

Men visst, om du gamblar på att inflationen i USA är 2% efter sommaren så väntar säkert bättre tider på börsen. Jag gamblar på motsatsen, att inflationen är sticky 6-8% och inte kommer ner på flera år. Så tydligen kan man komma till helt olika slutsatser.

Oavsett inflationen så ser det överjävligt ut överallt och självklart blir det en recession inom några månader, start i USA. Priserna går ner i en recession, så inte alltid att börsen trycks upp av lägre priser t.ex om det beror på att apple måste prissänka sin iphone. Tesla har ju sänkt alla priser med $7000 och det kommer att slå massivt på vinsterna.
Citera
2023-03-21, 12:17
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Sista meningen ologisk. "penningtryckande" och "inflationen kommer ner" matchar inte.

Men visst, om du gamblar på att inflationen i USA är 2% efter sommaren så väntar säkert bättre tider på börsen. Jag gamblar på motsatsen, att inflationen är sticky 6-8% och inte kommer ner på flera år. Så tydligen kan man komma till helt olika slutsatser.

Oavsett inflationen så ser det överjävligt ut överallt och självklart blir det en recession inom några månader, start i USA. Priserna går ner i en recession, så inte alltid att börsen trycks upp av lägre priser t.ex om det beror på att apple måste prissänka sin iphone. Tesla har ju sänkt alla priser med $7000 och det kommer att slå massivt på vinsterna.

Poängen var att vi redan tappat 10-15% purchasing power (el. köpkraft) vilket jag tycker är rimligt givet penningpolitiken de senaste åren, sen har du kanske en tes om att 25% är mer rimligt.
Citera
2023-03-21, 12:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Poängen var att vi redan tappat 10-15% purchasing power (el. köpkraft) vilket jag tycker är rimligt givet penningpolitiken de senaste åren, sen har du kanske en tes om att 25% är mer rimligt.
US FED har tryckt upp 2 trillion USD bara sedan corona 2020, och USAs statsskuld är nu 31 trillion USD. Nä, jag tror inte "15% bort" räcker. Jag tänker nog mer Halvering eller mer. Bara så att USAs eller Japans statsskuld ska kunna betalas av krävs 10% inflation per år i 10-20 år.
Citera
2023-03-21, 12:31
Medlem
Credit Suisse hade förmodligen ett negativt värde. UBS köpte det bara för att de fick garantier av centralbanken och för att hela systemet hade brakat samman annars. Detta måste braka samman oavsett snart. Allt är bara luft just nu. Jag kan bara se värde i guld och några enstaka bolag.
Citera
2023-03-21, 12:31
Medlem
Inte konstigt att credit suisse gick under. Hur fan kan man ha en psykiskt sjukt transa som VD....
Citera
2023-03-21, 12:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Så CS aktieägare förlorar 70% av sin investering över en natt?

Man får väl fan skylla sig själv om man äger aktier i en av världens sämsta banker.
Citera
2023-03-21, 13:21
Medlem
Är det inte intressant att konkurrerande företag hjälper varandra!
Gäller inte konkurrensprincipen för banker?

Erfarenheten från 2008 (och 2020) att banker måste få stöd, annars kan hela systemet falla som ett korthus!

Då var det vi skattebetalare som fick skjuta till en dryg billion kronor. (miljoners miljoner)!

Det är intressant att banker hjälper andra banker. De kapitalistiska principerna om konkurrens stämmer inte.
Citera
2023-03-21, 18:08
Medlem
Raytheons avatar
UBS upp 12% idag.
Citera
2023-03-21, 18:15
Medlem
Citat:
Det manipuleras enormt i balansräkningar och SVB gick ju under för att de fick ta upp sina assets till 100% värde trots att de tappat 30% och gjort banken så insolvent att de fick fråga sina aktieägaren om tillskott på 17 miljarder men de fick Nej och gick omkull. AT1-bondsen kopplade till CS har dragit upp balansräkningen 170 miljarder kronor, som nu blir värdelösa. CS tagna förluster bara under 2022 är 100 miljarder.

Nä, jag tycker inte "450 miljarder i equity" är ett stort belopp. Huvudledtråden är att UBS-affären roddes i hamn på 48 timmar. Vi pratar en av världens 9 viktigaste banker med assets på 1.5 biljoner kronor. Någon vet något om kommande förluster och de måste döljas.
Tack.

Då är min fråga om det går att få fram hur stora motsvarande risker som finns dolda i nuvarande banker, både svenska och internationella.

Om exempelvis svenska banker lånat ut X miljarder till bolån, och bostadsmarknaden sjunker med 80% från nuvarande nivå, hur stor andel av dessa banker finns då kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in