Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Nej, fallet 2022 var inte särskilt stort, SP500 -17% på ett år. Mycket, men inte en krasch. Om det fortsatt neråt efter 1 oktober 2022, men det steg brant uppåt, så hade det varit ett stort tapp på 30%. Fram till 1 okt var det en krasch.
I dina PE-tal så finns 2022 års vinster. Dessa kommer att rasa om vi går in i en recession. PE är helt klart en lagging indicator och värdelöst när ekonomin svänger efter 15 års penningtryckande.
Ja absolut är P/E ett väldigt trubbigt mått och bör sättas in i kontext av historik och sannolikhet att behålla vinsterna. Men lyckas man behålla eller rentav öka marginaler under dessa tider så är det ju ett ganska bra skydd mot macrobruset.
Jag är ofattbart dålig på att förutse när sentiment osv vänder, jag tyckte under lång tid att inflationen var på väg, men hade aldrig kunnat förutse händelseförloppet eller när det svänger, därför är jag 95% - 110% investerad, alltid. Det har gått ganska bra för mig, men man ska ju självklart fundera, precis som du gjort om det är det bästa för ens egen situation.
Jag tror väl att det kommer fortsätta att vara volatilt men att runt sommarn kommer inflationen ner som en pannkaka och vi kommer att ha tappat ca 10-15% PP, vilket jag inte tycker är helt orimligt givet penningtryckandet.