2023-03-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Bra, vi fick ihop tre frivilliga till fronten på ett par minuter här. När ska du åka?

Du tror väl inte du kommer undan med sånt snack om du sitter på läktaren?

Bemöt argumentet istället din tönt.
Citera
2023-03-22, 09:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
usa skulle kunna kriga i 100 år i Ukraina. De tar någon % av sin militärbudget numera för att sänka Ryssland. Vid behov kan de öka takten x 10, helt enkelt bara fördela resurserna till Ukraina istället för andra delar av världen. De tappar därmed inflytande i andra delar av världen men kan kriga för evigt mot ett dåligt rustat Ryssland.
Det säger jag ingenting om. Men vad skulle egentligen västvärlden tjäna på att hålla igång en evighetskonflikt i EU:s närområde? Jag tror att DeSantis uttalande om kriget som en territorial dispute kan få långgående konsekvenser. Trump valdes till viss del på grund av sin slogan om America first och att minska ner landets stora militära åtaganden i utlandet. Nu vet jag att DeSantis möts av kritik, men han lyfte på locket till frågan.

Jag tror att vi bör se på Irak som ett varnande exempel på vad som kan ske när en auktoritär ledare avsätts genom militära medel. Irak var långt ifrån ett paradis under Saddam Hussein, men vad svaret på invasionen av Kuwait 1990 och senare USA:s invasionen av Irak 2003 ledde till förskräcker. Hundratusentals döda och många miljoner på flykt. Allt för att beskydda ett land som 1990 hade en befolkning runt 2 miljoner människor.
Citera
2023-03-22, 09:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det säger jag ingenting om. Men vad skulle egentligen västvärlden tjäna på att hålla igång en evighetskonflikt i EU:s närområde? Jag tror att DeSantis uttalande om kriget som en territorial dispute kan få långgående konsekvenser. Trump valdes till viss del på grund av sin slogan om America first och att minska ner landets stora militära åtaganden i utlandet. Nu vet jag att DeSantis möts av kritik, men han lyfte på locket till frågan.

Jag tror att vi bör se på Irak som ett varnande exempel på vad som kan ske när en auktoritär ledare avsätts genom militära medel. Irak var långt ifrån ett paradis under Saddam Hussein, men vad svaret på invasionen av Kuwait 1990 och senare USA:s invasionen av Irak 2003 ledde till förskräcker. Hundratusentals döda och många miljoner på flykt. Allt för att beskydda ett land som 1990 hade en befolkning runt 2 miljoner människor.
Målsättningen är att svälta Europas länder för att kunna kontrollera dem, samt förvärra kallt krig. Därför ser vi nu kriget. Men det kommer inte att fortgå för evigt. Det krävs en dynamik och pulsationer. Kris återföljs av återuppbyggnad, det är i den senare fasen de multinationella gör vinsterna. (Det kan vara därför som klimatkrisen kom av sig. Den skulle ha krävt fortsatt minskad produktion, vilket storföretagen inte hade gått med på.)
Senast redigerad av wwr 2023-03-22 kl. 10:16.
Citera
2023-03-22, 10:31
Medlem
Citat:

USA anföll Irak av avskyvärda anledningar. De sket fullständigt o det irakiska folket.

Men idag (2023) skiter Ryssland fullständigt i det ukrainska folket och anfaller ett land som vill försvara sig. De råkar dessutom vara den av Europa, vilket medför otrolig oro för oss i västvärlden. För första gången i historien (typ) gör USA vad som är rätt. De försvarar Europa territoriella integritet och minskar Rysslands inflytande för tiotals år framöver. hoooYaa!
Citera
2023-03-22, 10:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Men idag (2023) skiter Ryssland fullständigt i det ukrainska folket och anfaller ett land som vill försvara sig.
Fast de östra delarna av Ukraina verkar ju inte vilja försvara sig? Det visade sig ju genom hur snabbt Ryssland kunde befästa dessa områden. Kanske bör konflikten istället ses som ett resultat av att människors kulturella tillhörighet och landsgränser inte överensstämmer?
Citera
2023-03-22, 10:46
Medlem
Citat:
Fast de östra delarna av Ukraina verkar ju inte vilja försvara sig? Det visade sig ju genom hur snabbt Ryssland kunde befästa dessa områden. Kanske bör konflikten istället ses som ett resultat av att människors kulturella tillhörighet och landsgränser inte överensstämmer?

Visst.
Alternativ1: flytta till Ryssland några mil bort om man känner sig rysk.
Alternativ2: invasionskrig med hundratusentalsdöda på båda sidor.

Knappat jämförbara alternativ. Eller?

Om jag bor i Falun men älskar Sthlm och känner mig som stockholmare, ska man flytta till Sthlm eller ska man försöka tvinga Falun med våld(och allt område däremellan) att bli del av Storstockholm?
Citera
2023-03-22, 10:54
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Alternativ1: flytta till Ryssland några mil bort om man känner sig rysk.
Alternativ2: invasionskrig med hundratusentalsdöda på båda sidor.

Knappat jämförbara alternativ. Eller?
Man behöver inte försvara Rysslands agerande för att kunna sätta det i ett mer komplext sammanhang än Prutler bad. Vad vi sett sista 13 månaderna var aldrig en del av en större plan. Vad Moskva såg framför sig var en Ukrainsk ledning som föll så fort som Kiev hade inringats. Nu blev det inte så.
Citera
2023-03-22, 11:16
Medlem
Citat:
Man behöver inte försvara Rysslands agerande för att kunna sätta det i ett mer komplext sammanhang än Prutler bad. Vad vi sett sista 13 månaderna var aldrig en del av en större plan. Vad Moskva såg framför sig var en Ukrainsk ledning som föll så fort som Kiev hade inringats. Nu blev det inte så.

Jag instämmer i allt.

Men nu är vi här, och vilken sida har rätten på sin sida? Inte fan är det ryssarna. Att stötta Ukraina bör vara varje vettig människas önskan.

Ja, Ryssland trodde att Ukraina skulle ge upp på någon dag, och därmed skulle de ta total kontroll över det ukrainska politiska styret m.h.a marionetter, och de skulle annektera betydande territoriala delar av Ukraina. Och de skulle kväva all möjligt opinion i dessa delar, med medföljande våld på ukrainare.

Om någon tror att ukrainare skulle få det lätt under ryskt styre så är det otroligt naivt. Men många människor här tror ju verkligen att ukrainare är judar, nazister, globalister och rymdödlor allt på samma gång och att de därför FÖRTJÄNAR att torteras och mördas.
Citera
2023-03-22, 11:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ja, Ryssland trodde att Ukraina skulle ge upp på någon dag, och därmed skulle de ta total kontroll över det ukrainska politiska styret m.h.a marionetter, och de skulle annektera betydande territoriala delar av Ukraina. Och de skulle kväva all möjligt opinion i dessa delar, med medföljande våld på ukrainare.
Kan inte Vitryssland vara ett exempel på hur Ukraina som marionettstat hade kunnat utvecklats? Knappast ett exempel på en lyckad stat, men det är inte Vitryssland som sett miljontals människor fly och de har generellt sett haft en betydligt bättre ekonomisk utveckling än Ukraina.
Citera
2023-03-22, 11:31
Medlem
HomoDeuss avatar
Vi har varit alldeles för snälla, alldeles för länge. Vi har accepterat att Ryssland och Kina stött Khadaffi, Al-Assad och i princip alla andra envåldshäskare och förtryckare.

Samtidigt så har vi hjälpt till att bygga upp Ryssland och Kina ekonomisk efter deras misslyckade experiment med kommunism, i förhoppningen att öppenhet och ekonomiskt välstånd leder till bättre levnadsvillkor och en tryggare värld.

Vad vi ser nu är att våra naiva och godhjärtade försök misslyckats.

Det är dags att tänka om och att sätta ner foten.
Citera
2023-03-22, 11:50
Medlem
Citat:
Kan inte Vitryssland vara ett exempel på hur Ukraina som marionettstat hade kunnat utvecklats? Knappast ett exempel på en lyckad stat, men det är inte Vitryssland som sett miljontals människor fly och de har generellt sett haft en betydligt bättre ekonomisk utveckling än Ukraina.

Kanske skulle det ha blivit något åt det hållet om inte invasionen gick i knas. Men det ligger inte på Ryssland att ta sådana beslut mot en suverän stat.
Citera
2023-03-22, 14:48
Avstängd
Här kommer Ryssland och Kina med en fredsplan och det förkastas utan att ens tittas på och fnyses åt av de krigshetsande idioterna i USA. Vi vet alla vad deras agenda är. De skiter i Ukraina, de vill ha världsmakt och Ryssland står i vägen och på tur står Kina. Det är vad detta handlar om.

När de är klara med att utnyttja ukrainarna för sina syften är det dags att utplåna det ryska folket och upprätta nya Guantanamo Bay läger där de kan våldta och mörda civila utan rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in